ceciliaehrling

Cecilia Ehrling

Annons

Bröllopsform – Vecka 6

Fredrik här igen och dags för fredagsavstämning…

Nu är vi inne på sjätte veckan och på söndag är vi halvvägs igenom vårt program. OJ! vilken skillnad det är på både mig och Cissi sen starten. Kläderna sitter så mycket skönare och bättre. Vissa av våra plagg, framför allt mina, har till och med blivit ganska rejält för stora. Kommer bli dyrt att uppdatera garderoben. Haha!

Nästa fredag kommer vi presentera halvtidsresultatet.

 

Fråga Robin
Kommande veckor kommer vår dietist och PT Robin Malmström svara på några frågor om kost och träning. Den här veckan svarar han på frågor om kost. Har ni frågor ni vill ställa till honom så är det bara att fråga på i kommentarsfältet så ser vi till att han svarar på dem i nästa veckas inlägg. Dagens frågor kommer lite längre ner i det här inlägget.

Förra veckan var vi som sagt i Palma på en träningsresa. Cissi körde på som tusan. Dels med egen träning plus att hon höll i två dansklasser om dagen där hon studsade runt som en studsboll. Jag var helt bombsäker på att det skulle synas ordentligt på hennes resultat men faktiskt inte. När det var dags för invägningen i söndags så låg hon kvar på exakt samma siffror som veckan innan.

Vilket ger sen starten:
-2,3 kg. Midjemåttet har minskat med 5 cm och rumpan med -5 cm

För min egen del trodde jag faktiskt att jag skulle stå helt stilla, kanske till och med gå upp. Detta för att jag i mellan mina träningspass inte gjorde något annat än att lata mig vid poolen. Maten var inte heller riktigt lika bra som hemma (om än att den var väldigt bra). Men, så fel jag hade… Hade fortsatt tappa både i vikt (1,7 kg) och midjemått (2 cm).

Det ger ett totalt tapp sen starten om 8,5 kg och en minskad midja om 12 cm. Detta på bara fem veckor! Måste säga att Robins upplägg verkligen funkar ihop med våra mål för både mig och Cissi.

Vi landade i Sverige natten till lördagen och då stod några timmars sömn på schemat innan vi skulle iväg och träffa Robin för ett lättare träningspass samt att vi passade på att ställa lite frågor. Här har ni Robin och Cissi in action: IMG_9206IMG_9195

 

3 frågor till Robin om vår kost

  1. Vi äter ju faktiskt mer nu än vad vi gjorde innan och ändå har vi gjort fantastiska resultat på den här korta tiden. Om man vill gå ner i vikt och även ”snygga till kroppen” lite utan att behöva svälta sig, vad är de tre viktigaste sakerna att tänka på?

    Svar:
    1. När man vill deffa till sig utan att behöva gå runt hungrig hela dagarna så är det viktigt att välja livsmedel som mättar bra, Man ska undvika livsmedel som triggar hungern. Fullvärdiga proteinkällor som t.ex. kött, fisk och fågel har förmågan att mätta väldigt bra eftersom det tar lång tid för kroppen att bryta proteinerna till aminosyror i magsäcken vilket håller oss mätta länge.

    2. Undvik halv- och helfabrikat då de ofta innehåller snabba processade kolhydrater med tillsatt socker vilket triggar hungern eftersom socker i blodet frisätter hormonet ”ghrelin” vilket stimulerar aptiten som på sikt kan leda till leptin resistens. Då får man problem med aptitregleringen och man börjar automatiskt inta mer kalorier än vad vi behöver eftersom att våra mättnadshormoner är ur balans.

    3. Viktigast av allt – Skapa långsiktiga resultat! Det handlar alltid om att hitta en sund livsstil som man trivs med. Upplever man sin kosthållning eller träningsform som dötrist kommer det garanterat inte bli långsiktigt och ganska snart faller man tillbaka till sina gamla vanor igen. Så, om du ännu inte hittat en träningsform där du ser framemot nästa pass tycker jag absolut det är värt att prova på andra sätt att träna på. Testa dig på en massa olika saker tills du hittar en träningsform som du blir hooked på.

