Rasten och inlärningen. Hur svårt kan det va?
På förekommen anledning fick jag idag anledning att reflektera över barnens raster på skolan. Eller, över vad dem faktiskt gör på rasterna. Och varför barnen har raster över huvud taget. Vad fyller dem för syfte?
I min värld (icke pedagogiskt utbildad) så är rasten till för att optimera barnets förmåga till inlärning. Alltså, rasten är en del av den totala inlärningen under dagen. Den behöver naturligtvis inte vara fylld av krav och måsten, men inte heller oplanerad och slumpartad. Gäller det här alla åldrar tänker ni. Och jag svarar ”ska vi inte optimera inlärningen i alla åldrar, hos alla barn?”. Rasten får inte vara ett vacuum, men måste naturligtvis även vara en fristad. Med vissa ramar.
Vi vet idag att fysisk aktivitet och pulshöjande aktivitet påverkar förmågan till inlärning positivt. I alla åldrar. Man har även sett i vissa studier att barn presterar bättre på prov om de innan provet haft pulshöjande aktivitet. Fakta vi idag inte kan bortse ifrån.
Nu säger jag inte att alla barn, på alla raster, ska ha pulshöjande aktivitet. Men att se till att alla barn rör på sig (allt från stilla strosande på skolgården, lek i klätterställning till intensivt jagande av boll eller balanserande på ett staket) är något som är alla barns rättighet. Det kommer att kräva lite av oss som jobbar med barnen. Det kommer inte alltid vara ”minsta motståndets lag”, men det är vår skyldighet att skapa förutsättningar och tillgänglighet. Inspirera och motivera. Sätta ramarna.
För det är vår skyldighet
Att jobba utefter vetenskap och beprövad erfarenhet
Att ge barnen de bästa förutsättningarna för optimal inlärning
För allt annat är ickeproffetionalism
Det kanske handlar om att låsa kapprum under rasten, så barnen är utomhus
För då kommer de strosa-hoppa-springa
Prata med varandra
Andas frisk luft
Och skapa förutsättningar för inlärning
Det kanske är så enkelt att vi låser kapprum och förbjuder mobiler under skoldagen
För vilken förälder vill inte ge sitt barn de bästa förutsättningarna för inlärning
Jag tänker lite
Hur svårt ska de va?
(Nyfiken på en skola som faktiskt tagit detta på allvar, kika HÄR)