Anitha Schulman

Hur har man råd?

Skulle iväg och träffa överlämna en liten gåva till en vän som precis fått barn. Vi skulle ses halv elva på Söder och jag gick till en liten blomsterhandeln på Norrtullsgatan för att köpa en liten bukett tulpaner innan jag skulle ner i tunnelbanan. (Vi har stängt vår butik till 20/1 och dessutom skulle det vara en omväg.)

Klockan var 9.53 och butiken hade inte öppnat. Inne i butiken står två tjejer runt 25 år och småpratar, de kollar på sina telefoner och en jobbar länge med att sätta upp håret i en tofs. En slår in en bukett. De är inte direkt ivriga med att förbereda inför öppning. Utan det är mer som att det pågår en social sammankomst därinne. Jag knackar på i hopp om att de kanske kan öppna några minuter tidigare för att sälja ett knippe tulpaner. De skakar på huvudet och hänvisar till klockan. Jag respekterar det och står ute i blötslasket och väntar i ytterligare fem minuter. Det har inte varit någon aktivitet där inne och samma småsnack som pågått fortsätter. Klockan 9.59 är jag trött på och frysa i isregnet och knackar på igen. De bara skakar på huvudet och pekar på klockan.

Jag tappar det, ger dem fingret och går. Som butiksägare undrar jag hur man tänker när man tackar nej till pengar om man är en liten verksamhet. Jag förstår att Åhléns och Ica har policys och inte heller behöver. Men som liten enskild näringsidkare eller AB hur kan man välja bort att sälja ifall möjlighet ges? Om de hade haft fullt upp vore det ju en grej att förstå att de har bråttom till att öppna och kanske av den anledningen inte skulle hinna expediera mig. Men i det här fallet fanns ingen anledning. Om man nu är extrapersonal och inte intresserad av verksamhetens lönsamhet. Är man inte då intresserad i långa loppet att vara serviceinriktad och på sikt kanske få behålla sitt jobb?

Jag kan säga såhär om någon kommer förbi oss på Roslgsgatan 23 tio minuter innan öppning och önskar en bukett eller en tallrik. Eller en halvtimme innan om vi är där! Visst sjutton hjälper vi till.

Men vi är ju också per definition invandrare också.  Så den gamla rasseklyschan att ”invandrare snor svenskars jobb” kanske stämmer. Detta enbart baserat på att det är en brist på servicekänsla, entreprenörskap och kanske en arbetsskygghet. Är unga svenskar ”för fina” för vanliga serviceyrken? Var finns yrkesstoltheten och respekten för pengar? Med stor risk att låta som en gammal surtant så undrar jag om det ligger något i det här?

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Elin

    Jag jobbar på cafe. En stor cafekedja. Har jobbat på Arlanda och nu Centralstationen i Stockholm. Jag släpper alltid in människor som frågar om när vi öppnar och förklarar att allt kanske inte är klart. Men vi kan sjölvklart fixa en kaffe!

    Kan man inte göra sånt ska man inte befinna sig i servicebranschen. Det handlar inte om man har utländsk påbrå eller inte tror jag. Det handlar om man kan service eller ej.

  2. Alicia

    Så himla bra skrivet Anitha. Jag blir sååå trött på ungdomar – för det handlar tyvärr om dem oftast som inte förstår vad arbete & service innebär…dessutom tycker jag att medmänsklighet hör till denna situation också…de kunde öppnat för att du slapp stå ute i kylan…jag har för vana att alltid berömma personal som ger bra service – högt inför alla så att de verkligen ska känna att de gör ett bra jobb! Tycker att fler borde göra det!

  3. Marie

    Svensk kundservice när den är som bäst med andra ord! Här i USA skulle det aldrig hända. Kunden är jätte viktig och man gör vad som helst för att ha bra business

  4. Sofia

    På vilket sätt är du invandrare? Du är väl adopterad och uppväxt med etniskt svenska föräldrar?? Jävla trams. Dessutom: du gav dem fingret?? Hur gammal är du?? Så gör man bara inte.

  5. Anna

    Himla bra inlägg. Spot on! Blir själv sjukt irriterad när man får sura blickar från butikspersonal när man kommer in en kvart innan dem skall stänga.

    I norge upplever dock de flesta att det är alla ”svenskar” som är lika med service men då har ju dem också invandrat så att säga. Men, förmodligen mer en personfråga som någon nämner ovan.

