Spark i baken

Miss Skinny – suck …

Det är inte ofta jag morrar här i bloggen, men jag blev riktigt arg när jag tidigare idag öppnade ett brev som var postat till mig. En pressinbjudan till en ny webbshop med size zero-kläder. Är det ett skämt? Kanske. Troligen. Jag hoppas det. Dagens media tror det är en pr-kupp. Mycket möjligt. Tyvärr kan jag inte gå på eventet, hade varit intressant att se vilka som står bakom det hela, men det lär väl visa sig i sociala medier på torsdag när de ska ha premiär. Jag kände i alla fall hur irriterad jag var en bra stund efter jag fått brevet. Vi ska inte försöka passa in i någon mall, vi ska vara oss själva och vi är födda med kroppar som mår bra av att vara i olika storlekar. Vissa är mindre, andra större.

20130923-152925.jpg

20130923-152934.jpg

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sara

    Jag kan inte alls förstå varför folk blir upprörda över detta. Själv är jag precis som en av de ovanstående kvinnorna en ”naturlig” size zero. Jag räknas inte ens som skinny, då jag inte ser ”skinny” ut, jag är bara jätteliten, i många andra länder är det ganska vanligt att man har inrättat en avdelning som man väljer att kalla för ”petiit” som vänder sig mot kvinnor som är mindre/smalare än genomsnitts kvinnan.

    Varför är det fel om ett företag vill tillverka kläder som bara är i storlek 32? Det finns massor av företag som vänder sig till de med större storlekar. Jag välkomnar mindre storlekar då jag för närvarande är tvingad att beställa kläder från Kina eller från svenska butikers barnavdelningar.

    Och det här med att kvinnor som är i storlek zero skulle vara ”ätstörda” eller liknande är bara fjantigt. En svensk storlek 34 motsvarar en Japansk storlek L. Är det så många östasiatiska kvinnor som är ätstörda? Nej, de är bara generellt lite mindre.

    Med detta sagt så tror jag att det kanske är ett PR-trick från företagets sida. De vill ha medial uppmärksamhet och de vet att finns få saker som retar upp svenska kvinnor lik mycket som detta. PR trick eller inte, jag är jätteglad att detta kanske öppnar upp för en bredare marknad. Jag skulle älska om fler butiker öppnade upp för en ”petit-avdelning”. Kanske jag äntligen slipper de knallrosa dragkedjorna på byxorna, eller små hjärtan som är placerade lite här och där på mina kläder (vilket ofta är fallet då man köper på barnavdelningen).

    / ”Halv” Japanskan

  2. Rebecca

    Ursäkta mig så jävla mycket, jag är en hälsosam, naturlig storlek 32, har aldrig i mitt liv bantat och sitter just nu och äter kaka till frukost. SÅ med det sagt, jag blir fan upprörd över vad folk kommenterar här, när det ju faktiskt finns de som har små storlekar utan att ha anorexi eller bulimi. Jag har ofta svårt att hitta kläder som passar mig i vanliga affärer, så för mig och andra tjejer som är i samma sits som jag är detta bara positivt.
    Och kan någon vara snäll att förklara skillnaden mellan detta och klädbutiker som inriktar sig på plus-size? För jag kan då tala om för er alla att JAG inte passar in i deras ideal. Upprör det mig? Nä. Vad som upprör mig är att jag känner mig förtryckt för att min kroppstyp har blivit en stereotyp inom modevärlden, och förknippas för det mesta med självsvält, medan stolta, mulliga kvinnor hyllas i media helt enkelt för att de inte är smala. Det är precis lika fel i mina ögon. Ni är hemska människor och borde skämmas, TÄNK PÅ ATT DET ÄR PRECIS LIKA ILLA ATT KALLA NÅGON FÖR SPINKIS OCH BENRANGEL SOM FETTO OCH TJOCKIS.

    1. Spark i baken

      Hej Rebecca. Såklart är det lika okej att vara smal som större. Det jag blir upprörd över är HUR de framför sitt budskap ”vi välkomnar ett smalare ideal”, ”do you fit it? size zero only”. Det är inte okej. Jag står för ideal där alla har den kropp de själva mår bra av, och som jag skrev i inlägget är vi födda med olika kroppar. Så du behöver inte bli arg. Jag vet att det finns de som har lika tufft att gå upp i vikt som det finns de som vill gå ner i vikt.

  3. Lina

    Även om det är ett sätt för dom att påkalla uppmärksamhet tycker iallafall jag att det är ett fruktansvärt sätt att gå tillväga på. Det är ju att leka med många människors känslor. Åtminstone blir jag som själv haft ätstörningar riktigt ledsen över att man använder ett osunt ideal för att skapa marknadsföring..

  4. Anna

    Alltså. Jag håller naturligtvis fullständigt med er i sak, men visst är det just det här de vill åstadkomma – en buzz kring ett event som helt säkert visar sig vara något helt annat. Sen om det är smart eller ej låter jag vara osagt – men om DM tar upp det i sin feed så har de helt säkert nått ett av sina mål. Verkar för mig vara helt omöjligt som affärsidé, så förmodligen är det precis tvärtom – en webshop för alla, med helt vanliga grejer som annars ALDRIG hade fått uppmärksamhet. Och vi som debatterar det går rakt i fällan. Precis som de räknat med.
    Eller har jag fel?
    /anna