Anitha Schulman

57 channels and nothin on

I torsdags började TV:n strula. Vi satt i över timme i kö till Viasats kundtjänst.

I helgen samma sak, inga kanaler, lika lång kö, igår kväll och nu igen. Vår TV har oavbrutet stängts ner fast den inte skulle gjort det. Inga obetalda fakturor. Den bara stängs ner.

Man vill inte sitta och vänta i en timme för att sen bli runtkopplad femtioelvagånger till olika handläggare hos Viasat för att få samma frågor och ge samma svar. Utav alla – jag vet inte-20-tal handläggare vi pratat med hos dem har bara en handläggare på Viasat visat empati för kunden och dilemmat.

Ingen hos dem verkar tycka det är ett dugg konstigt att kunder spendera fyra timmar på fyra dagar i telefonkö hos dem. För att få ett problem löst som egentligen inte skulle behöva lösas. Alls. Det skrämmande är att de tar så lätt på det.

TV:n har funkat dagtid men kvällarna när man laddat för ett visst program så har vi suttit i telefonkö istället för att få en härlig stund i soffan. Tro på fan att man blir förbannad.

Helt in-i-helvete rosenrasande när tjejen i teknik supporten säger. Nu är signalen skickad nu ska’re funka serru. Och det inte gör det. Dessutom vill HON avsluta samtalet för det inte leder någonstans?! Nej klart det inte leder någonstans när man får ett sådant fruktansvärt oförstående bemötande efter ett hustlande på bästa sändningstid i fyra dagar! Hon kan ju inte svara för Viasats räkning varför det TV:n stängts av i fyra dagar utan anledning och är oförstående för min upprördhet. Därför vill jag prata med hennes chef.

Samtalet slutade med att HON lägger på i örat på mig. Men vi betalar för den här tjänsten och då ska man slippa lägga ner den här typen av tid. TV:n kom igång igen fast tre timmar senare efter Calle la ut det HÄR klippet. Vet inte om det finns en koppling men hoppas verkligen det.

Som mammaledig behöver man sina tvådimensionella vänner så är det bara. Nej jag var inte ett dugg trevlig och det rann över på alla håll. Men vänlighet har hittills ignorerats hos Viasat.

EDIT: Fredrik på Viasat ringde upp och bad om ursäkt för sin handläggares agerande. Jag bad självklart också om ursäkt för mitt överhettade uppförande.

Men precis som Fredrik uttryckte det blir ju inte jag som kund gladare med ett nonchalant oförstående bemötande. Hon skulle helt enkelt i den situationen hämtat sin chef som var där och rett ut det på plats tyckte Fredrik, precis som jag bad om.

Bra att Viasat tar till sig kritik på allvar och jobbar på att förbättra.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Helen

    Jag tyckte att du ändå tog det rätt okej, för mig hade det brunnit för längesedan. Sist jag fick ett sådant där utbrott fick jag en arbetsförmedlare förflyttad från sin tjänst (han var sjukt otrevlig, ljög för mig i telefonen och lade sedan på luren i örat på mig, då jag ringde för min döva syster), jag har börjat med att tala om att får jag itne den hjälp jag vill ha så kommer ag kontakta deras chef omgående. Inte att de ska be chefen kontakta mig, för det är ju alltid omöjligt.

    Och visst, man har säkert en attityd då man ringer, men eftersom man redan suttit hur länge som helst i en telefonkö och inte kunnat göra något produktivt är väl inte det så konstigt. Skulle man då få ett bra bemötande skulle ju allt vara lite smidigare och man slapp elda upp sig.

  2. Picken

    Jag jobbar i växel, och kan rapportera att det är många som ringer med en kass attityd redan till oss, utan att ha blivit behandlade oartigt. De är fullkomligt rasande redan för att det inte fungerar. Däremot har jag upptäckt hur lätt det är att vända på seglet. Ofta förväntar sig kunden att man intar försvarsställning, och gör man inte det utan istället är rak, proffessionell och serviceminded går det att vända precis vem som helst. Så jag gör alltid det, har jag en arg kund på tråden så mjukar jag upp den innan jag skickar den vidare, och hoppas att kundservice behandlar den bra. Det gäller att bry sig lite.

  3. Malin

    Hon hade en kass attityd o fick en kass attityd tillbaka, välförtjänt. Helt underbart att få se klippet o verkligen se o känna hur arg man kan bli ibland, befriande! Kan inte låta bli att undra om alla moralpoliser här brukar låta sig köras över. ”Bra gjort” passar kanske inte (för det går inte att lägga en värdering i det), men BRA att du stod på dig o HÄRLIGT att du delade med dig! Stor kram på dig Anitha

  4. Liss

    whats wrong with you? panik i blicken och odräglig attityd bara för en tv.

    gå och pussa din fina bebis istället!

  5. Annie

    Men vad säger du?! Helt rätt av tjejen att lägga på, hon förtjänar inte såna påhopp bara för att hon jobbar på ett företag som han taskiga tekniska lösningar och rutiner. Vem är det som är snorunge?

