Anitha Schulman

Calle spionerar på mig

SSSssurt sa räven..

Jag åkte och hämtade Calle på jobbet idag, passade på att plocka upp nya numret av S.

Insåg när jag kom ut till bilen att jag fått en bot. En riktig lathetsbot. Det är fel på kortläsaren i P-automaten precis utanför oss och man måste liksom gå en promenad på minst 200 meter för att kunna dra kortet. Jag hade lite kontanter i morse så jag petade i dom och tänkte att jag går och fyller på lite senare. Det glömde jag bort och somnade dessutom till ett par timmar på eftermiddagen. Självklart hade jag fått böter.

Böter är kanske det värsta Calle vet och jag skäms som en hund när jag får det. Det än nämligen oftast jag som får det. Men jag har gått från fem till ibland en i månaden sen vi träffades, förbättring. Fast vi har nolltolerans har vi bestämt.

Jag tänkte i alla fall att jag skulle mörka denna och betala den i smyg. Sen kom vi till Tony på hörnet (Syrianen i kiosken mitt emot oss) och skulle hämta ut ett paket. Då säger han:

– Jag har ju ringt dig flera gånger idag Calle. De botade bilen idag.

Calle stirrar på mig, jag nekar i ren nödlögn och förvirring. Vad är det frågan om? Spionerar han på mig?! Är han inte klok? Sen kapitulerar jag och erkänner som det var.

Calle hade tydligen bett Tony ringa och förvarna oss om han ser parkeringsvakter så vi ska hinna ner och lägga i pengar. Men det fick ju helt klart en ny dimension efter idag.

Dagens ros: Anton Hysén, Christiano Ronaldo your next…

Dagens ris: Zara. När klänningen inhandlades var det en sminkfläck (som det alltid är på Zaras kläder). Jag tog en XS för den var inte lika illa däran som den i Small:en. Sen insåg jag när jag kom hem att jag kommer bara kunna använda den en gång, då den var så på gränsen tajt. Skulle idag byta klänningen till en Small, tog Zara:n på Drottninggatan, då den är närmast Calles jobb. Slarvigt nog tog jag fel Zarapåse, den från föräldrabesöket i helgen och i den låg bara barnklädeskvitton. Men jag tänkte att det kan ju inte vara hela världen, prislappen sitter kvar och den är ju uppenbart oanvänd. Men nehej. Managern berättade för mig att man ”minsann inte tar tillbaka kvittolösa kläder med sminkfläckar”. Varvid jag frågade varför de då säljer kläder med sminkfläckar. Så nu måste jag gå tillbaka och bli förnedrad en gång till. Jag hatar Zaras kundbemötanden, de är sådana otrevliga skator. Som alltid misstror sina kunder.

Fler exempel tack!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Amanda

    Jag och min syster var på Zara på Drottninggatan och jag gick med henne in i provhytten då hon skulle prova en tröja. Jag gick ut med tröjan, lämnade den och hämtade en ny, men innan jag kommit fram till provhytten ropas jag tillbaka utav en Zaratjej. Tydligen så får man inte göra så där och istället för att jag bara tar tröjan och ger den till min syster ska hon klä på sig igen och ställa sig i kön för att få prova den andra tröjan. ”Det är så det går till här, annars kan man hålla ett provrum hur länge som helst och det är KÖÖÖ”. När hon sedan fick höra vår dialekt (vi kommer från mellansverige) gick vi därifrån utan tröja men med två expiditer som viskade om ”dumma norrlänningar”. Tror inte det går till så på andra ställen i Stockholm för det gör det verkligen inte här hemma, och det tar bara längre tid istället för att korta köerna.

  2. Emelie

    Jo tack, jag blev illa bemött på Zara i Sturegallerian för några år sedan och dit går jag aldrig mer igen. Mycket tråkigt och hon gjorde så jag skämdes. Inte kul!

  3. Sanna

    De är verkligen hemska på Zara. Jag förstår inte varför de ska vara så jäkla otrevliga. Har aldrig blivit trevligt bemött hos dem. Nu undviker jag att köpa grejer där och om jag ska köpa något så kollar jag det 17 ggr extra så att jag ska slippa lämna tillbaka något. Den attityden finns inte i någon annan butik i Sverige!