  6. Johanna

    Förut jobbade jag på ett café och låste då alltid upp dörren en halv timme innan öppning ifall nån dök förbi, såg till att ha kaffe klart om någon kika in. Såg jag någon stå utanför och vänta bjöd jag jag in dom och sa att gick bra! Nu jobbar jag på ICA och det är inte lika lätt där…

  7. Lisa

    Jag håller med Anitha. Servicekänslan i det här landet är inget man jublar över. Det är sjukt när man blir chockad när någon expedit gör ”det lilla extra”. Själv hade jag kickat tjejerna om jag ägde butiken. Vill inte ha sådana anställda. (OBS!!!Nu menar jag GENERELLT. Självklart finns det undantag och det är ju underförstått även i Anithas text. Men har förtstått att en måste vara övertydlig när jag läser vissa kommentarer)

  8. Johanna

    Jag förstår över huvud taget inte hur du gör kopplingen svenskar/invandrare baserade på dig och detta exemplet. Det om nåt är väl superrasistiskt, du är ju uppvuxen här med svenska föräldrar så då är det egenskaper som skulle sitta i din hudfärg och inte kulturell/social bakgrund.

    … OM det inte är så att du är en jävligt driven person, och dessa tjejer inte var det. En fråga om individen helt enkelt. Det kan även vara en generationsfråga men jag tror att du hittar dålig service i alla åldersgrupper och etniska tillhörigheter.

  9. Elliw

    Mkt märkligt att de inte öppnade men det har knappast med nationaliitet att göra. Vem är smygrasist här egentligen??

  10. Maria

    Visst var det märkligt att dom inte kunde öppna för dig men genom att ge dom fingret sjönk du till samma låga nivå. Var ju bra att din dotter inte såg dig.

  11. Evinnerliga

    Sin fulla rätt att öppna på bestämd tid har man ju. MEN det det ger intrycket av två fullständigt oproffessionella expediter. Några som totalt har missat se ” det lilla extra” ( den som vill förstår nog att med det lilla extra menar jag inte att låta sig utnyttjas in absurdum, men att betjäna någon 4 minuter innan öppning NÄR DET sas VERKAR FINNAS GOTT OM TID dessutom förefaller väl inte orimligt).

  12. Gabriella

    Det hade blivit ramaskri om någon med svenskt ursprung skrivit likadant om invandrare. Varför inte bara se personerna och situationen som den var, utan att blanda in nationalitet. Dessutom var ju dörren stängd, så du kan ju omöjligt veta vart de kom ifrån för land, med tanke på att det verkar vara väldigt viktigt för dig. Mycket rasistiskt!

  13. Andrea

    Var med om en annan sak, skulle köpa en dockvagn till min dotter i en mindre barnleksaks butik I sthlm Jag hade med mig 2 barn o vi var där prick 10 mär de öppnade. Men ingen öppnade… Vi väntade o väntade. 20 min försenad kom expediten o hennes enda kommentar var:- oj, stod det någon och väntar här. Det trodde jag inte.
    Visst, oväntade saker kan hända. Men en ursäkt o någon slags kompensation hade inte varit helt fel!
    Var på väg att gå flera gånger, men hade ju lovat dottern vagnen o den fanns bara inne där just då…

  14. Sofie

    Hej Anitha!

    Har en fråga som inte gäller detta inlägg och jag hoppas du
    kan ge mig ett svar.
    För några månader sedan slutade min förlossning i akutkejsarsnitt
    och jag har läst att även du blivit snittad.
    Hur blev din mage efter? Fick du bukhäng, gick det bort i sådana fall?
    Hjälper det att gå till en Osteopat?

    Tack på förhand! Gillar din blogg skarpt!

    1. Anitha Schulman

      Hej, ja jag gjorde kejsarsnitt. Nej det fick jag inte. Gå till Apoteket och be om en salva som minimerar ärrvävnad. (Finns över disk men är inte på recept). Behåll tejp på i nästan ett år. Byt ut då och då såklart. Däremellan på med salvan och massera snittet. När det är helt läkt. Nyp tag i det ordentligt. Så det inte växer ihop med hudlagret under. Om du vill gå till Jean Pinto (Stockholm) Osteopat. Men vet inte om hans kunskap är en generell Osteopatkunskap. Lycka till!
      Kul att du gillar. Kram

  15. Lollo

    Dåligt av tjejerna att inte öppna trots att de ser att en kund uppenbarligen vill handla, de VAR ju där. Just att de ”väntade ut” klockan tyder på att de saknar servicekänsla! De borde ha öppnat, punkt slut.

  16. ebba

    ”Är unga svenskar ”för fina” för vanliga serviceyrken? Var finns yrkesstoltheten och respekten för pengar? ”

    Du känner inte själv att du gör precis som alla dem som påstår att invandring bara är fel, att dem tar svenskars jobb osv. – drar alla över en och samma kam?

