Spark i baken

Bloggare och samarbetspartners

Bloggpanel på Mindshare.

Hittade några bilder från framtidskvällen på Mindshares facebooksida. Det var en kul kväll och trots att vi på scen har väldigt olika bloggar hade vi nästan samma syn på annonsörer och samarbeten. Det som ska synas i bloggen ska kännas relevant för läsarna, det ska vara något man själv kan stå för och samarbeten som sticker ut och involverar utvalda bloggar är de bästa. När ”alla” bloggare skriver om samma saker blir det snabbt tråkigt för läsarna. Som bloggare vill jag ha mycket exklusivt material som inte återfinns på många andra ställen. Därför bjuder jag på intervjuer med Charlotte Kalla och Dolph Lundgren, skriver om egenkomponerade recept, ger en inblick i mitt liv och rapporterar om träningstrender och influenser på mitt egna sätt. Jag anordnar också gärna läsarträffar för att ha roligt och få möjlighet att träffa mina läsare i verkligheten.

Som annonsör/samarbetspartner ska du INTE skicka en produkt och tvinga bloggaren att skriva om den. Jag häpnar över att det fortfarande kommer mejl från olika företag med text som ”välj en produkt i vår webbshop, skriv om den och länka till XX”. Företag får gärna skicka mig grejer för test, men jag väljer själv VAD, HUR och OM jag visar upp något i bloggen. En del bloggare skriver nästan på automatik bara de får hem en yoghurt eller en ny müslisort. Jag skriver endast om de produkter jag känner att jag VILL dela med mig av då jag tror fler kan uppskatta dem. Mycket av det som kommer hem till mig hamnar aldrig i bloggen.

Som annonsör/samarbetspartner får du gärna kontakta mig på [email protected] om du är intresserad av ett samarbete som känns givande för mig, mina läsare och annonsören. Jag värdesätter min blogg och därför är jag också noga med vad jag har med.

Jag tänker på min blogg som en tidning med en personlig vinkel. Det ska finnas notisinlägg med tips om nya produkter som jag gillar och heta träningskläder, det ska finnas inspiration i form av recept, egen träning, övningar och musik, längre intervjuer och blogginlägg ibland och tankar och funderingar. Precis som tidningsredaktioner har olika samarbeten med annonsörer har jag det också på olika sätt.

Vad är dina tankar om detta? Rätt eller fel?

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Anna

    Lite off topic kanske, men jag kom att tänka på en sak när jag läste konversationen mellan dig och Moa. Något som jag, som också är core- och spinninginstruktör, tycker vore grymt roligt och intressant att läsa mer om är hur du tänker när du lägger upp pass (dvs pass som du kör för deltagare, inte egna träningspass). Hur du funderar kring upplägg, musik etc. Jag läser många träningsbloggar och blir alltid jätteglad när jag stöter på tips om träningsmusik.
    Ha det gott!!

    1. Spark i baken

      Absolut, jag har skrivit om detta tidigare, men gör det gärna igen. Skriver upp det på min lista över framtida inlägg så kommer det inom kort.

  2. Moa

    Jag tycker på det stora hela du har rätt. Men lite komiskt är att av de bloggar jag läser är din den enda som jag kopplar samman med tips om yoghurt, pressfrukostar för juicer och annat vardagligt.
    Jag vet ingen annan som visar så många bilder på en frukostskål med gröt, yoghurt och lite bär eller liknande.
    En annan väldigt vanligt förekommande bild är en bild på dig i träningskläder tagen snett uppifrån inför/efter ett pass. Varken dessa bilder eller bilder på frukostskålar inspirerar mig det minsta. Var är träningsupplägg, utmaningar, träningsresultat? Det känns mest som du motionärstränar väldigt många gånger i veckan. Absolut inget fel med det men för att ha en inspirerande träningsblogg tycker jag det krävs lite mer.
    Nu går jag mest in och kikar för att se vad du har för dig i vardagen. Träningsinspiration finns bättre i andra bloggar.

