Anitha Schulman

Mina bröllopstips

Kära läsare ett ämne man nog inte kan tala nog om är väl trots allt bröllop. Jag älskar att vara bröllopsgäst och även vara brud. Hoppas verkligen att Calle och jag förnyar löftena vart tionde år – även om det låter cheesy så struntar jag i det. För kärleken ska man alltid fira! Men ibland är det svårt att få allt att flyta bra. Jag tror man ska ”zooma ut” och tänka på bröllopet som en sorts föreställning. För att känna av flödet med olika akter och skeenden. Kyrkan är en akt med olika småakter. Transporten därifrån är en paus. Fördrinken är en akt och middagen ytterligare en med massa småakter, samt festens introduktion är crescendot. Hur ska man då skriva den här föreställningen.

Som gäst vill jag känna mig inkluderad och som brud vill jag att alla ska få följa med på vår resa. Jag vill att alla ska känna vår lycka även om de inte står oss närmst. Som gäst vill jag bli berörd även om jag inte ÄR närmst.

I kyrkan: Mycket musik. Barn eller barnkörer, ordnar så inte ett öga är torrt och barn som sjunger ”vuxna ord” är ännu starkare! Vigselakten ska inte vara mer än ca 30 minuter, två musikakter samt två sångpsalmer är perfekt för att ”bli underhållen” men samtidigt få vara en del av ”underhållningen”. Hyllningen efter kyrkan är själva avslutningen på första akten och på det sista bröllopet jag var gäst på kastade vi färgat strössel istället för blomblad, som tenderar att landa en halvmeter framför en. Det tyckte jag var både fint och smart. Det var liksom lite mer ”tryck” i strösslet. Sen ska transporten till festlokalen innehålla en drink och fri placering. Om man nu måste åka fram. Här vill man prata av sig om det man sett men även kallprata men människor man inte sett på ett tag alternativt inte känner. Väl framme kan en kanapé av valfri sort vara att rekommendera. Dels för att stävja berusningen men också för att det är alltid trevligare att mingla småätandes. Det är en lång kväll kvar. Sen lägg inte pengar på dyr champagne. Prosecco eller en trevlig Cava fungerar lika bra om inte bättre. Ta heller i lite extra när det kommer till vinerna.

Maten är viktig i den bemärkelse att den inte får vara rent av äcklig. Då minns man den. Men man behöver absolut inte ha de godaste och dyraste råvarorna för att få en härlig middag. Det är inte för middagen man går på bröllopet.

Talen. Det är här tidschemat kan spricka och kära talare. Återigen visa respekt för brudparet och ALLA på festen. Här är mina do’s & don’ts: Håll tiden. Dvs 3 minuter och inkludera ALLA. Alltså berätta inte en superintern historia om dig och ”Benke” från Kos 97. Där ni hade svinkul utan att kunna referera eller dela ett minne så alla förstår och få ta del av exakt HUR kul det var. Då kan du skita i att berätta det.

Tala till din vän/släkting men glöm inte att inkludera den som din vän/släkting gifter sig med och framför allt – om du nu väljer en ”vassare” linje. Såra eller förnedra ingen så att det lämnar spår till senare på kvällen. Då detta är en sån bräcklig kväll men känslorna utanpå. Dvs dra inte upp gamla ex etc.

Dessutom är du inte en komiker få inte feeling och tro att du är svinkul bara för ”spexmästare”på din nation under universitetstiden. Komiker det är ett yrke som tar många år att mästra. Så gör inte det under en kväll. Var dig själv och rör dig i bekväma vatten. Detta gäller även toastmastern.

Dela gärna en historia som alla kan vara intresserad av. Som det finns ett intressevärde i för alla där även de som inte står brudparet närmast. Som på något sätt beskriver den/de här personen/erna utan att använda sig av superlativ. Prata från hjärtat och prata inte om dig själv i förhållande till bruden eller brudgummen utan vad denne har betytt för dig. Men gör det med en historia.

Rökpauser är viktiga. För de används till mer än rökning. De är en ventil. Dels för att alla ska få pussa sina respektive och prata med sina vänner. Det är ju förmodligen bordplacering och känner du inte din bordsherre/dam då blir det ett kallprat som kan vara ganska krävande. Alltså kräver koncentration och ansträngning samt ämnesuppfinning. Det kommer utkristallisera sig ganska tidigt på kvällen om du blir en ”drivare” eller en ”lyssnare”. Båda roller kan vara lika tuffa att mästra. Det är ju självfallet perfekt att lägga dessa pauser mellan varje rätt men håll dem inte längre än 15 minuter. För det dricks på under de här pauserna och ju mer man dricker ju sämre blir koncentrationsförmågan och blåsan. Du vill inte ha ett toarännande innan de sista talarna sagt sitt.

Skippa ”ostakten” ifall du inte har tillräckligt många talare eller vill tajta kvällen och satsa på festen.

Presenter. Gör en lista som stöd för de okretiva. Ombesörjs av toastmastern eller ett varuhus i stan.

Om det är gravida gäster på festen glöm inte alkoholfri festdryck! Det tråkigaste som finns är att dricka Coca Cola. Man kan också ge sig fan på att den tar slut när baren öppnar…

I baren bara groggar, öl och vin. Alltså tvåkomponents drinkar såsom GT, Rom och Cola etc. Blir enkelt för personalen och tar inte så lång tid för den törstige 😉

Dekoration. Blommor. Men behöver inte vara finaste och flådigaste. Om man gifter sig så här års. Klä borden med det som finns ”gratis” i naturen. Hur vacker är inte en brudbukett i liljekonvalj? Men huvudsaken är att den tråkigaste festlokalen kan bli ett prunkande blomsterpalats med lite färg och doft.

Här har ni möjlighet att vinna mina koppar som är en superbra bröllopspresent om jag får säga det själv 🙂

Skärmavbild 2013-06-07 kl. 11.10.18 Skärmavbild 2013-06-07 kl. 11.10.41 Skärmavbild 2013-06-07 kl. 11.11.02 Skärmavbild 2013-06-07 kl. 11.11.12 Skärmavbild 2013-06-07 kl. 11.11.22

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Madde

    Å, vilka härliga tips! Jag ska vara tärna på en av mina bästa vänners bröllop i augusti och jag ska ta till mig av dina tips. Tipsen ang. tal har jag redan sparat i mailen 😉

    Tack för en härlig blogg som bara blir bättre och bättre!
    Kram Madde

  2. Kerstin Dahlström

    Alkoholfritt ska finnas inte bara till gravida kvinnor, det finns en hel del som inte dricker alls.

  3. Carina

    Fina bröllop i all ära, men det är väl ändå ÄKTENSKAPET som följer som är det riktigt viktiga! Vi gifte oss en tisdagseftermiddag i stadshuset med receptionen som vittnen. Vi lägger hellre pengarna på underbara resor istället. Självklart skulle jag helst av allt ha ett dunderbröllop men vi är lika lyckliga ändå!!

  4. Linnea

    ÄSLKAR verkligen din blogg just nu! Du känns så sympatisk och fin, som en kompis man verkligen vill ha:) fortsätt med din sköns stil och alla dina projekt, de är underbara! Jag är inte aaaaaalls i den positionen att jag ska gifta mig men uppskattar sånna här inlägg jättemycket! Mvh halvfull 22-åring <3<3

Comments are closed.