10 tips att komma igång efter nyår – Spark i baken
teresealven

Spark i baken

10 tips att komma igång efter nyår

Lokaltidningarna i Stockholm har i helgen en intervju med mig där jag tipsar hur man kommer igång och håller igång träningen. Se tipsen nedan. För hela artikeln, klicka här.

KOM I GÅNG EFTER NYÅR

1. Startläge – utvärdera hur ditt startläge ser ut och vart du vill ta dig, vad vill du förändra? Vill du träna regelbundet tre gånger i veckan, få in mer vardagsmotion eller klara av ett visst lopp? Sätt ett mål för dig själv.

2. Börja i dag – ”på måndag börjar jag” är en vanlig tanke, men det bästa är att börja just i dag när tanken slår dig. Då hinner du inte ändra dig.

3. Träna det du tycker är kul – då ökar chansen att träningen blir av. Då tänker en del att de inte gillar att röra på sig över huvud taget, men det finns ändå en träningsform som man tycker mer om än andra.

4. Skriv in dina träningspass i kalendern och prioritera dem. Se på dem som lika viktiga som alla andra möten. Har du svårt att hitta tid, träna tidigt på morgonen, ett snabbt pass på lunchen eller träna framför teven på kvällen.

5. Se till att du har bra stöd omkring dig. Berätta för din partner, dina kompisar och dina kollegor att du börjat träna. Säg att detta är viktigt för dig och att de gärna får hjälpa till att stötta dig.

6. Var hård mot dig själv – träna de pass du har bestämt de första sex-åtta veckorna. Så lång tid tar det att få in en vana, sen kommer du känna att du vill fortsätta träna, inte bara för att din kalender säger så utan för att kroppen vill ha endorfinkicken.

7. Börja med att träna MAX tre gånger i veckan. Även om du älskar träningen och vill träna oftare behöver kroppen vänja sig om du inte tränat tidigare. Undvik skador och sjukdomar genom börja lugnt och sedan öka successivt.

8. Variera din träning – Gäller efter ett par månaders träning. Kanske kan/vill du lägga till ett träningspass per vecka. Kanske kan du höja vikterna när du kör styrka, kanske kan du springa en annan sträcka än du är van vid. Ombyte förnöjer och variation gör att resultaten på din träning fortsätter att komma.

9. Hitta inspiration – alla dagar är det inte lika kul att träna, men det går att hitta inspiration. Träna till bra musik, med en kompis eller din partner, ha snygga och sköna träningskläder på dig när du tränar, träna gruppträning med en peppande instruktör.

10. Belöna dig själv – när du har nått ett mål, och sätt nya mål för dig själv. Nu är du en tränande person, har fått in träningen som rutin i vardagen, förbättrat din hälsa och mår förhoppningsvis toppen både inifrån och ut!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
teresealven

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Veronika

    Toppen, vilka bra tips!
    Oh, jag ska belöna mig med nya utrustningar (tex ny träningsväst etc) & spa upplevelser, hi.
    Hoppas att ni har det riktigt mysigt, lilla familjen=)
    Kram kram