4 kids and braids

Vår weekend i Ulricehamn

God kväll lördag!

Det har nu gått en vecka sedan vi kom hem från vår Ulricehamns tripp.

Vet ni staden gjorde så gott intryck på oss båda att vi åkte hem och sökte hus på hemnet. Vi gjorde det båda 2 utan att vi visste om att den andra gjorde det.

Alla stopp och utflyksmål hittar ni mer info om här:

Att flytta till Ulricehamn är nog tyvärr ingenting vi kommer att göra då det är för långt ifrån där vi bor och lever idag. Jag tror att vi båda 2 fick en tankeställare om hur vi skulle vilja ha det där vi bor.

Vi bev så imponerade över hur man som kommun lyckats få till det.

Något som gjorde stort intryck på oss var Lassalyckansvasaloppsenter. Jag hade så önskat att vi hade det här. Med 4 väldigt idrottsintresserade tjejer hade det varit en dröm. Vi har mycket här i Nynäshamn men inte det. utbudet. Alltså 2 ishallar, en inomhushall och ett fokus även på skidåkning och så långt ner i vårt avlånga land. Helt fascinerad över att de hållit i 2 värdscupstävlingar i längdskidåkning.

Men vi börjar från början.

Hotellet vi bodde på Hotel Bogesund. Ett väldigt fint och gemytligt hotell. Vi hade turen att få ett rum med utsikt över sjön. Bra standard på rummet. Vi åt middag på kvällen i restaurangen. Vi satt då ute och hade då hela sjön som bredde ut sig och gav en helt fantastisk vy. Maten vare riktigt god och vi lämnade mätta och belåtna.

Frukostbuffén var så där lagom stor precis som jag gillar. Det där svenska ordet lagom.  De hade liksom allt men i små mängder och det var så där fräscht.

Efter frukost gjorde vi en cykeltur sök på Bryggan.

Cykelturen var nog det bästa på hela helgen. Vi cyklade på en gammal banval där tåget gått tidigare. Helt plant och så pass brett att när vi mötte folk som fått upp lite fart på sina cyklar kändes det helt ok.

Här kan du cykla med mindre barn utan problem. Stort bonus för den vackra utsikten längs med turen.

Vi fick med oss en picknick korg från Cafe Torgstallet. Alltså det smakade så gott!

Delstopp längs med vägen. Var en promenad att gå uppför men det var det värt!

Tips ser ni en badskylt längs med vägen ta ett dopp!

Vill även passa på att tipsa om affärsgatan så går mitt igenom Ulricehamn!

Middag på kvällen åt vi hos Emmas Streetfood. Så mumsigt och jag blev helt tagen av inredning. Besök om ni har vägarna förbi.

Ett annat stort plus på helgen var helt klart lekparken. Alltså vilken lekpark. Lekparken låg alldeles nedanför hotellet vid kanten precis vid sjön. Alla mina 4 tjejer lekte och ingen ville gå hem. Ja nu lekte ju vi vuxna också. Kan erkänna att det händer väl inte allt för ofta längre. En grymt rolig linbana som vi testade allihop. Maja älskade DJ båset. Hur många lekparker har ett uteDJbås???

Kvällsdopp för Micke och trillingarna vid kallbadhuset. Hade velat haft tid till ett besök på Spa avdelningen högst upp. Magiskt utsikt här också.

På lördagen gjorde vi ett besök hos Hemma på Källbacka. En magisk liten trädgård, ett fik med härbakat och en liten gårdsbutik i en lada.

Ni som är intresserade av och har sett Änglagård filmerna kan nog spendera en dag med att bara utforska de platser som var med i filmen. Dessa finns i omgivningarna i Ulricehamn.

Alldeles bredvid Hemma på Källbacka finns ett av husen. Fick höra en historia om att Sven Wollter stått bakom huset och kluvit ved. Det går bussturer som då kommer och besöker just denna plats. Någon hade då frågat vid en rundvandring om man kunde få se veden som han kluvit.

Sök efter Änglagård filmkarta.

Lite shopping i Gällstad hann vi också med. Visste ni att Lager157s första butik öppnad här.

Turen gick sedan vidare till Åsundsholm golf & country club. Alltså vilken god mat. Bara älskar husmanskost.

Vackra omgivningar med en 18 håls bana.  Här finns även spännande historia att utforska.

För snart 100 år sedan inledde Birgit Th Sparre sin bok Gårdarna runt sjön. Det blev sedan flera böcker som har lästs av många. Husen i dessa böcker finns kvar att uppleva och det är en resa i historian. För mer info sök på Gårdarna runt sjön.

Birgits egen spännande livshistoria finns att beskåda i form av fotografier som hänger på Åsundsholmsgård.

Vi påbörjade sedan vår resa hemåt med 2 kortare stopp.

Hofsnäs gård och Torpa Stenhus som båda är en del av gårdarna runt sjön.

Torpa stenhus är en av en av Sveriges bäst bevarade medeltidsborgar bygd på 1400 talet.

Det där var en liten sammanställning av det vi fick uppleva under vår weekend.

Jag rekommenderar verkligen er att besöka Ulricehamn. En underbar liten småstad en riktigt idyll!

Om ni skulle vilja göra en liknande resa som oss kontakta Ulricehamns turistbyrå ovan.

Önskar er alla en underbar kväll!

Kram från mig

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!