Frida M Thornberg

Från önskelistan: karriär & jobb

Hej!!

För en dryg månad sedan frågade jag er vad ni ville läsa om HÄR och fick massor av fina förslag! Älskar ju när ni önskar och frågar och lämnar små kommentarer, men dumt nog glömde jag bort era önskningar.
Men nu tar jag tag i dem och börjar helt enkelt med första önskan: mer om mitt jobb, som ”En annan Sara” ville veta mer om!

Och helt från ingenstans så illustrerar jag det hela med bilder på vår gran som jag just nu har en hat-kärlek till. Älskar att se den lysa och alla fina små kulor och stjärnor. Men jag HATAR barr-eländet som är precis överallt…

Gran1

När jag var barn och tonåring så skulle jag bli läkare. Dels hade jag ett intresse för det. Men mest av allt så hade jag bra betyg. Och då blev man läkare eller advokat eller något sånt. Så knäppt var det liksom på den tiden. Jag gick natur på gymnasiet, praktiserade på en läkarmottagning och sommarjobbade på sjukhuset. Och där någonstans kände jag att det var nog inte jag i alla fall.

Sedan tog jag studenten och lämnade småstaden för Stockholm och började jobba på ett hotell. Städade hotellrum, stod i receptionen, jobbade i frukostmatsalen, tog emot bokningar, hjälpte till i köket. Serverade i restaurangen och blandade drinkar i baren. Där började jag älska restauranger.

Gran2

Ett par år senare var det dags att börja plugga på högskolan. Och under hela min studietid fortsatte jag jobba extra inom restaurang, hotell och skapade mig massor av kontakter. Efter nästan fem års studier så behövde jag inte söka mitt första jobb, det fanns där genom kontakter. Och så hamnade jag i en värld där jag fick träffa så fantastiskt många härliga människor, jobba med galna projekt och ansvara för arrangemang som var större än jag själv kunde förstå.

Och så var jag i en bransch jag absolut aldrig hade tänkt på, knappt vetat om att den existerade. Jag var rätt bra på det jag gjorde, men framför allt hade jag kul!  Och idag, en herrans massa år senare, så jobbar jag med sånt som jag tycker är alldeles galet roligt. Jag omger mig med så kreativa och sköna människor. Jag får bestämma så mycket själv: om min tid, mina projekt, mina idéer och massa annat.

Idag är jag marknadsansvarig för ett av Sveriges största restaurang och nöjesföretag. Vi är en inhousebyrå på fem personer som sköter all marknadsföring och PR för våra ca 40 restauranger och nattklubbar samt en stor live-del med konserter och events.

Jag trivs superbra med mitt jobb, att få jobba med sprudlande originella människor. Att ha en stor portion frihet. Att jobba med en nöjesupplevelser som är det roligaste som finns.

Men man ska ju inte blidkas och tro att det bara är glammigt. Vi jobbar massor och man måste var prestigelös. Ibland springer jag själv runt stan och bär kartonger till våra nattklubbar. Ofta sitter jag och klipper drinkbiljetter innan någon premiär. Men sånt där gillar jag. Högt och lågt, mycket av allt! More is more!

Gran3

Granens guldiga stjärnor och hjärtan kommer från Svenskt Tenn. De vita kulorna från Illum Bolighus. Den hängade stjärnan i taket kan man även ha som toppstjärna i granen, men jag gillar att den hänger där. Den kommer från Georg Jensen.

Vet ni vad jag gjode idag, apropå jobb? Jag anmälde mig som jobbmentor HÄR. Om jag kan inspirera några niondeklassare att plugga hårt, resa, nätverka och jobba extra för att de sedan ska få jobba med sånt de älskar – det vore fint!

Lite om jobb var det. Puss & trevlig kväll!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!