Anitha Schulman

Det mödravården lär ut tar barnavården bort

När jag var gravid var alla mina sinnen förstärkta. Jag var oerhört nära kvinnan i grottan genom en liten djurisk rest i hjärnan. Så viktig är den lilla resten. Alla primala grundinstinkter sitter där . Den lilla delen i hjärnan håller dig vaken efter förlossningen så du inte somnar in trots att du är dödstrött bl.a. (När människan bodde i grottor så attraherade blodet efter en födsel vilda djur. Så om du inte hade varit på din vakt och vakat över ditt barn hade både du och denne kunna stryka med.)

När vi var på det där stora ultraljudet runt vecka 21 så såg vi både mig och Penny i magen i genomskärning. Trots att hon bara var ett litet knappt 20 cm långt knytt så såg man alla hennes små små ägg i hennes lilla microlivmoder. Redan där, innan hon ens är född, innan vi ens vet om hon kommer överleva är hon förberedd och rustad för reproduktion. Med reproduktionen kommer ett mödraskap som hon instinktivt kommer öva på i olika omgångar hela livet. Vilket hon vill eller inte allt i från att kela med kaninungen till ägglossning. När hon blir medveten om sina instinkter så kanske hon väljer att träna bort dem, men inte innan. Som liten flicka kommer hon vilja amma sina dockor, hon kommer vilja pyssla om, klä på dem och kamma deras hår, gå med dem i barnvagn. Hon kommer vilja leka prinsessa och fantisera om romantik även om uttrycken är banala.

Jag tror inte alls att det där är ett upptränat beteende jag tror allt det där är en del i en större ”nestingprocess” i en ansats till reproduktion. Precis som jag tror att killar tävlar och brottas på förskole/skolgården för att träna sin snabbhet och styrka. Precis som ungdjur gör. Sen kommer ett stadie i livet då vi kanske kommer på att springa fort är roligare än att fläta dockan och att hoppa hopprep gör mindre ont än att brottas. Då kommer vi välja det. Men innan dess ska man bara få vara barn med allt vad det innebär.

Vi kommer kunna träna bort våra genetiska tillhörigheter om vi hittar en form som passar våra liv. Saker och ting är inte svart eller vitt, man kanske både vill leka med bilbana och hoppa hopprep men inte bli tvingad eller uppmuntrad till det. Inte heller bara det ena eller andra. Man vill välja själv som barn, med ett rent och ofärgat sinne. Hela det här genusgreppet på förskolan gör mig ledsen. Man säger att man ger barnen fler valmöjligheter genom att utbilda personalen. Ger man dom inte bara omöjligheter? Behöver ens barn mer att välja på är det inte tillräckligt mycket intryck att sortera bland som det är? Ska verkligen småbarn testas i något vuxet experiment för att göra vuxnas perspektiv mer jämställda. Är det sunt att träna bort naturliga drifter?

Hur rent handfast kommer genuspedagogiken skilja sig från vanlig förskolepedagogik? Kommer indirekt bli så att flickor inte kommer tillåtas att vara så flickiga och pojkar ska bli mer flickiga. De stora förlorarna i genuspedagogiken är barnen, de kommer sublimt tvingas bedriva en vuxen kamp för hur annars ska den praktiseras skilt från nuvarande förskolepedagogik?

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Asa

    Jag förstar principen i genusdebatten. Vad jag inte förstar är det militanta. Som ”Pernilla” skrev nedan; kanske ska vi börja med oss vuxna. När nagon fragar vad min man heter säger jag att ”jag inte vill säga vad hen heter”! Kvinnor ska sluta ga i korta kjolar eller urringade toppar (eller vara lyckliga da deras män vill lana deras kläder). Min man, närmare 60 och uppfödd i en strängt konservativ katolsk tio-barnsfamilj, han kan det mesta. De gjorde nämligen ingen skillnad pa pojkar och flickor utan det som behövde göras det gjordes. Kanske ska man i Sverige sluta lägga sa mycket tid pa en ganska oviktig debatt och leva livet i stället. Som jag hävdat förut; INGEN omskärelse eller annan kvinnoförnedring stoppas av tt vi i Sverige sitter och diskuterar ”hen, ”hon”, eller ”han”! Den som tror det är langt ute pa landet och cyklar. Nej, lägg ner denna tid (som ni verkar ha ”över”) och verka i globalt sammanhang i stället.

