Träningspepp – Elsies päron
kristin

Elsies päron

Träningspepp

1

Hepp! Här kommer pepp!

Träningspepp till er som kom av er, inte kom igång alls eller som kutar på som bare den (lucky bastards) men kanske vill ha lite pepp ändå. Det finns pepp till alla!

Jag vet att alla mina tips egentligen är ganska trista, mellanmjölk, lagom är bäst-anda, men det är det som funkar för mig. Jag har både skitbra och skitdålig karaktär, varpå jag hamnar någonstans där i mitten. Jag tycker att jag har hittat ett sätt som funkar ganska bra, hade visserligen hellre varit mycket mer vältränad, mer fit, snyggare, fastare ditt och datt (ditt och datt= mage, rumpa och lår).  Men jag äter gott, dricker gott och rör på mig på ett sätt som funkar. Jag gillar inte ord som unna sig, förtjäna, förbjuda eller vad det nu kan vara för något. Jag tror att man bara skapar ett större habegär. Jag vet att jag har skrivit om det förr (och jag har inte grävt fram källorna denna gången heller), men det snabbaste sättet att få underviktiga att öka i vikt är att sätta dem på hårdbantning.

Sen visst kan man behöva en kick off för att komma igång, eller om man lider av fetma, andra sjukdomar så är detta en annan diskussion. Vad jag menar är att vad ni än nappar på för mekkiga metoder så är det de som består som är bra. Kruxet är ju att få dem att funka i det långa loppet.

6

Skit i alla andra, om de inte är en bra draghjälp vill säga. Det är svårt att ta till sig meningar som att man skall hitta sitt flow och dylikt, jag tycker snarare att man får skapa sitt flow. Sitt eget flow.

Ett bra sätt som vi har kört på flera gånger om man nu känner att man har kommit av sig lite, är att sätta upp ett mål att man skall träna lite varje dag. Det kan vara pyttelite eller ordentligt. Kanske 10 armhävningar innan man hoppar in i duschen, bara pränta in att man skall göra något.

5

Och om vi nu snackar löpning, hur skall man då tänka för att få till det där flowet så att det blir av? Jag tänker att jag snarare motionerar än tränar, och att få ett sådant pass där man kör slut på sig eller pressar sig som satan ibland är gött men det är inte vad jag strävar efter. Jag strävar efter att vara i det tillståndet där löpningen saknas mig om jag inte får den. Då är den som bäst.

Så planera in det, gör plats för det och få det till något ni vill snarare än måste. Strunta i hur snabbt det går, hur långt ni skall springa, eller om ni måste stanna och “strecha”, “instagramma”, “knyta om skorna” och allt annat. Det viktiga är att ni gör något.

3

Sist snackade vi om det där med att lura ut sig, att man bara skall springa eller gå en liten bit. Bara få till några svettdroppar för att sedan ta en skön dusch. Och har ni väl fått upp lite flås så blir det oftast längre än man tänkt. Och även om det blev en skitslapp träningsrunda så har den dels gjort någon nytta, och dels ökar den mina chanser markant att jag ger mig ut nästa dag. Kommer man av sig så är det mycket jobbigare att komma igång.

Så det är skitviktigt att behålla känslan av hur enkelt det är att bara ut och jogga en sväng. Håll det där hindret som vi så gärna vill bygga upp fjantigt lågt. Hindret som undrar vart jag lade mina skor, skall det inte bli regn, men är jag inte himla trött i benen, borde jag inte göra detta istället……

Sen det här med att variera träningsrutten, det är nog viktigt för vissa och helt fel för andra. För mig är det viktigt med bägge delar. Jag har en standardrunda, och så gör jag långa eller korta variationer på den. Så en löptur blir vanligtvis mellan 6-9km. Det behöver inte gå så fort, utan det viktiga är att jag tar mig ut, och att jag vill göra det igen nästa dag. Orkar jag inte så kanske det blir en promenad istället. Så skaffa en runda som är en bra grund, den kan vara precis så kort eller lång som ni vill och så har ni en bas som ni kan utöka när ni pallar och gena  när ni inte pallar.

2

Håret och hörlurar på plats. Det är störigt att tappa hörlurar, känna det som att håret slits i sin lilla hårsnodd och att det där pann/svett/hårbandet kanar bakåt. Lösningen för mig är sådana här, bandana liknande saker. De är som en spänstig strut som man kan ha runt halsen, runt armen som hårband eller som mössa. De kallas ofta för buff, och kan köpas dyrt i vissa affärer, billigt i andra eller så tar ni en med lite reklam på som ofta delas ut gratis vid springlopp, goodiebags ect. Denna kommer från Mat.se och den är superbra, skall kolla om de har några över som jag kan få lotta ut till er.

 

2

Kläder – de måste inte vara dyra, men bekväma. Mitt nyaste inköp, och något av det skönaste jag har haft på kroppen är denna mjuka luftiga tröja ovan från HM. Sköna kläder och bra skor.

Musik – är ett måste för mig. Behöver jag extra pepp så gör jag en ny playlist eller hänger på någon annans. Promenerar jag så lyssnar jag på pod, oftast Värvet, Sommar i P1, Löparpodden eller Filip & Fredrik

7

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
kristin

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Johanna

    Bra pepp! Har precis kört ett träningspass hemma (barnen sover, mannen är bortrest). Och det känns inte betungande att göra det, utan nåt som jag unnar mig för att må bra. För har haft ett bra flow i ett år nu; om jag INTE tränar på 2-3 dagar känns det i kroppen.

    Vad lyssnar du på när du joggar? Vill gärna lyssna på sommarprat, men vet inte om det går att springa till det.

    1. kristin
      elsiesparon

      Gött mos Johanna!
      Näe sommarprat blir det nog mest promenader till. Sen är det en väldig blandning på musiken från ungdomsnostalgi! till nutid med rötter åt alla håll. Kanske kan dela med mig lite playlist om jag fattar hur man gör:)
      Ha det gott!

  2. anette

    super bra skrivet Kristin! håller helt med dej, och vilken motivation du gav mej att fortsätta klämma in lite motionerande mellan matlagningar, läggningar, jobbande osv.
    och va fina bilder du tagit!!! 🙂

  3. Frida

    Härlig pepp, tack Kristin! Jag vill börja springa, har ju rundan klar alldeles i närheten, måste bara ta mig ut.. Kom iaf till gymmet idag, 10 min jogg me du dubbelvagn dit, 25 min snabbträning axlar/rygg innan de vaknades i vagnen, men me 8 maskiner tvätt på de känns dagen helt ok, träningsvärken börjar smyga sig på 😉