Anitha Schulman

Men ibland måste man zooma ut

Jag läser återigen massa kommentarer om att jag inte ska diskutera ifall jag är så oerhört illa påläst. Mycket möjligt! Men fortfarande har jag inte sett någon som berättat VAD jag haft för fel, bara en massa resonemang ATT jag har fel. Att tycka olika är inte att vara opåläst det är bara en annan uppfattning. Jag har FORTFARANDE inte fått ett vettigt svar på vad som skiljer en genus-pedagog jämfört med en traditionell, när alla traditionella är väl medvetna. Ni som är så pålästa och uppenbarligen har rätt att diskutera ämnet, kan inte ni förklara den EXAKTA skillnaden. Snälla ni tydliggör det. Men inte i en essä. Skriv tre rader eller kanske i punktform alltså vad som är skillnaden. Så kanske jag lär mig något.

Jag står fast vid min punkt, jag tror inte det hjälper att småbarn ska drillas i genus i tidig ålder. Jag tror det finns andra referenser som är oerhört mycket kraftfullare och mer påverkande. Allt ifrån media, vänner, böcker och musik, till leksaker. Ska man kanske skapa en genushylla i leksaksaffären där dockorna har bruna kläder och inget kön? Ska man bara visa genuscertifierade tecknade serier och barnprogram? Kanske en bra idé men stackars barn, gud så tråkigt.

Är det någon av er som minns vad ni lärde er i förskolan? Eller fick ni möjligtvis intryck och kunskap från massa andra källor längs vägen? När började det här med olikheter mellan könen intressera er, i förskolan?

För hur ska man förklara för ett barn att de i tecknad storfilmen från USA serie inte är lika jämnställda som i Sverige? Vad ska hända med våra genusmedvetna barn i en omvärld som inte är lika medveten? Vi är ju i framkant i de här frågorna i Sverige. Toppen såklart! Men ibland kan det vara en liten litenhet i allt. Hur ska vi kunna utbilda en värld i det här när vi delar planet med länder vars kvinnor könsstympas eller inte ens har rösträtt, där det finns ”viktigare” frågor högre upp på agendan? Visst kan vi springa raskt fram med långa kliv och säga vi är bäst. Men vilka är det vi ropar det till när ingen är i närheten? Ibland kanske vi måste zooma ut lite.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Soffan

    Hur kan du säga att ingen förklarat VAD det handlar om och VAD din missuppfattning består av? Det finns ju hur många inlägg som helst!
    Men det är klart, du skrev ju tidigare att ”ni kan inte undervisa mig” och ”jag kommer inte ändra uppfattning”..

  2. Soffan

    Man baxnar över ditt resonemang – du är helt ute och cyklar. Are you for real? Läs de andra, begåvade svaren om vad det handlar om.

  3. Emma H

    Genus är inte kön, utan den sociala roll du får utifrån ditt kön. De olika förväntningar vuxna och samhället har på dig beroende på om du har snopp eller snippa och hur du bemöts utifrån detta. Barn vill leva upp till vuxnas förväntningar och en genuspedagog hjälper att synliggöra bemötande grundat på förväntningar utifrån kön så att pedagoger kan arbeta på att bemöta barnen utan färdiga föreställningar om hur de är utifrån deras kön vilket skulle göra barnen friare i sitt identitetsskapande.

    Detta kan man ifrågasätta om man tror att egenskaper är biologiskt betingande vilket du verkar vara inne på.

    Den nyare forskningen visar dock att socialisation, alltså hur vi formas och påverkas av yttre händelser, har större påverkan än biologi och därför är läroplanen utformat utifrån det antagandet och då är genuspedagoger ett bra redskap att nå jämlikhet.

  4. Anna

    Ja, i förskolan. Ändå hade jag turen att växa upp på 70-talet och slapp förväntas gå igenom vad som tydligen är normen för flickor idag (enligt: Elise Claesson) ”Flickor får sin prinsessperiod i 4-6 årsåldern, och alla tycker det är hemskt, men det är en fas. Pojkar har en motsvarande fas där de upptäcker att de har ett kön.” Inget jag gick igenom då, så förmodligen är jag ingen riktig kvinna och borde överväga att göra ett könsbyte. Fast eftersom ingen berättade för mig att jag borde ha rosa kläder, gå igenom en prinsessperiod och intressera mig för dockor och skönhet lever jag idag som en ganska vanlig, om än inte särskilt utseendefixerad heterosexuell kvinna. Det är liksom det som är vitsen med genusdagis och liknande, att det ska vara fritt att vara flicka eller pojke på olika sätt, ingen ska behöva uppfostras till sitt kön. Ingen annan ska berätta hur du ska vara för att vara en riktig flicka eller pojke.

