Liniz's resor

Nyårskavalkad 2013 – Del 2

Jag hoppas ni gillade min nyårskavalkad igår och kanske fick inspration till något nytt och trevligt resmål och en ny semester för 2014? Här kommer några mer härliga res tips och resmåls inspiration på flera resmål som vi hann med under 2013, så del 2 kommer här;

I april tillbringade jag en härlig vecka i Thailand och testade några nya stränder. En favorit strand blev Tomato Beach som är en mycket liten mysig strand som ligger på Bangtao Beach kan man säga. Den stranden är en av Phukets vackraste och längsta stränderna.

Jag passade även på att besöka Sunwing Bangtao Beach som vi är väldigt sugna att åka till i vinter. Vi har inte bokat nåt men jag har kollat på det. Det var verkligen ett super mysigt hotell precis vid stranden. Har du besökt det? OM gillade du det?

Jag åkte även en dag till Kata Noi Beach som ligger precis bredvid Kata Beach. Så det finns verkligen en uppsjö av mysiga stränaden på Phuket i Thailand. Där är ju där jag har varit mest. Thailand är ju så himla barnvänligt och allt känns så enkelt i Thailand när man reser med barn. Befolkningen är väldigt snälla och hjälpsamma, maten är god och det är så enkelt och handla mat på gatan. Pannkakor gillar väl de flesta barn liksom färsk frukt. Det köper man enkelt från de olika mobila försäljarna på gatan.

Jag hann även med en liten tripp till Gran Canaria igen innan förra årets vintersäsong var slut. Å ni som följer mig på bloggen vet ju att jag har en av mina bästa vänner som bor där nere, så jag brukar försöka hinna med och träffa henne där nere oxå. Så en härlig april dag så käkade vi en riktigt god middag på strandpromenaden Las Canteras i Las Palmas och njöt av den vackra solnedgång.

I slutet av april kom jag och mamma spontant på att vi skulle resa till Turkiet på semester på vår årliga ”tre generationer resa”. Det var tredje året i rad som bara jag, min mamma och Oscar reste iväg tillsammans utomlands.

Vi bestämde oss för att resa till Side och det relativt nya Sunwing Side East Beach, som verkligen var helt Top Notch. Helt nytt, fräscht och fint!

Vi hängde både vi alla pooler, åkte vattenrutchebana varje dag och på stranden.

Jag älskar verkligen Turkiet och Side och har varit där många gånger. Detta var Oscars fjärde resa till Side och själv har jag varit där flera gånger. Vädret är ofta väldigt bra i Turkiet, trots att vi åkte i slutet av april så hade vi kalas väder på dagarna. Det var strålande sol varje dag, men lite svalare på kvällarna. Sen älskar jag den turkiska maten oxå.

Som ni ser stor trivdes vi på alla sätt i Turkiet och jag kan starkt rekommendera både resmålen och hotellet som vi bodde på när ni ska ut och resa med barnen.

I maj var det lite lugnare på resfronten, eller vi höll oss åtminstone inom Sverige. Det blev en liten tur till Dalarna för att hälsa på min familj och släkt och för att gå på ett dop. Alltid lika härligt att möta våren i Dalarna, lugnt, stilla och fridfullt och vackert.

I slutet av maj fyllde även Oscars pappa år, så vi överaska honom med att checka in på Scandic Upplands Väsby som oxå är ett barnvänligt hotell med en jätte fin relacx avdelning med pool och sen en lekavdelning med en massa leksaker i anslutning till restaurangen och familjerum med våningssängar.

När Furuviks parken utanför Gävle hade sin premiär så var vi såklart där. Det var Oscars första besök i Furuviksparken.

Vi var där en hel dag tillsammans med Jenny med familj och kollade på alla djuren och åkte en massa karuseller. En riktigt rolig park, så dit måste vi även i år.

Morsdag firade vi på Alfonshotellet i Stockholm som hade en Morsdags brunch den dagen och där finns ju även en jätte rolig lekhörna som Oscar lekte i medan vi mumsade på en riktigt god brunch.

En solig dag i juni besökte vi Junibacken ute på Djurgården. Ett måste att besöka när ni är i Stockholm. Det ligger jätte mysigt ute på Djurgården. Har hur mycket roligt som helst att leka med för barn ca 1-7 år och sen Sagotåget som är helt fantastiskt, där man reser genom Astrid Lindgrens olika världar.

I Juni var det första gången i mitt liv som jag besökte Luleå och blev helt frälst i staden. Helt galet men jag har aldrig varit i Luleå innan. Det mest charmiga var nog att besöka Gammelstads Kyrkstad utanför Luleå. Så himla imponerande att vi har ett så vackert världesarv i Sverige. Detta är ju super intressant och spännande för äldre barn i skolåldern.

Årets höjdpunkt är ju såklart att Oscar fyller år i juni och 2013 så fyllde han ju 3 år, så det var ju såklart kalas med buller och bång och firades i flera dagar i olika sällskap.

Vi var oxå på Gröna Lund i slutet av juni för första gången på året och de uppskattas alltid. Tror vi faktiskt hann med fyra besök på Gröna Lund 2013 och de är alltid lika uppskattade av Oscar.

När mormor kom och hälsade på oss i slutet av juni bjöd vi med henne till Yasuragi. På sommarlovet har de Yasuragi Kids och småbarn får vara med där. Det var jätte mysigt.

Det ligger beläget så himla mysigt ca 20 min från Stockholms innerstad och här är det verkligen lugn, skönt och mysigt.

Nästa nyårskavaldkad del 3 kommer nästa år – 2014. Så håll till godo, tills dess önskar jag er alla ett riktigt Gott Slut på 2013 och ett riktigt Gott Nytt År 2014.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!