    1. Spark i baken

      Intressant att höra dina åsikter. När jag inte lägger upp mina träningsoutfits och måltider får jag kommentarer från läsare som vill ha just det. Men vi är alla olika och gillar olika saker. Tider och antal repetitioner tycker jag själv är ointressant att läsa och tar inte med det, därför skriver jag endast övningar jag kör och ungefär som jag tränar. Exakta kilometertider och annat får du läsa om i andra bloggar.

      1. moa

        Jag tror du missförstår. Inget fel att visa bilder på mat och träningsoutfits men när de alltid är tagna ur samma rätt dåliga vinkel ger det inte så mycket. Utmanar du aldrig dig själv träningsmässigt och gör ett upplägg för ett visst antal veckor framåt? Det behöver inte innehålla antal set och repetioner, mer allmänt för inspiration för att själv göra liknande.

        1. Spark i baken

          Ahh då förstår jag vad du menar. Jag försöker jobba mer på mina bilder, problemet är att jag ofta tränar själv och har ingen som kan fotografera. Är Glenn hemma får han ibland agera fotograf :-). Och nej, det är sällan jag lägger upp träningsplaneringar för mig. Det är endast till lopp som Tjejvasan och löpartävlingar som jag anpassar träningen mer utefter det. Just nu har det varit mkt fokus på the Nike Blast och att terminen precis dragit igång på gymmet, så jag har haft fullt upp med jobbrelaterad träning. Men snart kommer mer inför tjejvasan och sedan mycket löpning till sommaren. Jag tar till mig dina ord och ska försöka förändra och förbättra. Tack för hjälpen 🙂

  3. Victor K.B

    Det är en självklarhet att annonserna måste ha hög relevans till budskapet i bloggarna, annars faller trovärdigheten drastiskt. Detta blir ännu viktigare nu när förtroendet för bloggare minskar i Sverige.

    Igår släppte Edelman en rapport som visar att förtroendet för bloggar har gått ner jämfört med 2011, och är nu nere på 4%. Detta betyder att per 1000 läsare så ’litar’ 40 personer på vad som faktiskt står i bloggen. Vad tror du detta beror på?

    En möjlig anledning kan vara att folk i större utsträckning inser att företag använder bloggarna som en effektiv kanal att nå ut med sitt budskap genom. Företag som Tailsweep, som köper upp annonsplatser i bloggar, gör att förtroendet för er bloggare urvattnas och på sikt kommer att försvinna när folk inser att det nödvändigtvis inte är bloggarens egna åsikter som framkommer.

    Rätt eller fel? Vad kan ni göra för att återfå förtroendet från läsarna?

    1. Spark i baken

      Den rapporten ska jag kolla på. Tack. Själv har jag gått ur Tailsweep och sköter min annonsering helt själv då jag kände att de annonserna inte riktigt var vad jag ville ha hos mig.

      1. Victor K.B

        Länk till rapporten -> http://www.slideshare.net/Edelman_Stockholm/edelman-trust-barometernationalmusum?from=ss_embed

        Min tes är att förtroendetappet kan härledas från att läsare tidigare utgick ifrån att det var bloggarens ‘egna’ tankar och synpunkter som framgick i inläggen. När sedan företag började kapitalisera på bloggarnas makt och räckvidd urvattnas förtroendet då folk blir mer upplysta om att just så är fallet.

        Med ett tappat förtroende minskar även effekten av ‘annonserna’ i bloggarna. Hur ska vi få tillbaka förtroendet hos folket?

      2. Anna

        Oj, hur gör du det? låter du annonserna sitta upp ett
        visst antal dagar och sedan ta bort dom? Tar du ett fast
        belopp för annonseringen eller beror det på hur många
        läsare du haft under just den annonseringsperioden?
        Vad duktig du är!