  5. Ewa

    Anitha, här fick du många jättebra svar, svar som inte är elaka eller bitska, bara inlägg i en diskussion eller ett bidrag till upplysning om man hellre vill se det som det.
    Jättebra kommentar den om att genusutbildning är för oss vuxna och för att vi inte ska göra skillnad på barnen utifrån färgen på deras kläder. Och det där med att zooma ut, det är inte första gången du skriver det. Det känns så…bakåtsträvande. Jag undrar också vad du är ute efter? Hur ser dun perfekta värld ut? Hur ska vi göra med genus, flickor, pojkar? Jag tror att vi egentligen inte står på var sin sida i debatten. Förklara och bemöt!

  6. pruttpia

    Du skriver att könsneutralitet är tråkigt för barn. Stackars barn, Gud så tråkigt skriver du. Men är det verkligen det? Är det tråkigt för barn om småflickor i inte har bikinitopp när de badar? Är det det tråkigt för barn i Pennys ålder att springa omkring oskyldigt nakna på stranden? Vid vilken ålder ska vi göra kön relevant tycker du?

    Jag har rest i muslimska länder och sett småflickor i slöja. Förmodligen barn till föräldrar som precis som dig tycker att könstillhörighet är väldigt viktigt för att barn inte ska bli uttråkade. Jag menar, Herregud, de kan ju bli förvirrade annars liksom 😉

  7. Terese

    På en förskola som jag arbetade på för många år sen så filmade en annan avdelning sig själva i olika situationer. Det visade sig att i många fall så fick pojkarna mer hjälp i matsituationer och vid påklädning medan flickorna fick använda sitt språk mer och klara sig själv. Även hjälpa pojkarna. Allt detta omedvetet eftersom den här avdelningen faktiskt arbetar med genus, det sitter så otroligt långt ner hos vissa.

    En genuspedagog arbetar bland annat för att dessa skillnader ska bort så att så att även pojkarna kan få chansen att utveckla sitt språk och sin finmotorik.

    En annan sak är att man byter ut de traditionella könsbundna och kärnfamiljsstereotypa sagorna mot sagor med flickhjältar och känsliga pojkar och med familjer som lever i homoförhållanden, eller ensamstående för den delen.

  8. Karin

    Håller med! Läs boken Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2, och kom igen i ämnet. Jag uttalar mig inte i miljöfrågor där jag inte har kunskap, vad är skillnaden?

  9. Frida

    Hej!

    En genusmedveten pedagog på en förskola jobbar INTE främst med att förändra barnen, utan med att bli medveten om sina egna föreställningar om kön. En genuspedagog kan hjälpa till med detta!

    Ett konkret exempel: Lunch på förskolan. Pojken vid matbordet vill ha smör, men behöver inte uttrycka vad han vill ha, det räcker med att peka och säga ”öh” för att pedagogen snabbt ska gissa sig till vad han vill ha. Omedelbar behovstillfredställelse. Flickan däremot måste använda sitt språk och sina sociala färdigheter och säga ”Kan jag få smöret?” Detta kan man prata med sin kollega, genuspedagogen om.

    10 år senare har flickan bättre betyg i språk! Kanske för att hon redan på förskolan fick öva på att uttrycka sig och kommunicera. Pojken fick som han ville, snabbt som ögat, men berövades chansen att utvecklas.

    Genuspedagogik handlar om att pedagogen frågar sig själv: Hur kommer det sig att jag behandlar barn olika och uppmuntrar olika färdigheter hos flickor och pojkar HELT OMEDVETET? Kan jag förändra detta?

    Ok?

    Och ja: Läs gärna Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två. Lättläst, många illustrationer och tips i vardagen.

  10. Helene

    Skillnaden mellan genuspedagog och vanlig pedagog:

    En vanlig pedagog har bara väldigt grundläggande kunskaper om genus.

    En genuspedagog har fördjupade kunskaper inom ämnet.

