Cirkus Scott julshow – mycket energi och roligt för små och stora

JULCIRKUS. Jag, Charles och några vänner till oss fick igår en rejäl dos julkänsla, spänning och nya intryck när vi var inbjudna av Lekmer.se till att se Cirkus Scotts julshow. När jag tidigare i veckan berättade för Charles att vi skulle gå och se cirkus gapade han stort och sa ”skojar du?”. ”På riktigt?” var hans nästa kommentar. Underbara unge! Han kunde inte förstå att han skulle få se cirkus i verkligheten, men det fick han alltså göra och han blev inte besviken.

Det är roligt att se människor som är extremt duktiga på någonting uppträda. Igår fick vi se prov på enormt balanssinne och koordination, styrka och flexibilitet. Bäst var nog ändå öppningsnumret – SEX – motorcyklister som gasar på i en enorm julgranskula. Svårt att beskriva, lika bra att ni får se det själv, kolla här:

Yogalatesair som jag testade för några veckor sedan,det som syns på bilden nedan kanske kan vara något att inspireras av inför framtida klassupplägg? Fast då behöver vi lite större träningssalar … Cirkus är en stor inspirationskälla för träningstrender till och från, och det finns mycket att hämta här.

cirkus scott julshow

Jag har inte gått på Cirkus sedan jag var liten och jag hade lika roligt som Charles. Bra underhållning för alla åldrar. Enda minuset med gårdagen var att cirkusen började så sent vilket gjorde att vi smet hem i pausen. Jag hade velat se hela, men det blev alldeles för sent för Charles som nästan somnade på bussen hem. Cirkus är bättre på eftermiddagen (som till helgen när de har shower) enligt mig, då är hela familjen pigg och kan underhållas av de grymma artisterna i cirkusmanegen.

1

Vinna eller förlora – att vara bäst när det gäller

Tennis

TENNIS. Vilken skillnad det var på mina servar idag på tennisträningen i jämförelse med tennisturneringen som jag vann i söndags. Då var jag galet nervös och servade som en kratta. Idag var jag lugn i kroppen och var i nuet, jag bara kastade upp bollen och slog till på samma sätt som jag är van vid. Inte de hårdaste servarna, men jag sätter oftast min förstaserve.Tänk vad psyket är viktigt i idrott. Nu går det inte riktigt att jämföra min vinst i söndags med SM, VM, OS och liknande tävlingar (tänk vad grymma många elitidrottare är som är starka både mentalt och fysiskt). Det är såklart en helt annan press, träning och kämparvilja som ligger bakom de idrottarna, men turneringen i söndags var stor för mig och därför satte det griller i mitt huvud. Samtidigt blir jag ofta skärpt av extra press och tycker om att utmana mig på olika sätt och känna av att jag klarar det. Och oftast går det bättre än vad man kanske tror. Innan turneringen trodde jag inte att jag skulle stå som vinnare, men jag gjorde mitt bästa i varje boll och höll fokus. Denna gång räckte det hela vägen, även om vissa slag, som serven, var helt åt skogen. Det kan ju faktiskt vara så att den/de man möter är lika nervösa som en själv.

Det som mentalt hjälpte mig att vinna var:
– jag kände att det inte kunde gå sämre än i allsvenskan-matchen, och den tanken gjorde mig lugn mitt i min nervositet (kan man vara både ock?), jag kunde bara vinna
– förra året tog jag mig till semifinal i A-klassen, då slog Ebba och hennes partner ut mig, i år ville jag ha revansch när vi mötte henne igen (med ny partner) i årets A-final
– min taktik var att spela säkert och försöka låta motståndaren göra misstagen, sedan var min partner grym på att lägga dödande bollar, och det var såklart en grym kombination
– jag såg till att ha roligt!

2

Ortorexi och ångest över mat och träning? Välkommen på föreläsning!

Vad är ortorexi och vem drabbas? På tisdag har jag fått äran att komma och göra ett gästspel på Trend o träning-Annas kväll om ortorexi. Efter det att Anna berättar om sin resa från tränings- och matmissbruk och ger sina bästa tips till ett friskare liv blir det diskussion med alla (som vill) i publiken och jag kommer även berätta om min resa från matmissbrukare till träningsförebild. Självklart har jag även med mig min bok om det är någon som vill shoppa den till specialpris. Som gäst får du chans att ställa frågor till både mig och Anna, och vi luftar de vanliga men ofta dolda och skamfyllda problemen med ätstörningar av olika slag. Det krävs ingen diagnos – var och varannan människa har ett mer eller mindre laddat förhållande till mat på olika sätt. Genom att prata mer öppet kan vi öka förståelsen och lättare hjälpa varandra.

Priset är 100 kr (betalas på plats) och du anmäler dig genom att maila Anna på trendotraning@gmail.com.

