Jag är oerhört musikintresserad. En kräsen allätare om jag skulle definiera mig själv. Jag älskar allt från Elvis till Electro.
Skulle någon fråga mig om jag skulle vara tvungen att välja mellan elektroniskt eller elektriskt skulle valet vara otroligt svårt. Jag är en gammal synthvän som älskar nya tidens house och electro. Samtidigt som jag är en trogen lyssnare av hela alfabetet i rock, pop och en del hip hop. Husguden heter Springsteen, Men jag lyssnar på allt från Abba till ZZ-Top. Jag kan en del modern musikhistoria men så kommer vi till ett för mig svart hål inom musiken och det är opera och klassiskt.
Jag uppskattar verkligen Maria Callas och Mozart. Men där ungefär slutar min kunskap. Jag skulle aldrig kunna referera till en viss opera eller visst stycke. Visst tycker jag att valda delar är bra men jag får inte samma pirr i kroppen och måste höja volymen vid Figaros Bröllops, till något som kan heta Non più andrai farfallone amoroso exempelvis som när jag hör Bad Romance med Lady Gaga på radion.
Vilka lyssnar på klassisk musik och opera egentligen och har dom en sån kultiverad musiksmak för det?
Hur mycket skivor säljer man som modern kompositör?
Är allt alltid utsålt på Berwaldhallen jämt? Hur många förstagångs-stjärtar värmer upp sätena på Operan?
Vad anses som bra/dålig klassisk musik?
Finns det några one-hit-wonders?
Är Malena Ernman stor? Eller får hon kredd i Schlagervärldens på grund av okunskap om finkultur, fast hon egentligen är en flopp i operavärlden?
Händer det att man sitter och diskuterar och tävlar om om vilken violin eller pianoklassiker är bäst? Eller jämför vilket stycke av Händel som var tyngst.
Är Mozart för mainstream?
Är Beethoven jämförbart Led Zeppelin? Eller hur jämför man om man kan det?
Kroumata hur mycket skivor säljer dom? Är dom verkligen rockstars i finkulturrummet? Musikal måste ju vara finmusikens motsvarighet till dansbandsscenen, på kommersiella musikscenen, räknas den ens in som finkultur?
Kan ingen som är kunnig besvara dessa frågor. Det hade varit kul!
Min tes är hur som helst: Att jag tror om man inte vill bli ifrågasatt men ge intrycket av att ha ett högre finkultursvetande så ska man säga att man bara lyssnar på opera och klassiskt. För då riskerar man aldrig en följdfråga.
Tja och tack för en bra blogg.
Jag studerar till klassisk sångerska (operasångerska) på en musikhögskola och gillar verkligen att du tar upp det här.
Här kommer mina svar:
1. Jag började lyssna på klassisk musik samtidigt som jag började sjunga den. Tror det är lättare att börja tycka om genren om man själv kan spela/sjunga och liksom gå in i den, men det är nog bara en vane- och träningssak. Alla som älskar musik kan älska klassisk sådan, och det spelar ingen roll vad du har för bakgrund. Jag själv är barn till arbetare och kommer från en liiiten liten by mitt ute i ingenstans.
Jag har en mycket bred musiksmak och lyssnar på allt från indiepop till inustriell hårdrock.
2. De skriver mest beställningsverk (som någon annan sade).
3. Venne.
4. Har inget bra svar.
Men i alla fall, vi som är inne i det hela och själva musicerar är ofta ganska överens om att modern musik som låter ”pling! BAM. plong uiuiuiuiiu TJONG!” inte är särskilt bra och fin. Upplever det som att de flesta av oss musiker älskar den romantiska musiken, dvs den som skrevs under 1800-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Romantikens_musik
Säg gärna emot mig, musikanter 🙂
5. Ja, kommer dock inte på några på rak arm.
6. Hon har en internationell karriär och är omtyckt.
7. Absolut, hela tiden! Olika tolkningar och framträdanden, i alla fall, sällan stycken i sig.
8. Mozarts musik kan kännas lite förutsägbar men är såklart bra och smart.
9. Venne
10. Har aldrig hört talas om dem…
(följetong på Sofias senaste inlägg) Sant, tack svenska staten för det! 😀 Kultur åt alla, oavsett plånbok. Gärna mer subventioner och bort med de galet höga priserna på museerna, det är allas utställningar och borde vara gratis!
Nu tänkte jag avsluta min del i den här trevliga diskussionen med ett youtube-tips. De här videorna är helt fantastiska, man blir nästan hypnotiserad och det känns nästan som om man kan förstå hur musiken hänger samman. Nästan, i alla fall.. 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=fElE-LFep9w&feature=relmfu
Vilket bra inlägg och briljanta svar – jag lär mig massor. Så ska en slipsten dras!