 

  1. Vi ska ju tillaga maten i kokosolja, varför det och inte t.ex. olivolja?Svar:
    Kokosfett innehåller korta SCT och MCT fettsyror som absorberas och tas  upp snabbt av tunntarmen vilket innebär att kroppen inte behöver frigöra galla för nedbrytningen av kokosfettet. SCT omvandlas direkt till energi i levern istället vilket gör att få av dessa fetter går till fettcellerna och lagras. Kokosfett har även en termogen (temperatur höjande) effekt vilket ökar fettförbrännande effekt.

 

  1. Utöver det vi äter så stoppar vi ju även i oss lite olika tillskott. Vad är det för saker vi egentligen stoppar i oss och vad hjälper de till med/vad är de bra för?

    Svar:
  • Chromium – Krom är ett mineral som är med och reglerar blodsockret, insulinkänsligheten och har även egenskapen att dämpa sötsug.
  • ZMA – Innehåller zink och magnesium vilket är viktigt för muskeltillväxt eftersom dessa ämnen är för upprätthållandet av normala muskelbyggande hormonnivåer.
  • Vassleprotein (ett pulver som blandas med vatten) – Eftersom att ni inte äter några mjölkprodukter är detta helt enkelt ett snabbt och smidigt fullvärdigt mjölkprotein.
    Freddans kommentar: Det här är riktigt gott och finns i flera olika smaker. Vad sägs om nutella, piggelin, dumlekola, mm? Det dricker vi som mellanmål och har man lite framförhållning kan man vispa sin shake riktigt länge så den blir ordentligt fluffig. Sen lägger man den i frysen eller kylen så blir det som glass eller en god ”pudding”. Som att äta godis till mellanmål. 🙂
  • D-vitamin 5000IE – Att ni äter D-vitamin beror på den enkla anledningen att vi bor i Sverige lider av D-vitaminbrist under vinterhalvåret. D-vitamin är viktigt för framförallt hormonbalansen, näringsupptaget, immunförsvaret, skelettet, ämnesomsättningen.
  • BCAA – Det är ett protein som tas upp väldigt snabbt i kroppen. I princip innehåller det 0 (noll) kalorier.

IMG_9221
Vi tackar Robin för svaren på våra frågor och vill du läsa mer om liknande saker, få träningstips, veta hur du blir av med dina ryggsmärtor eller andra intressanta saker så brukar han skriva och publicera en hel del på sin hemsida. Gå i så fall in och kika på www.nosugarneeded.se

 

Nästa vecka svarar han på frågor om träning. Som jag skrev i början, har du några frågor så ställ dom i kommentarsfältet. Det behöver inte bara röra träning så har du ytterligare funderingar om vad och varför man bör eller inte bör äta vissa saker eller om det är nått annat du funderar på så är det bara att fråga på. 🙂
Trevig helg!

//Freddan

Kommentera (2)

Kommentera

  1. Jessica

    Hej! Vad grymma ni är! Om jag förstått det hela rätt så dricker ni nästan enbart vatten. Kan man dricka t.ex. cola zero som inte innehåller några kalorier?

    1. ceciliaehrling
      ceciliaehrling

      Fredda: Hej och tack!
      Det var en bra fråga. Innan vi satte igång drack vi mycket cola zero men har slutat helt med det då vi, som du skriver, nästan enbart dricker vatten (och lite kaffe). Varför vi slutat beror helt enkelt på att det inte stod med på listan över saker vi får äta/dricka och i ärlighetens namn har vi varit väldigt dåliga på att ifrågasätta vad Robin sagt. :p Jag passar frågan vidare till honom och återkommer med svar på fredag.

Se fler...
Annons

Såld!

Hej på er!

Jag ber om ursäkt för min frånvaro. Det har varit lite mycket den här veckan med diverse saker.