  2. Förskollärare

    Men herregud vilka konstiga resonemang vissa har, låt ungarna helt enkelt få vara sig själva så visar det sig om de är flickflickor, pojkflickor eller pojkpojkar, flickpojkar…. Svårare än så är det inte. Det är inte förskolan som fostrar barnen, det ska föräldrarna göra. Det är NI som ska ge dom självkänslan, normer och värderingar, kärlek, intressen mm mm.

  3. my

    Så: Av nyfikenhet. Hur skulle du hantera om du fick en son som, som min älskar att klä sig i prinsessklänningar och leka med dockor (och ja: amma dem också). Enligt ditt sätt att se på det så är det avvikande beteende, rent biologiskt?

    Det jag tror att man är ute efter är just att låta alla få utvecklas fritt, utan förutbestämda roller som baserar sig på kön. Hur kan det vara fel? För vad du än tror så kommer du (om du är någorlunda medveten) se att de vuxna behandlar barn olika beroende på om det är en tjej eller kille. Vi har olika förväntningar på dem.
    För några år sedan, då min dotter var 3 år satt hon och tittade längtansfullt på en fotbollsplan (där det bara var killar som hade vågat sig ut och spela). ”Åh jag vill också vara kille och spela fotboll. Det är bara killar som får spela fotboll”. Så liten men ändå redan instoppad i ett fack. Min tjej är ingen typisk tjejtjej enligt dina mått mätt. Hon gillar att springa, leka panglekar och brottas. Är hon inte tjej på riktigt?

    Jag tror att man är ute efter just möjligheter till fritt val. Att inte redan i mycket låg ålder begränsas till omvärldens förväntningar. Inte att förhindra tjejiga tjejer att leka med dockor. Eller killiga killar att leka med bilar. Du har i så fall helt missuppfattat genusperspektivet i förskolan tror jag.

  4. Jojo

    Malin, din poäng förblir oklar för mig.

    När jag gick på dagis, som det hette då, fanns ingen läroplan.

    Men mina föräldrar lät mig och mina syskon leka med bilar, ja.

    Hur jag blev behandlad på dåvarande dagis kan jag inte svara på. Har få, om inga, minnen.

    Din poäng?

  5. Malin

    @ jojo

    Min poäng var att du lekte med bilar INNAN det stod i läroplanen att traditionella könsroller ska motverkas. Ni krånglar till det för mycket nu. Skapar ett problem som inte finns.

  6. jojo

    Man kan, och får, givetvis tycka vad man vill om detta men som förälder bör man vara medveten att förskolan är skyldig, SKYLDIG, att genomföra detta:

    Alla som verkar i förskolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dessa värden. Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.

  7. camilla

    Du sätter ord på allt jag tänker, tycker att du är en frisk fläkt i den här debatten som gör mig så trött att jag nästan tappar intresset. Är en 20åring som känner igen så väl i det du skriver, är en väldigt feminin person, men ändå alltid tagit plats och inte upplevt att ”samhället uppfostrat mig till att vara en söt och lugn tjej, medan pojkar levt rövare”. Tror precis som du att det är barnen som drabbas hårdast av den här debatten. Tack för en bra blogg!

  8. Ingrid

    Tycker att dina försök till provokation börjar kännas trista. Så kvinnor ska få röka och dricka under graviditet och under amning. Ungar ska lära sig veta hur med hjälp av hårda tag. Kvinnor ska vara kvinnliga, män – manliga, flickor – flickiga… Genus är trams osv, osv. Det låter lite som om en avdankad sverigedemokrat i någon avkrok långt bort från alla civilisation har uttalat sig.