    Alla lärare är specialiserade inom något. kan vara matte, svenska, estetisk lärande, speciallärare, idrott och hälsa eller genus. Alla ska kunna lite om allt såklart, men det behövs inom alla ämnen och områden några som har extra kunskaper. En lärarutbildning på 3 år gör en ju inte till expert på hela läroplanen, tyvärr.

    Genuspedagogik handlar absolut inte om att ta bort något, utan om att lägga till.Flickor får vara rosa och pojkar får vara blå. Men den rosa flickan ska ha samma rättigheter och möjligheter som den blå pojken och tvärtom. Den blå pojken och den rosa flickan ska såklart också ha samma rättigheter och möjligheter att ägna sig åt könstypiska sysselsättningar! Man förbjuder aldrig det!

    Detta tycker nog de flesta är självklarheter, men tittar man noga märker man att det finns en obalans mellan könen och vad de tillåts göra.

    Det beror bl.a. på att vanliga pedagogers kunskaper om genus är otillräckliga.

    Många pedagoger är inte medvetna om att de behandlar den rosa flickan annorlunda än den blå pojken, och en genuspedagog kan hjälpa dem att synliggöra detta, eftersom de är specialiserade i ämnet.

    På samma sätt kan en specialpedagog göra andra pedagoger uppmärksamma på brister de har i sin undervisning som kanske gör att vissa elever missgynnas. Alla lärare ska såklart ha ett hum om att undervisa elever som är i behov av särskilt stöd, men det behövs experter att vända sig till!

    Genuspedagogik handlar om att inte begränsa barnen utifrån sina egna uppfattningar.

    Genuspedagogik handlar INTE om att alla ska vara lika.

    Tycker det är för djävla tråkigt att genuspedagoger ska behövas.

    Fråga gärna om det är något du undrar så kan jag förklara bättre!

    Och till dig som påstår att man blir genuspedagog av att läsa 7,5 hp: Nej. Det stämmer inte. En genuspedagog har betydligt mer gedigen utbildning. Tror dock genuspedagogutbildningen togs bort för några år sedan.

  11. Mari

    Ibland får jag uppfattningen av att du VILL missuppfatta. Självklart behöver inte alla tycka lika, men när åsikter är byggda på missuppfattningar och skrönor då blir jag provocerad. Så en gång för alla, om du verkligen är intresserad av att göra dig en egen bild av det här med genus, läs boken ”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2” av Marie Tomic. Förklarar enkelt och handfast vad gensu handlar om. Finns på alla bibliotek. Eller läs lady dahmers blogg, också enkla förklaringar. Så kan du debattera på lika vilkor tänker jag:)

  12. Becka

    Vad är det du säger? ”Hur ska vi kunna utbilda en värld i det här när vi delar planet med länder vars kvinnor könsstympas eller inte ens har rösträtt, där det finns ”viktigare” frågor högre upp på agendan?”. Det är väl för fan precis därför nån måste ta täten. Ska Sverige ta ett steg tillbaka för att vara på samma nivå, så att vi ska slippa förklara för barn varför resten av världen inte beter sig som vi gör? Gäller det bara genusfrågan eller är du orolig att ditt barn ska fråga: Varför ligger inte Sverige i krig/ Varför svälter ingen i vårt land/ Varför får alla som behöver sjukvård här? Jag tror utan problem att du kan förklara det för ditt barn.

    Och fattar du verkligen inte att allt du beskriver har med könsroller att göra? Här kommer en text som är taIande:
    I kulturer där könsstympning förekommer finns ofta ett stort socialt tryck på föräldrar att deras döttrar ska könsstympas, eftersom en kvinna som inte är omskuren anses få svårt att hitta en partner att gifta sig med.

    Det har uppkommit många myter kring kvinnans könsorgan i samhällen där könsstympning utövas. Till exempel anser en del att kvinnan är oren om hon inte könsstympas. Andra tror att klitoris är en manlig rest som måste tas bort för att flickan ska kunna bli kvinna.

    Du ser, det handlar om förväntningar, gamla traditioner som lever kvar och en syn på hur ”en riktig” kvinna är. Det är ljusår från rosa/blått-debatten, men härstammar båda från en uppfattning om hur män och kvinnor ska vara. Fan vilket lågvattenmärke du kommer med här. Alla vi pinsamma, mästrande, rabiata genuspoliser, som du anser att vi är, är som vi är för att vi tror på allas rätt till ett fritt liv, utan förväntningar, tvång och press att vara på ett visst sätt. Det gäller kön såväl som läggning och hudfärg. Kan du inte se det?

