Det ljuva 40+ livet

Dubai resedagbok dag 1

Planet landade precis på tid klockan 00:50 lokal tid i Dubai. Promenadsträckan från planet kändes som evighetslång, men tillslut kom vi fram till den välorganiserade passkontrollen.
Passen scannades och vi fick en stämpel, barnens första (eftersom vi sedan de kommit till världen hållit oss inom Europa), och vi begav oss till bagagebandet.
Tack vare den långa promenaden var väskorna på plats när vi kom till ner.

Det var enkelt att följa skyltarna till taxi och det fanns gott om bilar. Nu var vi utomhus för första gången på Saudi Arabisk mark. Det var extremt varmt, 30 grader, mitt i natten. När barnen insåg att vi var utomhus brast de ut i ett chockartat skratt.

Taxiresan från flygplatsen till vårt lägenhetshotell i Al Barsha tog ungefär 20 minuter och kostade 73 AED. Incheckningen på hotellet gick smidigt och vi fick snabbt tillgång till vår 3 rumslägenhet med 2 badrum. (När jag bokade förstod jag inte att den skulle vara så stor).

När kockan var 3 på natten, midnatt hemma, kom vi till ro och somnade in.

Första dagen ägnade vi åt att acklimatisera oss. Först ut var givetvis att testa hotellets pool som låg på taket. Värmen var tryckande, men poolvattnet svalkade skönt.

Framåt lunch begav vi oss till mall of Emirates, som ligger en 10 minuters svettig promenad från hotellet. Inne i shoppingcentret är det kallt och en tröja hade varit skönt att ta med.
Eftersom vi inte ätit frukost blev det en slags brunch på food courten. Sambon som älskar pizza valde Pizza hut, medan jag och barnen tog Arabiska kycklingspett, tabbouleh och gott bröd.

På rekommendation köpte vi boken ”The Entertainer”, som finns i bokhandeln. Den kostar 475 AED, men bara på en semestervecka har man tjänat igen de pengarna. Kupongerna i boken ger 2 för 1 på i stort sett allt som Dubai har att erbjuda i underhållning och restaurangväg.dubaiEftermiddagen spenderades i poolen och nu hade vi den till oss själva så barnen kunde härja lite mer fritt. Poolen har en badvakt som höll ett öga på barnen och plåstrade om dem när det blev skrapsår.

På kvällen tog vi taxi till Downtown Dubai för middag, världens högsta byggnad och fontänshow.
Taxiresan denna gång gick på ca 35 AED (Al Barsha – Downtown, Dubai Mall).

Dubai mall är enorm, en av världens största, och håller öppet till midnatt. Utanför, vid högsta byggnaden Burj Khalifa och framför ”gamla stan”, visas varje halvtimme ett imponerande fontänfyrverkeri till musik. Det är olika låtar och olika formationer varje halvtimme.dubai-2Vi fick bord på en Italiensk restaurang vid fontänerna (som givetvis var representerad i The entertainer). Barnen åt en tre-rätters för 35AED var och jag och sambon åt varsin god pastarätt med fisk och skaldjur.dubai-3Efter maten tog vi oss en liten promenad runt Burj Khalifa och konstaterade hur rent och perfekt tillrättalagt allt är. Det enda vi funderar över är trottoarerna. Hur tänkte de här? De är supersmala och man kan knappt gå två i bredd.

Väl tillbaka i lägenheten igen somnade vi gott fyllda av intryck och värme.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!