Liniz's resor

Mexico med barn

Idag har jag den stora äran och vara Resfebers gästbloggare, så jag tänkte såklart dela detta inlägget med er också, eftersom jag vet att ni älskar att resa och vill ha res inspiration.

Drömmer du om kritvita mjöl mjuka sandstränder och ett turkos blått hav och helst en klarblå himmel, ja då är svaret ganska enkelt. Du ska resa till Mexico.

Hur funkar då Mexico att resa till MED barn? Jo alldeles utmärkt. Barn anpassar sig väldigt lätt och är ändå relativt formbara. Vi reste till Mexiko för drygt 1 år sen för första gången med vår son som då var 2 år och 9 månader. Själv har ag varit i Mexico många gånger och älskar verkligen landet, stränderna, livet och den goda maten. Det funkade över förväntan måste jag säga. Dock ska man ha i åtanke att det är en ganska lång flygresa till Cancun och Mexico. Vi åkte på en charter resa, från A till B tog det nästan 12h. Dessutom en dagflygning så det gäller att ha med en massa roligt på flygresan åt barnen för att underhålla dem om man inte har dröm barn som gladeligen sitter still i 12h såklart.

En annan sak man bör tänka på är att det är 7h tidsskillnad. Vilket innebar att första dagarna vaknade sonen 4-5 på morgonen… Då är klockan ändå 11-12 i Sverige. Men vi gillade grejen att vara morgon pigg och få ut mycket av dagen. Vid 6-tiden varje morgon gick solen upp och då var vi ute på morgon promenad och när frukosten öppnade klockan 7 stod vi och hängde på låset. En härlig start på dagen för oss alla med promenad och få utforska omgivningarna i Playacar där vi bodde.

Redan runt 9 tiden brukade vi vara på väg ner på stranden. Men den tiden är solen inte lika stark som mitt på dagen och det är dessutom relativt lugnt på stranden, så det är ju en perfekt tid för barnfamiljer att hänga där nere, liksom på eftermiddagarna. Lek och bad är ju det härligaste som finns. Vi varvar gärna stranden med pool bad och mitt på dagen när solen är som starkast brukar vi ta en liten siesta under parasollet hela familjen. Gillar barn sandlådor, så kommer ju barnen till himmelen en av världens största sandlådor är ju stranden, där kan man ju roas dagarna i ända med att bygga sandslott, sandkakor och bara ha roligt.

Vi bodde på ett hotell som heter RIU Tequila och ligger i Playacar precis utanför Playa del Carmen. Det är ett klassiskt all-inklusive hotell nära stranden. Orkade man inte gå de stackars 300-400 metrarna till stranden så körde hotellet golfbilar ner till stranden så man slapp gå, men vi hade ofta med oss vagnen och promenerade gärna ner till stranden.

Maten i Mexico är helt fantastisk och Oscar har faktiskt aldrig ätit så mycket som han gjorde då. När man reser på all inklusive så finns det ju massor att välja på och han fick välja som han ville. Salladsbufférna är gigantiska och sen flera olika rätter varje dag. All-inklusive tycker jag är fantastiskt när man reser med barn. Man slipper tänka, du kan bara gå till baren och få ett glas vatten eller kanske en glass på eftermiddagen.

Med tanke på jetlagen och 7h är väldigt lång tid. Så brukade vi ofta äta middag med Oscar runt 17 tiden och sen gå och duscha och byta om och när vi åt middag vid 19 tiden så somnade han ofta i vagnen. I alla fall första vecka. Så helt plötsligt åt vi långa middagar i lugn och ro. Sen var vi ju också såklart kvällströtta, så eftersom vi gick upp runt 6 varje dag så somnade vi tidigt. Men man sover riktigt gott, eftersom man är så himla trött i börja på kvällarna.

Hur mysigt är det inte att ta en smoothie i poolbaren och kunna bada samtidigt. Semester med familjen är verkligen kvalitetstid. Vi försöker resa på semester så ofta vi kan.

Mexico har dessutom många roliga barnaktiviteter att erbjuda. Det finns stora vatten land, du kan simma med delfiner eller besöka en stor djurpark. Dessvärre gjorde vi inget på denna resan, då Oscar bara var 2 år och 9 månader. Men nästa gång vi reser till Mexico kommer vi definitivt att utforska landet mera. Men summa summarum så är ju barn väldigt nöjda med att få bada, leka på stranden och äta glass om dagarna. Är det semester så är det.

FEM bra anledningar varför man ska resa till Mexico;

1. Jetlagen är ändå ganska positiv, du blir morgon pigg, man får ut mycket av dagen och har du små barn, så kanske de redan sover för natten runt 19 och du och maken/sambon får flera middagar på tu man hand.

2. Det finns direkt flyg från Skandinavien flera dagar i veckan under vinter halvåret och det underlättar ju när man reser med barn.

3. Maten är fantastiskt god. Det finns mat som barnen gillar. Det finns många bra barnvänliga all-inklusive hotell, så det är egentligen bara att välja och vraka.

4. Det är prisvärt och fortfarande ganska billigt i Mexico

5. Stränderna är fantastiska liksom havet, största sandlådan ever, med mjuk finkornig sand och sanden blir heller inte så varm så man bränner sig.

Är du sugen på att resa till Mexico nu?

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!