Först och främst så har det varit väldigt mycket jobb men jag har också sålt min lägenhet i veckan. Så, det har minst sagt varit lite stressigt att hinna med allt. Men, nu är det snart dags att säga adjö till min mysiga pärla i stan och så ser vi fram emot rofyllda dagar på Lidingö. unspecified-2Längtar tills vi får nycklarna till vårt nya hem den 30 november.

Nu ska jag skynda mig iväg till TV4. Jag och Steffo ska öva dans inför ett dansgin som vi har snart.

Kramar Cissi

Kommentera (0)

Kommentera

Annons

Weekly Plans

Hej på er!

Hoppas ni fått en härlig start på veckan.

Den har veckan kommer det vara full fart.

Måndag

Började dagen med att sitta på ett fik ett par timmar framför datorn. Därefter åkte jag till Mälarsalen för att repa dans med Tobias Wallin inför kommande shower som vi har tillsammans. Nu sitter jag på ett lunchställe och har lite egentid och avnjuter en acaibowl. 

Snart ska jag hoppa i träningskläderna för att köra ett pass på gymmet.

Tisdag

Hela dagen ska jag var på GIH och undervisa i dans och på kvällen blir det ett par privatlektioner.

Onsdag

Ledig förmiddag och lite stand by för en sak. Berättar mer sen när det är klart. På eftermiddagen ska jag sedan undervisa på GIH. Därefter måste jag skynda mig till Cinderella för att jobba med Tony Irving.

Torsdag 

Dansshow på Casino Cosmopol med hela gänget.

Fredag

Tvätta, packa och förbereda inför träningsresa till Grekland. Luncha med Jeanette på något trevligt ställe. På kvällen ska jag också på invigning till en ny conceptbutik av träningsmärket Strong i Nacka.

Lördag 

Åker jag till Grekland för att vara ledare/inspiratör på Coops träningsresor i ett par dagar.

En riktigt rolig och spännande vecka. Kramar på er!

 

 

Kommentera (2)

Kommentera

  1. Monica

    Cecilia låter som du har mycket just nu, hoppas du hinner stanna upp och njuta av tillvaron också 🙂 kram
    Tack förresten för en härlig, rolig och inspirerande vecka på Mallis :))

Se fler...
Annons

Äntligen hemma i Svedala! 

Hej på er! 

Vilken vecka jag har haft. Full poäng! Fint väder, god mat och massa träning! 

Sedan vi kom hem har helgen varit fullspäckad. Vi kom hem väldigt sent på natten till lördagen. Trots att vi var slitna var det full fart. Massa jobb både på lördag och söndag. 

Nu ligger jag utslagen i sängen och redo för att sova. Imorgon kommer ett längre inlägg om veckan som kommer.
Sov gott! 

Kommentera (0)

Kommentera

Annons

Bröllopsform – Vecka 5

Freddan:

Då var vi inne på 5:e träningsveckan. Den har vi som ni säkert förstått spenderat i Palma.

Cissi har jobbat som inspiratör och instruktör på en träningsresa och jag tänkte att det var skönare att träna här nere i värmen än i Stockholmshösten så jag hängde på. Hotellets gym har faktiskt varit över förväntan.

Inser att den här veckans blogginlägg mest handlar om vila och återhämtning och inte så mycket om träning. Men tro mig, vi har tränat. Det har varit vår hårdaste träningsvecka sen vi satte igång. Mer om det längre ner…

På tal om vila och återhämtning… Kan säga att det är betydligt skönare återhämtning mellan träningspassen här jämfört med hemma. 🙂 FullSizeRender

Ligger vi inte och slappar i en solsäng så blir det svalkande dopp i poolen istället.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu har ju Cissi redan avslöjat mitt resultat efter vecka 4, och även publicerat en bild på skillnaden. Hade väl egentligen tänkt att vi skulle spara på före- och efterbilderna tills vi var helt klara men låt gå för den här gången. För att sammanfatta mitt resultat efter fyra veckor:

Startvikt: 84,1 kg Nuvarande: 77,3 kg = -6,8 kg
Startmått midja: 92 cm Nuvarande: 82cm = -10 cm

Måste säga att jag är supernöjd med resultatet så här långt. Har dock svårt att se att det kommer fortsätta så här då det blir mindre och mindre att ta av.