Ni ska veta hur viktigt jag tycker detta är. På tisdag fyller Glenn 40 år, men jag väljer att komma hem något senare från jobbet för att förhoppningsvis kunna inspirera någon till ett friskare liv!

ortorexi

2

Kostrådgivare – utbildning och utvärdering

För ett år sedan tävlade jag ut valfri utbildning på SAFE Education här i bloggen. Vinnare blev Linnea som valde att gå deras kostrådgivarutbildning, en utbildning jag själv också har gått tidigare. På sin blogg har Linnea skrivit om vad utbildningen har gett henne, och jag är glad över att hon vann tävlingen och tog tillvara på alla kunskaper som hon fick på vägen. Så här skriver Linnea: ”Jag är otroligt tacksam över att jag fick lära mig så mycket. Jag har sett igenom ”hälsotidningar” och träningsdieter, slått hål på bantningsmyter och kunnat svara folk när de frågar ”Är detta nyttigt?”. En annan sak som jag fått upp ögonen för är den stora okunskap som finns där ute bland folket. Att människor helt enkelt inte vet vad som är bra och dåligt att äta? För mig är det nu en självklarhet. Men det finns så många människor som inte har en endaste aning. Min önskan är att det i skolor börjar undervisa näringslära, så att barn får lära sig vad som är bra och dåligt.” Läs hela inlägget här.

favoritmellisEtt av mina favotitmellis får illustrera detta inlägg. Riskakor, jordnötssmör och banan. Gott, mättande och nyttigt på en och samma gång! Gärna i kombination med en kopp kaffe vid tresnåret.

3

Kläder för löpning i höst och vinter

hostlopning

LÖPNING. Visst, det är ganska mörkt ute och vi har slagit rekord i få soltimmar – men – det är ändå ganska svårt att förstå att det är i slutet av november. I alla fall om löprundan kan bjuda på så vackra vyer som den här nedanför. Detta magiska landskap var precis vad som mötte mig när jag sprang en mil i Hagaparken efter lämning på förskolan. Inte särskilt kallt är det heller, i alla fall inte när det är vindstilla som idag. Några plusgrader och frisk luft. Jag varken frös eller svettades för mycket under löprundan. Tack vara mina lager på lager var jag alldeles lagom varm.

hostlopning1

Vi trivs i olika mängd kläder vid löpning, men för mig fungerar det just nu bra med vintertights som är fodrade och värmer mer än vanliga, linne, tunn långärmad tröja samt en något tjockare löparjacka om jag jämför med de tunna jag har kyliga dagar på sommaren. En löparmössa och ett par vantar och jag håller värmen bra.

Träningskläder höstlöpning

Dagens löparoutfit: löparjacka med LED-belysning SOC, tights, mössa och långärmad funktionströja Craft, vantar GripGrab, sportbh Stay in Place och linne från Nike (som jag glömde ta bild på). Och ja – jag valde färger på träningskläderna efter min hallonröda nagelfärg från Wet n Wild. Lite inspirerat av detta.

Träningskläder höstlöpning

4

Julmarknad med bra böcker till billigt pris!

julmarknad
JULMARKNAD. Även om aktivitetsarmbandet är årets julklapp är väl en av de vanligaste julklapparna som folk köper till varandra böcker? En bok är alltid (så gott som) uppskattad, särskilt om det ligger en personlig tanke bakom. Man kanske har valt ut sin favorit för att ge till någon annan som man tror uppskattar den. Eller så är man vågad och köper en bok för att den verkar bra och intressant, för att man vill lära sig något nytt, för att man vill fly in i en annan värld en stund, för att man vill ha sällskap på tåget eller i bussen.

Oavsett anledning – ni som befinner er i Stockholm – imorgon fredag kl 16-19 håller jag och några författarkollegor på HOI julmarknad på Södra Sällskapet, Åsögatan 111. Där kan ni shoppa våra böcker till kanonpriser, få de signerade och prata en stund. Perfekta julklappar! Eller kanske en present till dig själv.

Jag har med min båda mina böcker:
VIKTIG – från matmissbrukare till träningsförebild passar till den som vill läsa en personlig resa genom något som tyvärr många går igenom. Jag rekommenderar den till alla som mår dåligt eller har mått dåligt över vikt, mat och träning för att få inspiration och se att det går att bli frisk och fri.
Träna tillsammans med familjen som passar alla familjer som vill få in mer rörelse i vardagen, ha roligt tillsammans och få inspiration till ett hälsosammare liv för både små och stora. En bok utan pekpinnar men med en massa tips och tricks för att passa just din familj.

Här hittar ni mer information om julmarknaden, hoppas att vi ses där!

3

Julkalender – snart i bloggen!

kulor

JULKALENDER. För några år sedan hade jag en väldigt populär julkalender här i bloggen, nu har den fått pausa ett par år, men nu är det dags igen då jag vet att många av er gillar att tävla! Varje dag fram till jul bjuder på spännande ”luckor” där du kan vinna fina priser. Inläggen publiceras strax efter midnatt, sedan har du hela dygnet på dig att tävla.

