Anitha Schulman

Ja tappar det SL

I tre veckors tid har jag försökt åka tunnelbana. Jag fick en sorts ”studs” på mitt SLbetal-MMS då de sa att jag var tvungna att knyta mig till tjänsten Wy Wallet jag laddade ner den appen och följde instruktionerna. Sen skulle jag då betala min biljett på första resan. Då hade jag tryckt fel personlig kod fler gånger än tre så jag skulle få vänta femton minuter innan jag fick försöka igen. Samma sak hände en gång till och jag tvingades nu ta en taxi. Sen köpte jag en remsa. Men ibland är man inte vid rems-försäljningsställen. Som igår. Jag skulle ut och resa hände exakt samma sak igen. Då fick jag ringa kundtjänsten. Svara på massa frågor och få en ny kod och inloggning skickad till mig. Detta som skickades var en länk man skulle fylla i online. Där stod jag på busshållsplatsen och såg buss på buss passera. Jag kom in på siten och skulle besvara någon ”hemlig fråga”. Nej, men då var inte den ”hemliga frågan” online på mobilen kompatibel med iPhone så jag kunde inte svara. Här ringer jag tillbaka till kundtjänsten när den fjärde bussen passerar. Nu höjer jag rösten ordentligt och till slut så får jag svaret på frågan så jag kan få igång tjänsten. Vid det här laget fryser jag så mycket och är så sen till mitt möte att jag måste ta en taxi till. Väl i taxin kan jag ladda Wy Wallet-appen med pengar för att kunna genomföra sms-köp av biljett.

Idag skulle jag åka till Östermalmstorg och skulle då betala med sms-biljett. Men NEJ nu har SL ändrat tjänsten så att nu gäller WyWallet avtalet längre (inte så att de informerade mig om det igår på telefon) för SL har gjort en egen tjänst som man ska knyta ett avtal med online. Jag följer alla instruktioner och verifierar detta både online och sms-vägen. Nu står det klart och tydligt att jag har fått ett konto upprättat och jag kan nu (enligt SL) köpa min resa som kommer faktureras mig. Då skriver jag ”HA” och trycker jag på ”send” (enligt anvisningarna) på numret som angivits och som svar får jag bara…samma jävla skit.

PÅ RIKTIGT SL. DET ENDA JAG FÖRSÖKER GÖRA ÄR ATT LÖSA EN BILJETT. OM MAN SVÄNGER SIG MED TEKNISKA LÖSNINGAR DÅ SKA DET FUNKA H E L A VÄGEN OCH INTE HALVA. FÖR TEKNIK SOM KOMPLICERAR ÄR FANEMEJ DET VÄRSTA SOM FINNS. VÄRRE ÄN ERA PISSHISSAR OCH GENERELLT USLA SERVICE.

Tack för ordet.

;

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Annika

    Vänta bara tills du fastnar i Helenlund och bara har ett kort som inte kiosken tar emot så du inte kan köpa en remsa, inte har mywallet och får ringa efter skjuts istället. Eller när du vill köpa en remsa på pressbyrån och de har slutat med remsa så du får köpa ett access-kort som du fattar nada av istället. Det är skitkrångligt att åka med sl numera. Sl suger.

  2. Chris

    Höj inte rösten åt den som jobbar på kundtjänst, det är hårt arbetande folk som kämpar med att hjälpa så bäst de kan i motvind för de är bundna vid ett system med en massa buggar och fel eller kanske måste följa vissa regler så tänk på det snälla människor. Ta inte ut er frustration på de som ändå jobbar för att hjälpa till.

  3. Veronica

    Jag bor i England och var och hälsade på hemma i Helsingborg i helgen. Utan kontanter el pengar på kortet (hade tagit ut pengar och lämnat en del av dem hemma så jag inte skulle spendera allt på en utekväll) skulle jag hem mitt i natten och skickade en sms-biljett som vanligt och fick till ett meddelande tillbaka att jag var tvungen att ladda hem en Wywallet-app. Jag har varken smartphone eller internet på min telefon och blev strandad. Mitt i stan. Utan pengar, ingenting. Busschauffören visade no mechy. Tack Skånetrafiken för att ni låter en 25-årig tjej gå hem mitt i natten i 40 minuter. Fantastiskt!

  4. Lollo

    Åhhhh jag var där, precis där för någon dag sedan. Var så arg så jag kokade. Jag vill inte ens åka deras ruttna bussar. Håller helt och håller med-skämmas ja det borde de göra, skämmas så mycket som de sinkar och irriterar ens tillvaro.

  5. Madde

    Nu rörs alla arga känslor upp till ytan här och jag börjar morra! Skaffade också det där wallet joxet för att kunna köpa biljett i mobilen. Så får jag höra att det är mycket dyrare att åka på sms biljett istället för remsa. Trodde inte mina öron! En resa ska väl kosta samma oavsett hur man betalar?! Avregistrerade mig, vilket var ett himla trassel. Nu har jag resekassa kort. Jag har frågat busschaufförer och spärrvakter efter info när jag ska resa – INGEN har kunnat svara. Reskassakortet kan man bara åka en person på åt gången – värdelöst! Man betalar för sin resa efter det gamla systemet med kuponger, som fanns på remsan. Varför?! Det mest logiska är ju att betala för zoner precis som med sms!?!?! Tar man bort remsan tar man väl bort kupongsystemet?! Jag fattar noll!

  6. Åsa

    Ja gud skulle bli galen min räddning de dagar mitt SL kort gått ut på fredag och jag står vid tvärbanan på måndag morgon och skulle göra en quickfix med sms herre att jag inte bröt ihop?! Vad hände med HA och ett kortnr som mess funkade toppen ju? Och ja man kan ladda på i tid men det går inte alltid sån jävla stress å hänta lämna och mitt i allt ska man vara kärnfysiker för man råkar glömma ladda kortet då ska man kunna messa bara som nödlösning inte ha ett kort till med laddat på nej blir tokig!

  7. kärran

    hejsan! Jag är så förundrad över alla som envisas med att köpa biljetter via MS! Skaffa ett kort och ladda det med pengar,(det finns både att ni bestämmer hur många resor ni vill ha eller en summa att resa för)sedan kan ni åka utan att mixtra med med telefonen. Dessa är också billigare
    Lycka tillatt resa utan stressmoment:-)

Comments are closed.