Hanna och hennes grabbar

Linköping levererar

Oj vilket dygn vi har haft! Så mycket roligt, så mycket mys och så mycket traskande.

Vi kom iväg när vi skulle, jag hade sagt 8.15-8.30. Resan upp gick bra. Jag körde. Oftast är det Jonas som kör men jag tycker om att köra bil och kände att jag kan ta en långresa bakom ratten. Gabriel var lite kinkig men det gick, ibland gillar han verkligen inte att åka bil.

Vi började dagen på flygvapenmuseumet utanför Linköping. Jag blev chockad över hur stort det var! När vi hade tagit oss igenom första hallen var jag helt slut, och då hade vi ännu mer kvar.

Men vi tog en fika innan vi började etapp 2. I första hallen läste jag om vartenda flygplan och vissa av piloterna. I den andra hallen var det uppbyggt som en lite labyrint, man klev in i 1950-talet, där hade de byggt upp ett typiskt hem med hur hallen såg ut i val av tapeter/golv och inredning, vidare till köket och samma sak där. Och så fanns det texter om tiden under kalla kriget. Så intressant! Samma sak sen med 60-, 70-, 80-, och 90-talet. Hur var det i Sverige? Hur var det i världen? Riktigt intressant men här försvann flygplanen för mig. Visst stod de utplacerade mellan tidsepokerna, men jag löste inte lika mycket om dom.

När vi till slut var klara, ja för vi gick ner och läste om ett flyg som försvann, DC3:an, kom vi ut och det var så ljust! Vi hade ju varit nere i en mörk källare det sista. Men ute stannade vi lite i den lekpark de byggt upp. Det fanns flygplan att sitta i men Gabriel ville mest sopa.

Det blev en sen lunch på McDonalds ute vid E4:an innan vi åkte till vårt hotell. Barnen var överlyckliga över maten, klockan var närmare 14..! Så mycket längre tid på museumet än vi trodde. Jag trodde vinkande skulle vara färdiga vid 12 och parkera bilen vid hotellet för att gå på stan.

Men klockan hann bli 16 innan vi tog oss ut från hotellet. Vilket rum! Mycket större än jag trodde. Vi hade två 90sängar som stod tillsammans. Vid sidan av var det en våningssäng och sen hade vi plats för en spjälsäng. Det var ett fantastiskt rum! Lucas hade överslafen och smågrabbarna busade i den nedre samt skulle klättra upp o vår.

Vi gick planlöst runt i Linköping. In på Akademibokhandeln och kikade. In på Lagerhaus. Vi blev törstiga och gick in på en Ica supermarket. Hittade en godisaffär. Gabriel sprang runt och levde livet. Det var verkligen en perfekt eftermiddag.

Tillbaka på hotellet mumsade vi på pizzabullar vi tagit med hemifrån och sen slappade vi bara. vi köpte en påse stjärnor som alla mumsade på förutom Lucas. Gabriel var lyrisk över detta, men är det semester så är det. Då får man äta extra gott och framför allt i sängen!

Det tog lång tid innan barnen somnade och Gabriel skulle minsann inte sova i nederslafen utan somnade till slut mellan oss, i äkta Pippistil, det vill säga huvudet ner och fötterna upp.

Nu till den tråkigaste biten – allt traskande i långsamt tempo på museumet hade knäckt min rygg. Jag hade så ont! Så länge jag stod upp så kände jag mig bara trött. Men när jag satte mig ner så började de värka och när jag låg ner kunde jag nästan se stjärnor beroende på hur jag låg. Så först efter klockan 3 somnade jag ordentligt. Mikael vaknade ett par gånger och fick välling och väckte även Gabriel, men alla lyckades somna om igen.

På morgonen låg smågrabbarna och snackade med varandra innan vi tog oss upp för att gå ner till frukosten. Mikael åt så mycket äggröra då jag trodde han skulle spricka! Och Gabriel älskade son alltid köttbullarna. Och yoghurt. De mumsade på så de va proppmätta! Lucas åt ingenting. Pannkakorna såg ut som dom från Maxi, oboyen stod ju framme så den kunde man inte ta av och det var fel rostbröd. Men det bästa med att ha med Lucas är att han nu börjar tycka det är kul att syskon. Han tog med sig Gabriel till lekrummet så vi andra kunde äta klart bland annat. Han har även hjälpt till att ta hand om Gabriel när vi burit på massa packning och sådana saker. Så bra att han börjar få förståelsen för att hjälpa till!

Vi checkade ut och åkte mot Berg och dess slussar. Jag var väldigt intresserad av detta. Och vi hade sådan tur! När vi kom fram var en båt på väg ner så vi fick se den sjunka i två slussar. När den glidit iväg, kom en sådan passagerarbåt som skulle till Linköping. Jag funderade på om vi skulle åkt en sådan till Berg men struntade i de. Hur som helst så skulle den upp mot Linköping så vi fick se när de fyllde sluss efter sluss. Vi följde den hela vägen upp till bron och den va igenom slussarna. När vi sen gick neråt igen hade vi turen att se hur de lyfte 4 båtar samtidigt. Så himla häftigt att man ens kan göra sådant här!

Men jag var extremt törstig då vi gick förbi de ”gamla” slussarna och läste om dom innan vi tog en fika vid bilen.

Vårt sista resmål denna gång var Ljungsbro. Där har de Cloettafabriken och en butik. Jag trodde inte den skulle vara så rymlig, trodde vi skulle behöva bära barnen men det var ju som att gå in i en liten matbutik. Vi köpte massor! Och samtidigt inte. En liten påse av djungelvrål och fruxo. Två påsar gott och blandat. En påse kexchoklad och polly. En T-shirt till Gabriel och sen köpte Lucas massor av choklad! 1,7kg lysmelk och 450g romerska bågar.

Så redan innan lunch var vi färdiga och beredda att åka hem. Det kändes lite snopet, jag trodde vi skulle vara borta hela dagen. Men vi var nöjda. Så jag styrde bilen mot Vetlanda.

Strax innan Mjölby bestämde vi oss för att stanna för lunch. Klockan var 12.15 och grabbarna behövde mat, framför allt Lucas som bara ätit lite fika. Så grabbarna åt, jag orkade inte. Det häftigaste innan vi åkte var att personalen erbjöd barnen att göra sin egna glass på McDonalds. Så Lucas fick stå och köra maskinen själv och sen ta chokladsås. Sen satte vi oss i bilen ochbksh började köra. Jag orkade dock inte köra utan Jonas fick ta över och jag slocknade på två sekunder. Smågrabbarna och jag sov hela vägen hem, men jag vaknade till ett par gånger.

Vi har haft en lyckas miniresa. Vädret har varit kanon! Det har varit varmt men inte stekande. Vi valde ett hotell som verkligen låg på perfekt avstånd till allting. Strax innan mjölby på hemvägen började det regna. Regnade nästan konstant hela vägen hem. Väl hemma öste det ner men vi tog oss in utan att va genomblöta.

Vi har hunnit packa ur bilen och hämtat lite paket som kommit. Barnen fick pannkakor till middag, jag hade som tur va några över den i torsdags. Lucas sitter och spelar och jag ligger faktiskt i sängen , helt slut! Det hr varit intensivt som det alltid är. Balansen att hålla alla barnen intresserade och utan utbrott är en konst! Men de små har varit så duktiga! Lucas tröttnade idag men det räknade jag med.

Hur som helst, en bra resa och vi kommer bok in fler sådana här under hösten när vi vet våra scheman mer. Det finns så mycket att hitta på.

Brukar ni göra småresor?

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!