  4. Mallan

    De är sååå otrevliga på Zara´s! Vill verkligen inte handla där men gör det ibland ändå för klädernas skull. Jag har flera exempel! Häromdagen (Sturegallerian) hade en kille handlat barnkläder på barnavdelningen. När han gått därifrån kom han på att han behövde en kartong så han gick fram till kassan på damavdelningen, där jag stod i kö. Han frågade snällt ifall han kunde få en kartong och visade upp sin påse. Tjejen i kassan svarade irriterad och disträ att ”nej, vi ger inte ut sådana”. Hallå?! Då sa han igen att ”det är ju en present”. Hon sa nu ännu mer irriterat att ”vi ger inte ut sådant utan man får betala”. Helt otroligt! Jag tänkta att nu går jag fram och skäller ut henne men killen började istället med slokat huvud att gå ut därifrån. Då slänger kassörskan plötsligt upp en slags kartong på disken men säger inget. En annan tjej i kön ropar till killen att han nu fått en kartong. Han går skamset tillbaka och tar den. Ska det vara så?? Inte ok! Jag var så arg. Han vart så otrevligt bemött. På alla andra ställen är det ju inga problem att få presentförpackningar. Bryr de sig inte om sina kunder??

    Ett annat exempel (jag har många), jag köpte ett par byxor nyss och när jag kom hem visade det sig att det var ett stort hål i grenen. Jag gick tillbaka dagen efter och tog ett par nya för det är så självklart för mig att man ska kunna byta. Alla andra är ju ok med det. Det är ju inte mitt fel att de inte har sytt rätt. Men se det fick jag då rakt inte! Mina byxor skulle minsann in på sömnad. Men jag sa att jag ville ju ha ett par nu, det är därför jag köpt dem. Men det fick jag absolut inte. Jag var tvungen att lämna in dem och vänta på att de skulle bli klara. Sedan när jag skulle hämta ut dem hittade de dem inte men det är en helt annan historia…

    Sedan har de jättelånga köer och bara en i kassan vid lunch då det är som mest att göra. Jag sa det en gång till dem att de borde öppna en till kassa men då muttrade de bara att de inte har mer personal.

    De är hemskt otrevliga på Zara´s och många gånger när jag går därifrån kokar jag av ilska över deras nonchalanta stil och otrevliga sätt mot kunderna. Vet att fler har klagat på dem och gör de inget snart kommer de inte att ha några kunder kvar!

  5. Linus

    Mot bakgrund av ditt snatteriavslöjande under ungdomstiden är det kanske inte helt märkligt att klädesnutiker förhåller sig på det här sätttet. Jag tror inte dem är ute efter att isolera och utmåla dig som en bandit, men du förstår säkert principen om du tänker före du skriver …

  6. Caroline

    Skriv din kommentar härJag måste också bara skriva att det inte är konstigt att de begär kvitto. Jag jobbar i butik själv och vi måste absolut ha kvitto på ett återlämnat plagg. Annars kan man gå in och stjäla pagget och sen lämna tillbaka det och det vet ju du hur det funkade för hundra år sedan. Däremot ska de absolut inte vara otrevliga och jag antar att det är det som stör dig mest. Men är det smink på ett plagg när man köper det måste man säga till så kan det skrivas på kvittot eller liknande. Även om Zara kanske inte jobbar så…. men monki gör!

  7. Sanna

    På besök i Göteborg hittade jag en klänning som jag blev väldigt intresserad av. Däremot var kön till provrummet lång och tåget tillbaka till Stockholm skulle strax avgå. Jag letade rätt på en i personalen och frågade henne om det var okej att lämna tillbaka klänningen i Stockholm (om den nu inte passade), varpå hon svarar: Vad är meningen att köpa något när du ändå ska lämna tillbaka det? Men ja. Det går väl.

  8. Maria

    Handlar aldrig mer på Zara, sedan vi blev otroligt dåligt bemötta av personalen på Zara, Kungsgatan i Gbg.

  9. Helena

    Usch, jag har också dålig erfarenhet av Zara. Jag har hört historier från en vän som jobbade där, det verkar hemskt. Makt hierarkin tycker jag man känner av så fort man sätter sin fot där.

    Jag försökte själv lämna tillbaka ett plagg som gått sönder. Tredje gången gick det. Att man måste ha kvitto vid öppet köp bestämmer butiken själva, däremot om det är något fel i varan krävs endast att du ska visa att varan är köpt på Zara.

    Men, självklart håller jag med om att de ska bemöta sina kunder på ett bra sätt! Jag själv shoppar aldrig där mer, trots att de agerade lagenligt när jag ville lämna tillbaka mitt plagg. Man vill ju gärna bli bemött på ett trevligt sätt! Dessutom har deras kläder en tendens att gå sönder fort, vilket man kan förvänta sig av en lågpriskedja. Zara är inte SÅ billigt.

    Mvh!

  10. K

    Anonym som jobbat på zara! Gud vad skönt att få förklaring, har alltid undrat vem som anställer på zara, om de bara går efter utseende på grund av att alla som jobbar där är RAGATOR! Men nu får man mer förståelse, dom vågar inte annat!

    Fyfan vem är det som satt zaras jävla policy, nån snål jävla bitterfitta. Jobbar man med ett sånt stort företag måste man ju förfan ha lite ödmjukhet mot kunder och vilja ha trevlig personal, istället har dom nipprig och orolig personal som inte vågar tillmötesgå på ett trevligt sätt med oro att få varningar! Kunderna är ju de som får företaget att gå runt.