    I övrigt så håller jag med dig och blir tyvärr inte förvånad längre över personer i serviceyrken dåliga attityd. Dem som tar priset är nog de äldre kvinnor/män i finare butiker som rynkar på näsan man kliver in – som om dem vore finare bara för att dem råkar arbetar i en fin butik …

  17. Sofia

    Haha snacka om att dra alla över en kam. Du gränsar till rasism här faktiskt samt verkar enormt egocentrerad. Visst kan man tycka att de kunde varit hyggliga men det är liksom inget man kan förvänta sig. Dessutom: du drog 9.59? Kunde alltså inte vänta EN minut till? Tramsigt.

  18. Emelie

    Ja, det var ju märkligt av dem. Men hur vet du att en av dem (eller båda) inte äger butiken? De måste ju inte vara extrajobbare bara för de inte öppnade. Men som sagt, jag tycker också det var dåligt beteende.

  19. josefina

    Världen kretsar runt mig????Lisa,hon ville spendera pengar hos dom!Tänk om Anitha velat beställa begravnings eller bröllopsblommar för tusentals kronor?Vilket litet företag har råd att tacka nej till det?Jag är anställd frisör men lika angelägen som ägaren om service och att dra in pengar.Varför skulle hon annars ha mig anställd?
    Ibland är första kunden gammal och kommer med färdtjänst,skulle jag då inte låsa upp dörren innan 9?
    Anitha det som hände dig var nån som ville demonstrera sin makt(om än liten o löjlig makt).Och sätta dig på plats.

  20. Lucy

    Du behöver ju inte dra alla över en kam här! Men ja det var hyfsat att göra på det sättet. På min arbetsplats (IKEA) så jobbar väldigt många unga med olika nationaliteter och jag skulle nog säga att alla på min avdelning oavsett ålder och nationalitet tar emot alla kunder så länge de befinner sig i varuhuset innan stängning (ibland blir man kvar till 21 fast varuhuset stänger 20), fast vi har tusen andra saker att göra. Å andra sidan så får vi ju betalt men rent krasst så skulle man väl kunna slänga ut allihopa vid stängning men man göra bara inte det, fast man har ”råd”.

  21. Ellen

    Haller med till 100% Anitha! Tycker det ar helt oacceptabelt och faktiskt en sjuk installning att ha om man ager/jobbar i en affar. Snacka om att ha missforstatt sitt jobb!

    Lisa – ”vad det ar som galler”?! Hur tanker du nu? Vad det ar som galler borde vara att det star en kund utanfor affaren i kyla och regn och da slapper man in dem om man inte har valdigt goda anledningar till att inte gora det. SJUKT oforskamt att ignorera en KUND pa detta sattet!

  22. Service minded

    När jag jobbade på McDonalds fick jag lära mig: ”Den bästa servicen ger man innan man har öppnat och efter att man har stängt. KAN man, så SKA man.”

  23. Sofia

    Det är ingen nationalitetsfråga. Jag bor i Frankrike och omges således inte av svenskar och mindre serviceinriktade får man leta länge efter. Däremot låter det som unga människor som förmodligen var anställda och då får betalt från kl 10

  24. Jennifer Dunlop

    jag håller helt med dig. blir arg och frustrerad varje gång jag går in i en affär eller på ett café och personalen beter sig som översittare.
    måste dock bara inflika att jag inte håller med om att de är unga svenska som håller på sådär. Det är möjligen bortskämda unga svenska möjligen. jag är själv 23 år och skulle aldrig bete mig sådär, jag arbetar imorgon detaljhandeln. Men å andra sidan tycker jag om att göra andra glada och värna om min arbetsplats rykte likaväl som mitt eget. De handlar om att bete sig som man förväntar sig att andra skulle bete sig. Tyvärr beter sig ytterst liten del så som jag tycker man bör bete sig inom serviceyrken.. well well

  25. Linda

    Tappar hoppet om mänskligheten ! Håller med dig till hundra procent. Råkar ut för sånt där väldigt ofta tyvärr, ibland undrar man hur arbetsgivare tänker när dom anställer folk!

  26. Martina

    Håller med Anitha, vi är inte programmerade robotar.
    Spontan , human serviceanda borde väl vara normen.
    Jag kontaktade Anitha sist jag var i Sverige och undrade
    Om jag kunde komma förbi och köpa tallrikar i butiken.
    Jag skulle åka hem
    Till London nästa dag och hade bara denna möjlighet.
    Det var 3-4 dagar innan hennes butik skulle öppna
    Och allt var upp och ner men hon stannade kvar
    Och öppnade för min skull och jag fick mina 10
    Tallrikar och vi var båda glada och nöjda.
    Allt är ju ändå så fungerande och bra i Sverige
    Att ”rita utanför ” kan väl bara liva upp!

  27. Lisa

    Man kan ju tycka vad man vill om den här situationen, men när det kommer ner till vad som gäller så är det ju så att butiken öppnade 10.00…

Comments are closed.