    Vad hände med nya spännande tankar som skulle kunna provocera på riktigt? Varför vill du förknippas med unkna, konservativa gamla fördomar som delas av varenda smygrasist ute stugorna?

  9. jojo

    Du planerar att sätta din dotter i förskolan. Jag vill att du ska vara medveten om vad som står i förskolans läroplan eftersom din dotters förskollärare är skyldiga att följa den. Skyldiga. Vad du än tycker och vad de än tycker.

    I läroplanen står ordagrant: ”Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller”

    Så. Det är vi skyldiga att göra i förskolan om vi vill behålla våra jobb. Toppen tycker jag.

    Tänkte att det kunde vara bra för dej att veta så att det inte blir en chock.

    För övrigt så gjorde jag som barn ingenting av det du så magiskt förutser att Penny ”kommer att göra”.

    Har aldrig varit sådär flickig. Hatade dockor. Försökte leka med dem eftersom jag förstod att det förväntades av mig, men det var ju trååååkigt. Gillade bilar. Kanske var det nåt fel på mina ”instinkter”?

    Men! Mina ägg funkade ändå. Jag blev mamma utan att vara flicka på ditt sätt.

    Amazing!

  10. Anne

    Det är ju skönt att du har starka åsikter i ett ämne som du inte är riktigt insatt i eller förstår innebörden av…. Men hej, det är ett fritt land……

  11. Lina

    Ditt inlägg gör mig ledsen. Vad har ”kvinnliga instinkter” med barnvagnar, prinsessor och hårkammande att göra? Detta är av samhället konstruerade företeelser, långt ifrån allt som har med instinkter att göra.
    Vi har fattat att du vill och förväntar dig att din dotter ska växa upp och bli en omhändertagande, utseendefixerad volangtjej. Helt okej om Penny vill det! Men kom inte och säg att det är av naturen givet att det ska vara så. Många tjejer är inte sådana och det är lika okej det!

  12. Johanna

    Nej det är inte rätt att frånta barnen deras instinkter och naturliga drifter. Det är att förvirra och förstöra dem. Vi människor styrs mycket av hormoner och biologiska instinkter, bara att inse.

  13. Anna

    Om jag ser på mina barn, en tjej 6 år och en kille 4 år, så behandlas de jätte olika av ”samhället”. Jag tycker att det är jätte tydligt att flickor ska vara söta och lugna och att det accepteras mer om pojkar lever rövare tex.
    För mig känns det jätte viktigt att kämpa för mina barns lika rätt att behandlas lika! Ibland är det svårt, jag är ju själv uppfostrad så, så det gäller att vara vaksam.

  14. Isa

    Usch nu blir man mörkrädd. Ung kvinna 2012 i Sverige… Känner män från Mellanöstern som uttrycker liknande argument. Det känns ändå så bra, för att det finns så få unga kvinnor som tycker på det här sättet idag.

    Jag brukar inte argumentera med männen från Mellanöstern (min egen släkt !) heller. Det går inte att mötas helt enkelt. Det är som att bevisa att jorden är rund till några som tror att den är platt som pannkaka.

    Den här bloggen är en tickande bomb. Snart kommer en utskällning i vanlig ordning, med ett kramkram i slutet från Dig A. Sedan lite ironiserande i nästa inlägg.

    Känner mig lycklig lottad som aldrig bemöter dessa åsikter i verkliga livet bland förskolepadagoger, grannar, bekanta, nära och kära (mer än männen från annat land och är av äldre generation) och ändå så lyfter vi frågorna ofta.

  15. Pernilla

    Skriv din kommentar här!
    Jag är så glad att det finns någon som inte köper det här med genuspedagogiken. Varför ska barnen utsättas för det här kan vi inte börja med oss vuxna istället, om det nu ska prövas på någon. Vi vuxna kallar varandra för hen och byter namn till könsneutrala namn och sedan har vi neutrala kläder och frisyrer. Vem skulle vilja leva så och varför utsätta våra barn för det.
    Förskollärare

  16. Anna

    Tack för en rejäl backlash till 50-talets syn på könen.