  13. Sofia

    Jag tror att det som provocerar med din argumentation kring genus är att du blandar äpplen och päron så in i helvete. Du blandar ihop begreppen, vilket gör att folk klagar på att du är okunnig i ämnet. Ta förra inlägget om grottkvinnor och att även små flickor utvecklas till att bli mödrar någon gång. Det handlar om hormoner och biologi, och i alla fall jag har inget att invända mot att det kanske är så att detta har stor betydelse för hur vi är. Däremot att fortsätta till att småflickor vill ha prinsessklänningar, det tror väl inte du heller ligger i vår biologi? Och i så fall är det ju inlärt, precis som du beskriver, av andra än förskolan.

    En av barnens mest basala överlevnadsinstinkter är ju att bli sociala varelser som lär sig genom att studera andra. Därför lär de sig hur en pojke respektive flicka ska vara bara genom att iaktta världen, och det en förälder/fritidspedagog kan göra, om man nu önskar sitt barn möjligheten att utveckla sin identitet mer fritt, är att presentera andra alternativ.

  14. Karin

    Det är väldigt fascinerande detta, hur svårt det är att förstå och tänka om. Det här med att barn blir förvirrade av ”hen”, hur tänker ni då? Idag blir barn superförvirrade när de ser en kille i nagellack eller en tjej som pratar med mörk röst. Dessa attribut och egenskaper som bryter mot det normen anser definierar ”en man” eller ”en kvinna”. Varje dag möter jag barn som är JÄTTEFÖRVIRRADE över något/någon som bryter mot de sociala koderna. Själv satt jag i bastun för några år sedan och en liten kille som är med sin mamma säger högt: Där sitter en kille! Mamman påpekar att det är en tjej men killen säger: nej, det är det inte, hon har inga bröst! Tjejen (som satt med handduk över könet), kanske 15 år, blev väldigt generad. Så det här med förvirring, det tycker jag knappast är ett argument.

  15. Vitnos

    Ett exempel på hur könsrollerna redan har påverkat förskolebarn läste jag i en annan kommentar på LD:s blogg. Kommentarskrivaren hade en 3-årig son som älskade sina hårspännen. På förskolan kom en 4-5-årig flicka fram till honom och sa:
    -Meh, har du hårspännen? Hårspännen är för tjejer!
    Han spände ögonen i henne och svarade:
    -Nehe, hårspännen är för HÅR!

    Det är vad genus handlar om. Ta bort de förväntningar vi knyter till individer på grund av deras könsorgan. Ta bort epitet som leder till att alla leksaker och färger inte kan tillhöra alla. Ex: legogubbe, tjejfärger osv. m.m.

    Förstår du hur jag menar, Anitha? Bemöta barnen efter person och inte efter kön. Och för att underlätta för oss vuxna som redan är socialiserade in i hur flickor respektive pojkar ska vara kan man klä sina barn könsöverskridande och inte stereotypt för att de ska bemötas som personer och inte utefter de FÖRVÄNTNINGAR på intresse och smak som är knutna till könet.

  16. Hanna

    Varför skulle det vara tråkigt” med dockor eller tecknade serier där skaparen tänkt till kring könsmaktsordningen? Är det ”roligare” med en Barbie? Låt mig påminna om Pippi Långstrump, en sann feminist. Hon är väl knappast tråkig?

  17. Kristin

    En helt genuin fråga: läser du inte kommentarerna? Hur kan du inte förstå vad det handlar om? Det är för mig helt obegriplpigt hur du kan fortsätta denna debatt och påstå att du inte förstår vad det är ”andra sidan” menar. Det står så sjukt bra förklarat i många kommentarer. Det är ingen av dom som begär att du ska dela deras åsikt 100% men nog förstår man vad de menar och att de inte är några hotfulla tokskallar som skriver. Jag skulle aldrig kunna förklara så bra som många andra har sjort här men jag förstår och blir glatt inspirerad av att så många ändå har fina åsikter om genus.