Att tävla är enkelt, det handlar om att svara på en fråga och skriva en motivering varför just du vill vinna i kommentarsfältet. Vinnarna från de första dagarna presenteras efter halva kalendern, och resten presenteras efter julafton. Vinsterna skickas ut under december och januari. Vinnaren står för eventuell vinstskatt.

Snart kör vi igång – stort lycka till, och minst 24 lyckliga vinnare blir det under december, tävla ofta så ökar du chanserna till vinst, det går att vinna mer än en gång! Och kom ihåg, du har bara ett dygn på dig att tävla om varje lucka …

5

Aktivitetsarmband – Hälsoarmband = Årets julklapp

Aktivitetsarmband

ÅRETS JULKLAPP. Att årets julklapp är hälsoarmbandet eller aktivitetsarmbandet (kärt barn har många namn) har väl inte undgått någon. Det speglar verkligen den hälsotrend som råder. Förra året var det råsaftcentrifugen, detta år aktivitetsarmbandet, som jag tipsade om som en av tre julklappar förra året och som även var en het kandidat till att plocka hem titeln ”årets julklapp” redan då. Jag har testat två av de armband som finns på marknaden. Jawbone UP (läs hela mitt omdöme här) och Nike+ FuelBand. Jawbone UP gillade jag då produkten är snygg och jag tyckte att den täckte in helheten med aktivitet, sömn och kost (valfritt). Nike+ FuelBand är pedagogisk med sina färgprickar och att man kontinuerligt under dagen kan se hur man ligger till mot sitt egna uppsatta dagsmål när det kommer till motion. Tyvärr fastnade jag aldrig riktigt för Nike+ FuelBand, den räknade inte min aktivitet när jag körde cykelklasser och jag hade svårt att nå upp till mitt mål även när jag tränade då den inte kände av min aktivitet.

Hälsoarmband kan vara en spark i baken att se till att utöka sina rörelser varje dag, men om man har en ätstörning eller osunt förhållande till träning skulle jag inte rekommendera det, då är det lätt att skapa ett ytterligare beroende. För de som däremot idag är alldeles för stillasittande och mår dåligt av det – testa gärna ett hälsoarmband. Det kan blir ett sätt att bli medveten om hur man rör på sig. Sedan är det en produkt som jag använder någon vecka här och där för att kolla hur jag ligger till, som Jawbone UP som mäter sömnen vilket jag tycker är intressant – det var skönt när Tilde var bebis och jag sov dåligt på natten, då var det bra att få svart på vitt hur bra eller dålig natten faktiskt hade varit kroppsligt sätt. Däremot tycker jag inte att man alltid behöver ha den på sig, om det inte är för att ha den som en symbol för att visa andra att man är en medveten person som bryr sig om träning och hälsa.

Förutom Jawbone UP och Nike+ FuelBand finns aktivitetsarmband bland annat av Garmin, Polar och FitBit.

Aktivitetsarmband

Använder du ett aktivitetsarmband, vilket märke och vad är ditt omdöme om produkten?

3

Det nya arbetslivet – och vikten av alla små val

De små valen

INTERVJU. Det är alla små val i vardagen som leder till stora förändringar på sikt – så välj det som leder dig längst den väg du vill vandra i livet, oavsett vad det gäller. Sajten De små valen har här ställt tre snabba frågor till mig och mina bästa vardagsval. Och på tal om korta intervjuer, Microsoft inspirerar till det nya arbetslivet som sträcker sig långt utanför det traditionella kontoret, så här gillar jag att arbeta.

mittkontor

4

Magisk morgonträning!

Igår och idag hänger jag på Internetdagarna för att få ny inspiration och kunskap att ta med mig i mitt jobb som webbredaktör och aktiv i sociala medier. Jag märker hur ovan jag är att sitta och lyssna hela dagarna och inte producera själv. Tur att jag i alla fall startar dagarna med träning som får upp min energi. Efter lite svett och adrenalin samt en god frukost är jag redo för denna dag.

2

KÖP MIN NYA BOK

Terese Alvén

Mamma till Charles 4 år och Tilde 1,5 år. Gift med Glenn och bor i Vasastan, Stockholm.

Har bloggat sedan 2007 om träning, hälsa, ätstörningar och välbefinnande. Blandar information med inspiration i alla dess former.

Är utbildad personlig tränare, kostrådgivare och instruktör och har jobbat med träning i över 15 år.

Frilansar som skribent, träningsexpert och webbredaktör. Är författare till självbiografin "Viktig - från matmissbrukare till träningsförebild" (2013) och "Träna tillsammans med familjen".

Kontakta mig på: terese@sparkibaken.se

Träna tillsammans med familjen

Följ mig på instagram: @sparkibaken

KÖP MIN BOK

Arkiv

Läs liknande bloggar