  6. Elsa

    Åh det här var en trist händelse. Har tyckt att du verkar va en gullig tjej men du är ju en första klassens översittarbitch?! Fast en osäker sån, det syns i ögonen. Pinsamt, så där beter man sig inte oavsett. Både för andras skull och sin egen, du fick ju inte direkt bättre service direkt. Riktigt barnsligt!

  7. Klara

    Nu blev jag lite besviken. Det där var lite väl bitchigt. Man kommer absolut ingenstans med att vara otrevlig och jag hade också lagt på om någon pratade så till mig.

    Har varit några gånger nu där man funderar lite på din konstiga attityd. Synd tyckte din blogg var lite annorlunda..

  8. Lisa

    Och du tror att den där Fredrik hade ringt upp dig för att ”rädda Viasats skinn” om du inte haft en blogg och skrivit om det? Nej, sånt här äckligt lismande från Viasats sida gör de bara ännu äckligare. Fy fan.

  9. Totte

    Fortsätt att behålla alla positiva inlägg och ta bort alla som tycker att ditt beteende var det en 11 årings….

  10. BTD

    Anitha, du gjorde nästan allt rätt……det ända misstaget var att du stannar kvar som kund hos viasat!!!!!!!!

    Du ska vägra acceptera att en liten snärta på 19 år kaxar upp sig!

    Jag kommer dock hjälpa dig, viasat har flera bakdörrar till sina vitalaste servrar och jag har nyklar till dem bakdörrarna……

  11. Mia

    Efter att ha sett klippet som Calle la upp på sin blogg och sen läsa ditt inlägg här så känns det som att man fått upprättelse för alla gånger man själv suttit där frustrerad och förbannad att man skakar. Bra bra!

  12. Frank

    Frågan är snarare vad Anitha jobbar med för att förbättra sitt bemötande.

    Att framstå som viktig och nonchalant helt utan täckning av vare sig pondus eller bildning är väldigt ointelligent.

  13. Annie

    Vad besviken jag blev! Har alltid tyckt du verkar vara en skön tjej, men ditt bemötande var lågt. Behandlar du all servicepersonal likadant?

  14. Anna

    Självklart att de blir rädda nu när ni lägger ut det här på nätet. Så det är säkerligen av den anledningen som de ringer och ber om ursäkt. De är jätterädda att mista massa kunder. Hade ni inte lagt ut detta på nätet, så hade ni garanterat fått ett annat bemötande. För ditt beteende var inte alls bra.

  15. maya

    har också haft strul med vår viasatdosa några dagar men när det var åska här så drog vi ur tv/dator för åskans skull en hel natt och sedan blev det hela dagen då den glömdes sättas i
    och nu fungerar det perfekt!
    så får ni ingen lösning på problemet prova ha viasat dosan/dekodern utdragen och strömlös i ca 12-20 timmar så ska ni se att allt fungerar igen

    lycka till

  16. Ems

    Anitha – DU GJORDE SÅ JÄVLA RÄTT! Jag hörde ju genom klippet hur hon betedde sig. INTE serviceminded alls. Och Lillemor och Hoho. Jag har också jobbat med kundservice (i tre år) och jag har aldrig haft någon kund som varit otrevlig mot mig. Varför? För att jag alltid är trevlig. Jag förstår att dem är arga och hjälper dem, istället för att ta deras ilska personligt och gå i försvarställning. Problemet med arga kunder ligger sälla hos kunden, utan hos den anställda. Jag har också haft kollegor som gnällt över arga kunder, men jag kan GARANTERA att det i alla fall berott på min kollega. Dem flesta i sådana där brancher är nötter och idioter. Vissa är underbara, men dem är i minoritet. PUNKT.

  17. Jenny Dahl, Operations Manager Viasat AB

    Hej Anitha.

    Jag har lyssnat på samtalet med kommunikatören på ViasatSupport och jag vill verkligen beklaga. Detta ligger långt utanför de ramverk som är uppsatta för hantering av kundärenden på supporten, på flera plan. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade, och har redan vidtagit åtgärder gentemot kommunikatören.

    Vi jobbar hårt på att leverera goda kundupplevelser, både på ViasatSupport och inom företaget generellt. Vi är därför tacksamma för feedback, även om det är tråkigt att det sker på detta sätt. Naturligtvis skulle ni ha fått tala med en ansvarig på plats redan under samtalet.

    Jag har förstått att mina tekniker varit i kontakt med er och sett till att bilden är åter. Vi kommer också genomföra ett uppföljningssamtal för att se att tekniken är stabil inom de närmaste dagarna.

    Återigen ber jag verkligen om ursäkt för hur du blev bemött. Jag hoppas att vidare kontakter sker utan komplikationer framöver.

    Med vänlig hälsning, Jenny Dahl
    Operations Manager, Viasat AB

  18. Lily

    Hej Coola Anitha,
    jag lyssnade precis på The beautiful south-a little time som du ”rekommenderade” för ett tag sen, den är underbar. Snälla kan du inte lägga ut fler musiktips! Älskar din blogg…..!