    Vi vet mer idag. Det är inte en fråga om tyckande. Forskning har gett oss helt annan kunskap, fakta som du inte bara kan avfärda för att du inte är insatt och har ett uppenbart bildningskomplex. Ditt braverande visar bara hur begränsad och okunnig du är.

    Jag tycker synd om din dotter som har föräldrar som så tydligt har ambitionen att begränsa hennes utveckling. Det är hon som förlorar på er oerhört naiva inställning.

  17. Malin

    Bry dig inte om genusanhängare. Det är bråkmänniskor som har hittat ett provokativt ämne där de får käbbla och argumentera. Samma med djurrättsaktivister. Ingen slump att de kör med näsringar och piercing i dussintal. Bråkfolk.

  18. Em

    Jag förstår inte riktigt din rubrik. Vad är det som mödravården lär ut? Vad i inlägget kopplar du till din rubrik om mödravården och det de lärt dig?

  19. Åsa

    LouisemPettersson – då ber jag om ursäkt. Att utläsa ironi på skrift är inte alltid det enklaste. Och jag suckar verkligen inte över att någon är homosexuell – eftersom jag är det själv 🙂

  20. Anna

    Du inser att du för samma resonemang som män använt mot oss kvinnor i århundraden för att förtrycka va? Kvinnor är ömtåliga, fragila, känsliga och deras främsta uppgift är att föda barn åt sin man. Män är testosteronstinna, bråkiga, tåliga, vilket gör dem till bättre ledare. Vi är FÖDDA så. Det bara är så! Acceptera att du är född till kvinna och ska förväntas bete dig därefter.
    Jag har aldrig haft något emot dig, men de senaste veckornas inlägg i genusdebatten får en verkligen att inse hur totalt tom du är i huvudet. Jag vill inte gå ner på den här nivån, men jag blir så jävla arg när människor, speciellt kvinnor, inte vill vara med och förändra, göra vårt samhälle mer jämställt, ge våra barn förutsättningar att bli individer, och inte kön. Så jävla, jävla sorgligt.

  21. Anna

    Skriv din kommentar här!
    Det handlar ju om hur vuxna bemöter och gör skillnad på pojkar och flickor. Det är inte vad barne gör utan vad vi vuxna laddar deras görande med.

  22. Läraren

    Det handlar ju verkligen inte om att tvinga barn. Men att erbjuda många alternativ och vara medvetna kring genus och andra värdegrundsfrågor är något vi måste göra i förskolan. Varje dag föreslår jag, och inspirerar barnen till nya saker som jag tror att de kan utvecklas och lära av på ett lustfyllt sätt. Jag tycker inte det är frihet att alla dagar välja att göra samma sak. Det beror oftast på att det inte finns engagerade vuxna där. Om man istället erbjuder barnen att utveckla leken och ibland att testa något nytt finns det stor möjlighet till berikning och utveckling. Precis som för oss vuxna. Det är genuspedagogik för mig.

  23. Anna

    Du pratar om biologism, att flickor vill leka med Barbie och att pojkar måste mäta sina krafter på lekplatsen känns som att jag flyttats 50 år tillbaka i tiden. Du kan inte säga att det är så det ska vara för att det ser ut så idag. Det ser ut som det gör idag pga påtvingade ideal. Du har fått allt om bakfoten. Så katastrofalt om bakfoten.

  24. Åsa

    Go Sara! Bra skrivet! Precis vad jag ville få fram! Genus handlar inte om att du som tjej som gillar rosa och princess inte ska få lov att vara det…Klart att det finns generella skillnader mellan könen, biologiskt om inte annat. Men skillnader mellan individer är större än mellan kön.
    Debatten igårkväll på 4an var förfärlig med argument i ytterkanterna som haglade. Där ena sida säger; Pojkar är så här och flickor är såhär…suck låter som artonhundratalet….och andra sidan drar det så långt att göra sina barn könslösa. Herregud….Vad är det som är så hotfullt med den som jag upplever det sansade genuspedagogik som finns på förskolorna idag? VAD ÄR DET? I dont get it….vad är ni rädda för?
    Jag personligen är mer rädd för John Gray och hans
    Kvinnor är från Venus och män från Venus…DET han snackade om på Skavlan kan jag drömma mardrömmar om och känna mig överlycklig över att vara född i ett progressivt Skandinavien..

