Träning och förkylningar – Spark i baken
teresealven

Spark i baken

Träning och förkylningar

“Hur ska man tänka kring förkylningar/sjukdom och träning. Jag löptränar 3 dagar per vecka … har samtidigt 3 småbarn… det blir MÅNGA förkylningar. När är det ok att träna och när är det inte ok? /Linda”

Svar: Det är inte okej att träna om du har ett eller fler av följande: ont i halsen, slemmig hosta, känner dig sjuk i kroppen, feber. Däremot tycker jag att det är okej att träna om man är lite snuvig men känner sig pigg. Det gäller att avgöra från fall till fall.

När du har varit sjuk, tänk på att börja försiktigt med träningen. Styrketräning går ofta att börja med tidigare än konditionsträningen. Var rädd om ditt hjärta och avryt om du mår dåligt.

Ät snabbt efter dina träningspass, direkt efter att du har tränat är du väldigt mottaglig för bacillusker, ät något för att hjälpa till att skydda kroppen.

Ät mycket c-vitamin, tvätta händerna ofta och undvik tunnelbana och andra trånga utrymmen om det går under förkylningssäsongen. Förstår att det är svårt med småbarn och dagis, det brukar bli en hel del sjukdomar. Det är bara att försöka härda ut och göra det bästa av situationen.

Lycka till!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
teresealven

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Jonna

    Jag har flera syskonbarn som går dagis och det blir mååånga förkylningar bara av det! Hoppas man blir immun mot en del av virusen tills man själv får barn…

    Ang. träna med förkylning så är det ingen hit, inte ens om man “bara” är täppt. Jag sprang Tjejmilen i år dunderförkyld, inte ont i halsen, “bara” snuvig och täppt. Det var en obehaglig upplevelse med skyhög puls loppet igenom, ungefär motsvarande pulsnivå jag annars har under en tuff backintervall eller så. Den pulsen utsatte jag hjärtat för under 10 km löpning, inte bra. Och resultaten blir ju därefter. Men som sagt, man får bedöma från gång till gång.

    1. maria

      “Styrketräning går ofta att börja med tidigare än konditionsträningen. Var rädd om ditt hjärta och avryt om du mår dåligt.” förstår att det är jobbigt att avbryta ett lopp men det kommer fler lopp! jag kan träna hur bra som helst med täppt näsa OM jag mår bra annars!