  19. Loppeli

    Jag har aldrig någonsin haft problem med kundtjänst, då jag är trevlig!!! Pinsamt av dig! ” jag vill ha på min tv nuuuu!!” lågt!!

  20. Ellinor

    Förstår dig, har gjort en liknande sak fast hos ComHem, fick dessutom prata med en reglerätt snorunge som förmodligen inte hade passerat sin 19-årsdag.

    Vi flyttade in i vårt hus i julas och det håller fortfarande på att strula. Jag kan verkligen hålla god ton och vara trevlig, men när det var det 14:e samtalet (jajemen) så rann det över.

  21. Agnes

    Man kan ju bli fullständigt galen för mindre! Jag fullkomligt HATAR när man måste ringa teknisk support på något företag (vilket som helst egentligen) och möts av en otrevlig, oförstående liten apa!
    I jämförelse med mig i sådana situationer framstår du som trevlig, haha 🙂
    Hoppas det löser sig för er.

  22. Therese

    Lillemor, det om något är väl pinsamt. Varför ska man Spela oförstående när man mycket väl förstår vad det handlar om. Man betalar för en tjänst och då vill man att den tjänsten ska fungera, så enkelt är det. Man ska inte behöva ringa och bli runtkopplad för att ingen vill ta tag i problemet. Dåligt av Viasat helt klart… Du är grym Anitha!

  23. Katarina

    Klart som 17 att hon lägger på i örat på dig. Du kallar henne diverse saker och svär. Är det henne du pratat med varje gång under de här dagarna? Inte? Schysst att ta ut all din ilska över henne. Nej du. Lågt.

  24. hoho

    Sitter i kontorslandskap och mina grannar här jobbar med kundtjänst. Vi diskuterade igår hur människor som ringer in väljer att presentera sig själva. De skriker och svär och hotar och gormar. Det borde väl ligga i alla människors intresse att framstå sympatisk. Jag har också haft problem med bolag men ändå valt att aldrig svära, skrika eller bete mig dåraktigt. Det är inte sådan jag vill vara och om du själv jobbat på Viasat vet du hur arbetsförhållandet där är, inte sant? Jag försöker hellre vara tydlig och rak. Få fram mitt budskap ändå.

    Det jag vill säga är att jag ändå FÖRSTÅR din frustration och jag förlorade ingen respekt för dig alls. Jag hade nog mycket väl kunnat lacka ur men jag begriper inte för min värld varför du väljer att lägga ut det för allmänheten. Det ser ju helt enkelt inte särskilt bra ut. Men men, du är min favorit. Always.

  25. Elin

    Jag såg klippet på Calles blogg. Tycker verkligen inte du var oförtjänt otrevlig. Jag tyckte snarare du var för snäll med tanke på hur många timmar ni suttit i telefon och vad som hänt, fast det inte skulle, tre gånger…!

    Heja dig!

    (läste nu kommentarerna nedan:
    1. Antiha började inte med att vara otrevlig, detta var ju det tredje samtalet på tre dagar!
    2. Om det är så som Melanie skriver – då hade väl tjejen i telefonen kunnat förklara det så?
    3. Viasat borde väl vara måna om sina kunder!?! Man vet aldrig vem man pratar med och i detta fallet – när två stora bloggare bloggar om det – blev det ju inte så bra för Viasat….

  26. Melanie

    Det kan ta några timmar för signalen att komma ut om man har otur då den inte skickas direkt utan går igenom ett nät. Den kan börja hos grannen och ta hela kvarteret innan det kommer till den som vill ha signalen.
    Jobbade själv i en digitaltv support och satan vilket skitjobb och skitprodukter. Inte konstigt folk blir sura men sedan ska du veta att ungefär 70% av de som ringde in använde fel kontroller, påstod att röd lampa betyder att den är på, inte kopplat i den, blir sur när jag frågar om strömsladden är i (oftast var den inte det)

    Men något som är för jävligt i digitaltv världen är hur det utesluter alla över 75 år och det är för jävligt. Där anställer företagen gymnasieelever att sälja skiten till äldre människor som inte förstår vad de går med på och sedan tror vi att de ska lista ut hur allt fungerar.

    Nej jag är så glad att jag hade möjlihet att sluta på det arbetet.

  27. Lillemor

    Oj, ursäkta mig Anitha, men du låter verkligen som en snorunge själv i telefon, svär, kallar personalen jävla snorungar och är allmänt bitchig. Hade jag jobbat där hade jag slängt på luren. Fick en helt annan bild av dig tyvärr. 🙁
    Jag förstår att du är irriterad, men det finns väl betydligt värre saker att hetsa upp sig för?! Hon verkar ha satt sig i försvarsställning, vilket är naturligt då man blir utskälld.
    Ring nästa gång med ett leende på läpparna, be snällt om hjälp och spela ledsen och oförstående, det hjälper ALLTID mig!

Comments are closed.