    åh hatar zara önskar dom hade fula kläder och gick i konkurs.. men icke

  11. Malin

    Skulle köpa en kjol (+ andra kläder) på Zara i somras när jag var gravid och hittade en i rätt storlek som jag kunde ha någon månad på jobbet men kjolen var sönder i en söm.
    Det fanns bara 1 kvar i rätt storlek. Ville ha den och tänkte att jag kunde sy själv men kanske köpa den till reducerat pris, men ICKE. Det gick absolut inte att göra i deras kassa, så antingen köpa den sönder till fullpris eller hitta en annan storlek, det blev att jag inte köpte något alls den gången och aldrig kommer göra det i framtiden heller.

  12. Moa

    Men det är väl klart att du måste ha kvitto, det är inte som på den gamla snattartiden tjejen 😉 Och, ja, ser man smink på kläderna men köper man ändå utan att påpeka och få det nerskrivet på kvittot så får man skylla sig själv, klart de inte tar emot fläckiga kläder. Ganska logiskt.

  13. Frida

    Hej, tänkte bara tacka för en riktigt grym blogg och gratulera till bröllopet och bebis!

    På tal om bebis och ditt inlägg om förlossningen vill jag bara försöka peppa dig lite, jag födde min dotter för snart 3 månader sedan och det gör ont. Så klart. Men istället för att tänka på smärtan som läskig och hemsk så ställde min hjärna in sig på att nu jävlar ska jag trycka ut den här ungen och klara det här.

    Smärtan är Naturlig, och den är inte farlig, var det jag ville komma fram till men det blev alltför mycket svammel kände jag 🙂 och jag tror att de flesta ställer in sig på att jobba när det väl startar, vilket tillstånd man än befinner sig i.

    Sen fick jag ingen epidural heller, men hade innan skrivit i mina förlossningspapper att jag var öppen för förslag gällande smärtstillande. Där och då ville jag ha den, men jag öppnade mig för fort så det hanns inte med och det är jag glad över idag, att jag orkade utan! Hur din förlossning än kommer se ut så kommer det gå bra, du kommer ju få träffa lilla Penny.

    Ber om ursäkt för svamligt inlägg.. Kram

  14. ZaraZ

    Schulmans kändisbröllop i S. Hur känns det? Känner du dig som ”känd”? För vadå egentligen?

    Men grattis förresten till bröllopet!!!!!!!

    kram

  15. paragrafryttaren

    Zara (eller andra näringsidkare för den delen) har inte rätt att kräva kvitto, det enda du måste göra som konsument är att bevisa att du köpt varan hos dem. Vilket i ditt fall var hur enkelt som helst med tanke på prislappen. Har de gett dig öppet köp och bytesrätt (etc) har de alltså inte rätt att vägra ta emot varan när du väl kommer med den.

  16. anonym

    Intressant det du skriver om Zara, eftersom jag har jobbat ett par år hos dem. Håller helt med om att attityden gentemot kunderna är alltför strikt. Det beror faktiskt på att policyn inom företaget är enormt strikt.

    Det är ett hirearkiskt system där du alltid har en chef som är ”big brother” och som inte tvekar att säga upp dig eller nedplacera dig vid minsta felsteg. Min chef hade sina strikta chefer, som har sina strikta chefer etc. Det är en stor rotation på personal i butikerna, eftersom det är nolltolerans mot felsteg.

    Det var flera gånger min chef så gärna ville hjälpa kunder utan kvitton (hon kunde t.o.m. komma ihåg kunden och vad denne köpt), men då det syns i datasystemet går det inte. Om systemet visar byten utan kvitton (vilket är totalt förbjudet från högsta ledningen) leder det direkt till en varning för chefen på butiken.

    Det skall också nämnas att de från Zaras huvudkontor sänder ut anonyma kontrollanter, som går runt i butikerna utklädda till civila. Min chef var alltid nipprig över dessa och sa ”det ser ut som en kontrollant, uppför dig bra nu”.

    Jag vill med detta få fram att det inte är personalen i sig som är otrevlig (tvärtom var alla mina kollegor i hur trevliga som helst i personalrummet), utan att dessa är maktlösa inför företagets struktur.

    Det är ett slitsamt arbete att inte kunna erbjuda service åt kunderna, inga byten utan kvitton, inga nedslag i pris för fläckar/fel på kläderna, att inte kvinnor får prova kläder i barnavdelnings provrum även om dessa står tomma etc. Jag kände ofta att, hade det varit MIN butik hade det inte varit såhär, men som sagt vågar man inte annat än att följa systemet. Även om man känner sig dum inför kunderna. Vilket också är anledningen till att jag valde att sluta.

    Hoppas det ger lite klarhet i det hela.
    Tack för en fin blogg!

Comments are closed.