Cissis mått har rört en del på sig också:

Startvikt: 56,2 kg Nuvarande: 53,9 kg = -2,3 kg
Startmått midja: 74 cm Nuvarande: 69cm = -5 cm
Startmått stuss: 97 cm Nuvarande: 92 cm = -5 cm

Nu vill Cissi inte gå ner mer i vikt så vi får se vad Robin hittar på åt henne när vi kommer hem från Palma.

Nu är har vi snart avverkat vecka 5 (av 12) och det ska bli väldigt intressant att se vad den här veckan kommer visa för resultat. Jag gissar att Cissi kommer ha tappat ytterligare i vikt och mått medan det kan vara så att jag faktiskt gått upp lite. Varför då? Jo, det är ganska enkelt.

Om vi börjar med Cissi…
Hon håller igång betydligt mer än vad hon gör en normal vecka. Hon håller i två dansklasser per dag där hon själv studsar runt hela tiden plus att hon kör sin egen gymträning. Hon kommer helt klart ha minskat alla sina mått den här veckan.


Och jag då… Visst, jag har tränat mer än vanligt jag med. Jag har kört ett gympass och en joggingrunda om dagen. Normalt kör jag 4 gympass/vecka + 30-60 min power walk varje dag. Då kan man kanske tänka sig att det borde visa sig på resultatet när vi vi ska väga in på söndag. Men, nej. Jag tror faktiskt inte det. Skillnaden är att jag inte haft någon som helst ”vardagsaktivtet” mellan mina träningspass. Jag har bara legat och slappat vid poolen. Normalt sett så är man ju rätt aktiv om dagarna. Jag går till och från jobbet, sitter sällan still på kontoret, osv. Här har jag legat och halvslumrat i en solstol mellan passen.

Veckans mat kommer nog inte riktigt hjälpa mig heller. Visst, maten här på hotellet är generellt väldigt bra och vi har hållt oss till grönsaker, sallad, kött/fisk och vatten precis som vi ska. Men, här dryper det mesta i fett. Det gör det inte när vi tillagar maten själva.. Ska som sagt bli väldigt intressant att se vad måttbandet och vågen säger på söndag.

Nej, nu är det dags för ett dopp i poolen innan det är dags att börja packa. Vi åker tyvärr hem till Stockholm inatt. IMG_9121

Ha en trevlig helg!

//Fredrik

Kommentera (6)

Kommentera

  1. maria

    Alltså wow! Ni är så superduktiga!! Har du Cissi möjlighet att ge exempel på hur en matdag kan se ut för dig? Hur många kcal ligger du på per dag?

    1. ceciliaehrling
      ceciliaehrling

      Hej Maria!
      Stort TACK! 🙂

      Freddan skrev ett inlägg om detta för några veckor sen. Här kan du läsa det: Bröllopsform – Vecka 2
      Det är dock kanske inte så detaljerat med ger en tydlig bild av hur en typisk matdag ser ut för oss.
      Angående kcal så har vi ingen aning om hur många vi får i oss då vi inte räknar.

      Kram!

  2. IngBritt Kronqvist

    Jag bara älskar er. Tänk om jag kunde backa bandet då skulle jag oxå velat vara som Cissi. och min man skulle vara som Fredrik😊 Hoppas ni kommer mot mina trakter o då skulle jag gärna träffa er o ge en baammsekram💕

    1. ceciliaehrling
      ceciliaehrling

      Tack så jättemycket för värmande ord!

      Jag har har tyvärr inget inbokat i Västra Götaland i år och med tanke på hur mitt schema ser ut så tror jag det blir svårt då jag är fullbokad resten av året. Men, vem vet… Kanske nästa år. 🙂

Se fler...