Liniz's resor

Roundtrip i USA med barn :)

Min nästa gästbloggare som ni redan har ”träffat” en gång är min vän Linda 🙂 Förra veckan fick ni höra om hennes Säfsen resa men nu ska ni få läsa om hennes Roundtrip i USA med hennes första barn 🙂 Så himla spännande vill jag lova – så det är verkligen ett rent nöje att läsa om det 😉

” I juli månad 2008 åkte jag, min man och vår son Felix, då 2,5, på en månadslång resa till USA. Med i magen fanns även lillasyster, jag var gravid i v 23 då vi åkte.

Flyget gick direkt från Stockholm till Philadelphia där vi bytte till plan mot West Palm Beach, Florida som skulle bli vår bas de första 2 veckorna av resan. Vi valde ett flyg utan byten i Europa då vi tyckte att det skulle bli enklare med Felix då han säkerligen skulle komma att sova större delen av resan, och att behöva väcka barn efter ett par timmars sömn för att springa omkring på en flygplats och därefter försöka få barnet att sova igen kändes inte som ett alternativ för oss.

Väl framme i W. Palm Beach väntade vår hyrbil på oss. Vi valde att uppgradera vår bokade sedan mot en större van mot ett mindre belopp, oftaste billigare att göra det på plats än i förväg, och då fick vi också välja vilken slags bilstol Felix skulle ha. I USA sitter alla barn över 1 år framåtvända, dock med bilstolens bälten, inte bilens. Så lite skillnad mot hemma i Sverige, men Felix uppskattade att sitta framåt och se bättre. I bilen fanns också en inbyggd DVD i baksätet som dock inte var regionsfri, vilket för oss innebar inköp av Amerikanska barnfilmer, som visserligen funkade lika bra som svenska, trots att Felix inte förstod ett ordJ

Vår bas i Florida var hos våra vänner, en svensk/amerikansk familj där pappan är barndomskompis med min man, och därifrån utgick vi då vi skulle planera våra utflykter.

Miami Beach var första anhalt. 2 nätter tillbringades där som turister. Veckan efter gick turen till Orlando och Sea World och Disney World. Trots att det nu gått över 3 år sedan resan minns Felix fortfarande stora delar av resan och vill gärna åka tillbaka. Disney och Sea World passar alldeles utmärkt för en 2,5 åring och det finns gott om attraktioner för både 1 och 2 dagar, och även för gravida!

Efter 3 veckor sa vi farväl till våra vänner och flög vidare mot Las Vegas där en av mina bästa vänner bor. Flygresan startade med en flera timmar lång försening pga åskväder vilket gjorde att vi givetvis missade anslutningsflyget i Atlanta. Räddningen blev våra bärbara DVD som vi hade med oss från Sverige. Med en adapter och sladd använde vi den på flygplatsen och Felix var nöjd med Pippi och Emil vartannat. Väl på planet var batteriet laddat så det räckte resten av resan och vi hade en nöjd liten kille.

Liksom i Florida valde vi att uppgradera bilen till en större på plats i Vegas, även den här gången med inbyggd DVD då vi skulle åka en lång dagstur till Grand Canyon och det kan bli lite trist för en 2,5 åring att bara titta på utsikterna på vägen dit…

Las Vegas är lika mycket ett lekland för vuxna som för barn. Varje hotell har sina djurparker, akvarium eller karuseller. M&M Store i 3 våningar som säljer M&M godis i alla färger, för att inte förglömma Teddybear Factory eller gigantiska Toys’r US som finns lite varstans i USA.

Ett av hotellen, MGM Grand som för övrigt är det största i hotellet i Vegas, har en restaurang, Rainforest Café, som är uppbyggd som en djungel med låtsas apor och konstgjorde åsk/regnskurar varje halvtimme. Hur häftigt som helst och vilket barn som helst sitter snällt ner och bara betraktar samtidigt som man avnjuter den supergoda maten.

I Grand Canyon kunde Felix springa runt fritt i naturen, långt från stupet givetvis, och det var en stor upplevelse för hela familjen. På vägen tillbaka åkte vi en bit på den berömda ’Route66’som allas vår Blixten McQueen irrar in sig på. Det var mäktigt för Felix som var inne i sin bästa Blixten ålder just då.

Efter dessa 4 veckor blev det en lång flygresa hem, totalt 17 timmar i luften och närmare ett dygn på resande fot, landade vi återigen på svensk mark och hoppas kunna göra om samma resa de närmaste åren. ”

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!