  25. Trött

    Jag är så glad att ha stora barn. Det verkar vara krig att ha små barn dag.
    Varför göra en så stor sak av naturlighet?
    Låt barn vara barn. Flicka/pojke. Behandla alla respektfullt och som människor.

    Gör det enkelt!

  26. Sara

    Antingen skriver du detta för att provocera eller så har du fortfarande inte förstått vad genus handlar om. ”Saker och ting är inte svart eller vitt, man kanske både vill leka med bilbana och hoppa hopprep inte bli tvingad eller uppmuntrad till det. Inte bara det ena eller andra heller. Man vill välja själv.” Intressant skrivet Anita. Det här är precis vad JAG anser att genuspedagogik går ut på. Du verkar på allvar tro att genuspedagogik är ett stort straff/experiment som vi utsätter barnen för. Att det är att ge flickor bilar och förvägra dom dockvagnar, samt att klä pojkar i rosa och förvägra dom blått. Vad har du fått den idén ifrån? Det handlar om att om Penny vill leka med dockor så får hon det. Men om hon vill leka med bilar så är det precis lika okej. Det handlar om att om hon vill måla naglarna när hon blir större så får hon det, och om hennes killpolare vill det så är det också okej. Om hon vill lägga ner massor med tid på hår, hud, naglar och bantning så får hon det, men väljer hon att inte sminka sig eller raka sig under armarna så ska det vara lika okej. Och kom inte och påstå att det är hennes sk biologiska arv som påverkar om hon kommer att måla naglarna, krama kaniner eller banta. För att hon ska ha möjligheten att göra ett fritt val så måste hon se att det finns alternativ och känna att alla alternativ är lika okej. Genom att inte döma andra och att förmedla till sitt barn att alla alternativ är okej så skapar man trygga barn som vågar göra val utifrån den individ de är istället för val utifrån sitt kön.

  27. Ida

    Nu är du fel ute igen:

    ”Kommer indirekt bli så att flickor inte kommer tillåtas att vara så flickiga och pojkar ska bli mer flickiga.”

    Det är inte det genuspedagogik går ut på.
    Däremot ska man inte styra tex flickor att leka med dockor och pojkar med bilar. De ska få välja fritt och de ska inte tvingas/pushas i någon riktning.

    Själv växte jag upp med leka med bilbanor och hockeyspel etc, för det var vad jag ville. I vuxen ålder är jag en helt normal kvinna ”trots” det.
    Kan inte förstå att du fortfarande inte förstått grejen..

  28. Louise Pettersson

    Åsa-Det var väl mest ironi från min sida då hon skriver så barnsligt. Vem har påstått någonstans att det är konstigt att småpojkar leker med dockor?

    Sen ser jag inte det farliga och ditt ”SUCK” i vad som skulle vara fel eller dumt om han skulle varit homosexuell.

  29. Åsa

    Bra skrivet Anitha. Låt barnen vara barn och göra det dom själva vill. Sara jag hoppas du bortser från Louise Petterssons kommentar om att han skulle vara homosexuell…. Herregud. Suck!

    Låt alla barn få leka med vad dom vill och vem dom vill.

  30. Louise Pettersson

    Kunde inte sagt de bättre själv.

    Sara- kanske din son är homosexuell? Kanske han egentligen skulle blivit en dotter? Eller så kanske han bara följer det han har lust med , precis som Anita skriver.

    De gör som de själva vill, barn, varför ska vi vuxna lägga oss i de?l

  31. Sara

    Min tvåårige son ammar sina gosedjur, kör med dockvagn, bäddar och tröstar dockorna, bär dom i bärsjal, pysslar med småsaker, lagar mat, gillar att fixa mammas hår. Osv. Vad är han då? Ett freak of nature?

Comments are closed.