Anitha Schulman

Arg’på Snickarn?

snickare

När vi ändå är inne på yrkeskategorier som borde ifrågasättas så kommer ju turen naturligtvis till hantisar av alla de slag, rörisar etc. Det finns på allvar INGEN yrkeskategori förutom möjligtvis kundtjänstpersonal på telecomkedjor och bredband som blir utskälld oftare på daglig basis. Det tråkigaste är att det oftast är helt befogat. För ingen yrkesgrupp är så svävande i sina förfoganden.

Ingen yrkeskategori kan tänja så långt på sina kunders tålamod för att i slutändan få rena rama hoten och först då agera. Hur ofta hör man inte att man kommer måndag alt. tisdag som senare blev tisdag om två veckor. Då är du redan duktigt uppretad efter ex antal duckade samtal och smslöften som lovar ”snart, kanske torsdag”.

Nej jag blir inte klok på dem. Har precis avslutat en konversation med en rörmockare som skulle kommit tisdag för två veckor sen. Han kom på torsdagen förra veckan insåg att han behövde en reservdel och skulle återkomma fredag förra veckan. Han hörde inte av sig förrän måndag denna vecka och sa att han skulle komma på tisdag. När tisdag blev onsdag och torsdag ringde jag hans chef och frågade när denne behagade att komma alls eller om något oförutsett hade hänt? Hans chef hörde av sig via sms lovade att denne skulle dyka upp idag mellan 11.00-12.00. Jag ställde in ett möte för detta och när rörmockaren ringer mig idag 13.30 och säger att han kanske kommer tisdag kanske onsdag nästa vecka då tappar jag det.       K O M  I G E N  F Ö R  F AAA N.

I vilket annat yrke vore detta okej?

Jag menar om jag ska leverera porslin så har jag ju ett leverensspann jag måste hålla mig inom. Eller om jag ska lämna en text till en tidning eller om ett teveprogram ska produceras. Då görs ju det inom inom en uppgjord tidsram. Det är ju inte så att jag kan ring Kanal 5 och säga ni kanske får ert program om några veckor om ni har tur, jag får se… Eller lämna en text som ska publiceras i en tidning några veckor för sent och sen skicka en faktura på dubbelt så mycket som överenskommet arvode var. Nej förmodligen inte. Men för hantisar etc. verkar det här vara mer regel än undantag. Ingen blir chockad liksom.

Please spill your hantisbeans denna fredageftermiddag. Jag är idel öra.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. jk

    Sitter i detta nu och bestrider faktura från rörmokare med anledning att fakturan var på mer än dubbelt så mycket som den muntliga offerten. Detta för ett jobb som tog ca 8 timmar att genomföra utan några oförutsedda komplikationer. Dessutom skickades fakturan 8 månader efter att jobbet slutfördes. Jag förstår inte? Tror dom att man är helt dum i huvudet??! Det värsta är nog att dom lever på att de flesta inte orkar bråka och heller inte har möjlighet att hålla koll.

  2. Lena

    Jag har valt att bo i hyresrätt. En av alla fördelar med det är att jag kan ringa felanmälan (=fastighetsägaren) och framföra mitt önskemål. Jag får välja mellan tre tider högst två dagar efter anmälan och då kommer de, ALLTID! Dessutom ingår denna service i hyran och kostar inte en spänn!

  3. Asa

    Jag kan nog bara skriva under pa vad ”Salora” skriver. Kolla upp lite innan, klara direktiv (fran bada hallen; det brister även pa information fran köparen) och sa vänligt tillmötesgaende. Da är hantverkare inte ” a pain in the ass”.

    1. Anitha Schulman

      Förstår verkligen, men har jobbat med samma byggfirma i flera år. Vitt, dyrt och svenskt (om det nu skulle påverka något av det ni vill understryka)…
      Men problemet är ju primärt byggarens underleverantörer så som elektriker rörisar, murare etc. Samt att de snickare som det gått bra för som fick luft under vingarna och startade eget sällan är bra projektledare. Dvs de kommer från samma flaky skola som de nu själva driver.
      Men tipsa mig gärna för jag är väldigt benägen att byta.

  4. salora

    Anlitar man rätt hantverkare, dvs en etablerad firma med ordning, reda och resurser, så funkar allt bra och smidigt. De kostar klart mer, men oj så mycket värt! Har just nu en rätt stor ombyggnad här hemma – och jag kan bara luta mig tillbaka och njuta av att de tar allt ansvar och håller tidsramen. Inga bekymmer alls 🙂
    Har haft såna där hopplösa förr, men aldrig mer.

  5. Katarina

    Redan vid din första känsla av agression över att denna rörmokare inte behagade komma eller inte höll avtalet, anser jag att du skulle ha kontaktat någon annan som ville lösa problemet samt tjäna en slant. Det är för jävligt, detta beteende samt ”gittornas” beteende i blomsteraffären förra veckan.

    1. Anitha Schulman

      Till råga på allt så sa han att det var ”mitt fel” för att jag hade köpt en toa han behövde reservdelar till. Hade jag bara köpt rätt toa så hade jobbet varit gjort förra torsdagen…såklart!

Comments are closed.