  18. Förskolläraren Emma

    Jag är förskollärare och det jag tycker representerar mitt synsätt på genus är att man ska behandla människor (vuxna och barn) som individer istället för pojke/flicka.
    * Som pedagog på förskolan är det viktigt att inte ha förutfattade meningar om vad ett barn vill, kan och gillar. Oavsett kön.
    * Det handlar inte om att dölja ett kön eller framhäva ett annat. Det handlar om att sudda ut gränserna mellan könen. Ett barn som vill ha en rosa prinsessklänning ska kunna ha det vare sig det är en pojke eller flicka. för det är en individ med en egen åsikt.
    * Det handlar inte om att vara utbildad genuspedagog, det handlar om att ha sunt förnuft och viljan att lära våra barn att de har rätt att uttrycka sin egna vilja utan att få skämmas eller tryckas ner.

  19. maddelene

    Kossan! Jag tror tvärtom. Kanske inte att man förbjuder rosa men inte heller något man brukar klä sina pojkar i.
    Får en pojke EN docka bland hundra bilar, hur rolig är den då? Lika som hur rolig är EN bil för en flicka? det handlar ju inte om att förbjud någonting (som rosa osv) utan att ge ALLA barnen SAMMA möjligheter. Varför är det så hemskt?

  20. Weran

    Kan du inte bara ta en fika på stan med Lady Dahmer så kan hon reda ut begreppen lite grann? Jag tror verkligen inte att du eller vi kommer någon vart med detta men eftersom du fortsätter att ta upp temat börjar det vara dags att du förstår att du fått mycket om bakfoten. Sedan är det ju ingen som tvingar någon till genustänk? Om du vill att Penny ska vara en liten prinsessa i rosa så är det väl bara att fortsätta på den inslagna linjen? Jag gillar verkligen dig, anitha, men du är ibland som en pitbull som biter fast sig och låser käkarna, och den här ”striden” kommer du inte att kunna vinna eftersom du inte en förstått ämnet helt och hållet!

  21. Syster Sami

    Säg….. blir det frid och fröjd i världen då, om reklamen visar flickor som leker med traktorer och spiderman- figurer? Om pojkar pysslar med Hello Kitty- halsband ( i en genus- korrekt värld finns det nog ingen Hello Kitty- men finns hon heter hon väl Hello Brian). Är vi nöjda då, mission done, när våra ” hens” tar för sig utav världen i en enda könlös symfoni?

  22. Kossan

    Stå på dig Anitha!
    Jag fattar inte vad dealen är med dessa genuskramare, som verkar tro att alla andra är så himla förlegade. Jag känner ingen ”vanlig” (dvs ej genushetsande person) som förbjuder killar att ha rosa eller tjejer att leka med verktyg. Jag har aldrig hört talas om någon människa under 60 år som skulle värdera pojkar och flickor olika (säkerligen finns de, men min poäng är att de inte är så vanliga). Och framförallt finns det exempel i kommentarer nedan som äger typ att ”genuspedagoger ska uppmuntra all sorts lek men olika saker”. Men hallå? Barn är ju världens mest fantasifulla! De behöver inte att man sticker till dem en leksakshammare när de gör pärlhalsband, för rätt vad det är leker de med pinnar och löv eller riktiga grytor eller vad som helst.

  23. Sofia

    Tänk dig att du går in i en leksaksaffär och bland dockorna består reklamen av flickor OCH pojkar som leker med dockorna. Och bland bilarna består reklamen av bilder på pojkar OCH flickor som leker med bilar. Där har du det vi är ute efter. Att det ska vara okej för både pojkar och flickor att leka med vad dom vill, inte att ta bort någonting och låta allt bli en neutral massa.

  24. Sabina

    Du är så otroligt dålig på att skriva och formulera dig!
    Jag är inte på dina ”motståndares” sida.
    Du gör diskussioner pinsamma! Måla stolar i My lite ponny färger och chilla 🙂

  25. bella

    Miljöpartiets mål om att ha en genuspedagog i varje skola. De vill atsa 10 miloner på det.
    Vad har en genuspedagog för utbildning förutom den grundläggande för yrket? Jo, 7,5 hp genuspedagogik, eller 10 hp på distans, om jag sett rätt. Herregud, det är bara en veckas heltidsstudier, åtminstone om man räknar enligt tidigare studieordning. Inte mycket att hurra för.
    Är evigt glad att mina barn är äldre och inte drabbas av detta larv.

