Jag kanske får skit för det här jag vet inte. Men jag tar den risken. För jag vill hålla en bra linje på bloggen. Det man ser mig tycka om det är saker jag kan stå för och rekommendera. Som jag personligen gillar eller jobbar med.
Ibland sammanfaller det att man får betalt för vissa grejer man gillar och då ska man såklart skriva att det är ett samarbete. Inga konstigheter.
Som bloggare får man ju jättemånga och roliga förfrågningar varje dag men man får vara selektiv och lära sig att sondera i terrängen. För att hålla bra ”kvalité” på bloggen. Som läsare lär man ju känna bloggaren och fattar vad denne gillar. Därför blir det otrovärdigt om jag skulle skriva om exempelvis löshår. Ni vet ju att jag har tjockt hår. Jag försöker alltid utgå vad JAG gillar och tror på för att skapa trovärdighet. Dessutom inte bara blogga om saker jag ”får”. Utan faktiskt saker jag köper själv som jag tycker om.
Sen finns det en annan grej som ligger utanför detta och det är välgörenhet. Jag tycker välgörenhet är toppen om man kan bidra med att skapa medvetenhet om organisationer eller hjälpinsatser för bra syften. Jag har så pass mycket välgörenhetsengagemang privat som jag aldrig skulle prata om offentligt att jag medverkar i eller ens komma på tanken att ta betalt för. Handlar det om att ”sprida ett budskap” offentligt så gör jag gärna det men då ska det som sagt vara välgörenhet hela vägen – dvs ingen får betalt alla drar sitt strå till stacken. om det inte är ett konkret ambassadörskap eller uppdrag. Som faktiskt kan ses som ”ett jobb” från organisationen i fråga för att man vill samarbeta med en offentlig person för att öka medvetenheten om verksamheten.
Men det finns inget jag blir så irriterad över när PR-byråer för välgörenhetsorganisationer kontaktar en om ”bra välgörnenhetssamarbeten för mig som social media profil”. Utan ersättning. Jag tycker att har välgörenhetsorganisationen råd med att anlita en dyr PR byrå då betyder det att det finns en budget för projektet och inte bara ett arvode för en dyr PR chef. Det kanske låter girigt och missunnsamt men jag tycker det är så märkligt med förfrågningar från PR-byråer när de vill att man ska ”jobba gratis”, då de uppenbarligen får betalt. Annars får de gärna understryka att det är Pro Bono. Grrr. Vad tycker ni?
Dock jobbar ju de flesta dyra PR- och reklambyråer pro bono i dessa fall. Har själv jobbat på reklambyrå med ”välgörenhetskunder”. Kunderna betalade inte oss alls, utan de enda pengar de bidrog med var t ex tryck- och annonskostnader. Tryckkostnaderna fick kunderna ofta till väldigt rabatterade priser (endast materialkostnad, betalade ej för arbetstid), medan de fick annonserna gratis då tidningarna antingen hade annonsplatser över eller gav bort dessa då de var för en god sak.
Jag känner att dom som har råd att bidra till välgörenhet borde kunna göra det utan att få betalt. Det är ju inte ”dig” som pengarna ska gå till, chefen för PR är ju uppenbarligen anställd och ska därefter få betalt.
Men om man blir kontakt för att bidra med sin tid, erfarenhet eller vad det kan vara tycker jag att man ska ställa upp. Pengarna ska gå till det välgörande ändamålet, inte andra människors plånböcker..
Känner igen detta från beställarsidan också. Vi har en budget för ett uppdrag, ber den upphandlade reklambyrån att göra en sak inom den ramen och de säger att de inte kan få ”rätt personer” att ställa upp för att budgeten är för liten och dessa personer vill ha mer. Men i själva verket gör reklambyrån sin egen budget där de lägger massa pengar på sig själva och en mycket mindre del på arvodering till de där som vi vill ha draghjälp av.