Spark i baken

Blogg 2010 på Berns

Blogg 2010 på Berns.
Blogg 2010 på Berns.

Det här har ingenting med träning att göra, men jag vet att många av er läsare bloggar och därför kommer här en liten rapport från Blogg 2010 som tog plats på Berns igår.

Eventet på fyra timmar marknadsfördes som en bloggskola och ämnen som juridik och teknik togs upp. Det var rätt roligt att först få höra advokaten Jon Dal prata om dold reklam på bloggar och någon timme senare lyssna på bloggpanelen som i princip erkände att de svävade på (och gick över) de tillåtna gränserna många gånger.

Något som är viktigt att minnas är att all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Jag har själv exempelvis blivit erbjuden flera tusen kronor för att länka till ett visst företags hemsida. Jag har aldrig tackat ja till detta då det strider mot det jag tror på. De länkar jag lägger upp vill jag välja själv och stå för. När jag sedan ser samma länkar som jag har erbjudits i andra bloggar blir jag fundersam – och jag tappar respekten för de bloggarna … jag skulle aldrig hänga ut dessa bloggare, för en av mina principer är att inte prata skit om någon annan i bloggen, men jag tycker att man som bloggläsare ska vara kritisk.

Visst, jag får mycket saker hemskickat för att testa. En del skriver jag om, annat inte. Jag skriver endast om det som jag gillar och som jag tror att ni läsare skulle uppskatta. Det jag inte gillar skriver jag inte om – om det inte är så att det är något jag tycker är jättedåligt, då kan jag skriva om det för att andra inte ska köpa det.

Jag tror att många bloggare borde lära sig mer om juridiken runt publicering på webben och marknadsföringslagstiftningen. Jag hoppas att det kommer fler bloggskolor och lättillgänglig information så att små som stora bloggare lär sig vad de får göra och vad de inte får göra enligt svensk lag.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. pilla

    Visst ansvar ligger även hos företagen innan de kontaktar bloggare med produkter. Det är ju trots allt även deras varumärke som förstörs om de använder sig av otillatna markandsföringsmetoder.

    Även en bloggskola om skattelagstiftningen skulle vara bra att införa, samt etik och moral. Det finns mycket att lära för manga inom sociala medier omradet! (inkl. mig själv)