  26. Hjak

    Va jag önskar att det fanns fler som dig Karin. Bra skrivet. Att ens diskutera detta är ju rent utsagt löjligt. Vill Anitha leva i en typisk kvinnoroll och uppfostra Penny i det så är det betydligt lättare än att ge försöka ge henne alla möjligheter som män har. Det är ju bara att fortsätta som det alltid har varit så är ”problemet” löst. Så kan resten av oss se lite längre.

  27. Cissi

    H sa det äl klockrent!

    Jag förväntar mig inte att mina ungar ska drillas i genus på förskolan. Jag skulle bli mycket nöjd om de inte ens visste vad ordet genus betydde när de sen börjar skolan. Däremot förväntar jag mig att de helst aldrig, men framförallt inte redan i 3-årsåldern, ska behöva känna sig begränsade utifrån sitt kön.

    Och ett arbete med att medvetandegöra pedagoger kring deras egna synsätt och handlingar och kring hur man kan arbeta är väl fantastiskt! Och något som ingen förlorar på. Varken mina ungar. Eller din.

    Jag förstår faktiskt inte vad det är som du är rädd för Anitha.

  28. Johanna

    Men tittar man på vissa ”genusmedvetnas” bloggar och deras barn så ser man ju hur det är ställt…. Bry dig inte Anitha. Det är inget fel med pojk och flick roller. Sen ska vi ju naturligtvis ha lika lön för lika arbete, men det är en annan diskussion.

  29. Karin

    Exemplet med könlösa dockor i brunt bevisar att Anitha inte riktigt greppat. Det genusmedvetna pedagoger gör är att försöka bredda paletten på ett medvetet sätt för barnen. Och för att se bortom normer, måste man se bortom det som tas för givet. Detta kan naturligtvis en ”vanlig” pedagog också göra men chansen är mycket större med en som är utbildad i genus. För att se bortom det förgivettagna, tänker man tex extra mycket på att tex köpa in dockor med snopp OCH snippa, man placerar dockorna och köksleksakerna tillsammans med verktyg för välkomna till fantasi. Exempelvis kom häromdagen ett barn och hade gjort ett halsband av klossar med hål i, något som kanske inte hade hänt om ”pysselsakerna” låg för sig och byggklossarna för sig. Men det är bara för att nämna en del ytliga saker. Det handlar mycket mer om att uppmärksamma hur både tjejer och killar talar om respektive kön och ifrågasätta vad de fått det i från, varför de tror att det är så osv. Ofta anammar mindre barn äldre barn och föräldrars vokabulär. Man går aktivt in och frågar varför inte brunt kan vara en fin färg och rosa en tuff färg (för så pratar redan små barn om färger och former). Ofta blir då svaret ”för rosa är en tjejfärg”, eller ”brunt är en killfärg” (underförstått: tjejer är fina, killar ät tuffa). En vanlig pedagog kan se dessa indelningar som ”naturliga” och inte ifrågasätta därför att de inte tror det är viktigt. Detta ser en genuspedagog direkt. Plus miljoner andra saker. Hoppas du fått lite mer kött på benen.

  30. A

    Haha jag har läst jättemånga kommentarer som förklarar det exakt! Dom som redan förklarat förklarade så mycket bättre än vad jag skulle kunna göra, så läs kommentarerna igen du.

  31. H

    genuspedagog=traditionell pedagog med extra utbilding i genusvetenskap och tillika PROJEKTLEDARE.
    Man kan se genus som ett projekt. Förstår du?

  32. Johanna

    Säger väl det mesta om hur oseriöst det är när favoritargumentet är att ”nu har du inte förstått” eller ”du är obildad”. Förklara tydligt på vilket sätt Anitha har missförstått då! Men det kan ni inte….

  33. karin

    Men könlösa dockor i bruna kläder? Det är väl inte så att genus ska göra världen grå? Genus handlar ju tvärtom, att måla världen i alla regnbågens färger! T ex så är ju de flesta dockor tjejer. Är inte DET trist om något? Med genus skulle det bli fler pojk-dockor på förskolorna, tycker inte du det verkar roligare? Och mer av hudfärgade dockor? Är inte tjejdockor med prinsessklänningar lite tråkiga, om de ser likadana ut?

Comments are closed.