Själv lyssnar jag varje morgon på P2 med mina flickor (2,5 och 4,5 år) när vi äter frukost. Önska i P2″ börjar kl 09, de gillar vinjetten. Vi/jag berättar ibland sagor till den klassiska musiken, där lilla teskeden går på utflykt till yogurten eller blir jagad av stora mackan. Det blir stilla, det kvillrar, det blir dramatiskt och så pang – slut. Så där håller vi på.
Jag är gammal fritidspedagog och det finns inget bättre än att låta barnen, måla fritt, dansa fritt eller vila fritt till klassisk musik. Det har en sådan inbyggd dramatik i sig, och den som kan stå still till Prokofievs Romeo och Julia, Griegs Bergatrollen eller Beethovens Ödessymfoni är väl inte rikigt vaken…
Och allt annat som jag inte kan namnen på men älskar när jag hör. Ibland säger barnen: Gråter du mamma? i slutet av ett styce, då förklarar jag att man kan bli tårögd när det är så vackert.
Det här gör oss inte till finare på något sätt men det känns fint, i ordets rätta bemärkelse, att ge barnen något annat än skval i bagaget. För skval kommer de att möta, liksom tillättalagda uppoppade barnskivor/konserter/turnéer med kändisar.
Men jag tror på både och. Råck änd Råll när vi diskar, klassiskt på morgonen.
Senare i maj ska vi på Dockteatern Tittuts (rekommenderas varmt när Penny blir äldre!)samarbetsföreställning ”Gossen och kärleken till de tre apelsinerna, på Operan. Och då är det första gången jag kommer att kliva in i detta hus, skam att säga. Jag har bott i Sthlm i 23 år… Så, tack barnen!
Lycka till med musiken!
Håller helt med Alexandra, historiskt sett har finkulturen hört till de fina kretsarna. Men äntligen är vi ju i ett läge där precis vem som helst har rätt att ta del av denna kulturskatt! Operahusen och konserthusen VILL att alla ska komma och lyssna. Jag är själv uppvuxen mitt i ingenstans men intresset växte sig ändå fram, så klart för att jag själv spelade och sjöng. Förutom någon enstaka resa med skolan så var jag 20 år första gången jag själv köpte en biljett till operan, och då hade jag flyttat för plugga musik. Men det finns mycket klassisk musik ute i landet, finns intresset så finns absolut möjligheterna iallafall några gånger om året. Och det kanske kan vara värt att resa en timme eller två. Min uppfattning är att stockholmarna inte går på opera eller konsert oftare än på landsbyggden, nästan tvärt om i visa fall. Folk som inte lever i storstäderna är mer benägna att gå och kolla när det väl händer något till skillnad från sthlm där det är något i kalenderna varje dag.
I Sverige är det faktiskt annorlunda än i USA, där är biljettpriset ett annat och det är inte vem som helst som har råd, men här görs verkligen mycket för att operan och den klassiska musiken ska nå ut. Anledningen till att biljettpriset kan vara så lågt är för att staten betalar en så stor del för att det ska vara tillgängligt för alla.
Oj, nu måste jag sticka iväg på rep, men här kommer lite reklam:
-Just nu har operan ett projekt med skolbarn ute i någon av förorterna, tillsammans med några ”riktiga” sångare sätter dom ihop en hel opera, och barnen är med.
-Operan brukar ordna barnvagnskonserter med jämna mellanrum, lunchkonserter där det är ok med skrikiga spädbarn.
-Passa på att besöka Operan när dom har barnföreställningar, då är det ofta väldigt härlig stämning, det är en stor rutschkana i trappan och roliga föreställningar som är precis lika på riktigt som ”vuxenföreställningarna”. Vet inte om det går något just nu, men det brukar vara något varje säsong.
-Metroplitan i New York sänder live till biografer i hela världen. Gå och se, det finns inte bättre sångare och orkester, snyggare kostymer och finare scenografi. Ett måste!
Skrev en überlång kommentar som försvann så ska sammanfatta det:
Chopin, Debussy, Lizst och Rachmaninov = Jävligt bra. Förstnämnda är bäst enligt mig.
Yundi Li, Martha Argerich, Evgeny Kissin = Grymma pianister. Sistnämnda spelar i Konserthuset i början av juni.
Spelat piano i 8-9 år så det är därför jag bara kan yttra mig om det.
Skickar med en länk på et favoritklipp: http://www.youtube.com/watch?v=L40nedhDNWQ
Sönderspelade stycken som nog de flesta känner igen:
Fantasie Impromptu, Månskenssonaten, Claire de lune och Für Elise. Allt är ganska lättlyssnat.
Vad glad jag blir över dina läsare Anitha! Så många bra svar och tips.
Vill dock klargöra något kring det här med att klassisk musik är till för de finare kretsarna, som jag faktiskt inte anser vara någon myt som Sofia skriver utan snarare ett kulturellt arv vi bär med oss. (Ps. tycker väldigt mycket om Sofias svar i övrigt!)
Det man menar är ju inte att det skulle vara för dyrt. Precis som många har nämnt finns det billiga biljetter, studentdagar osv. Problemet är att det HISTORISKT sett har tillhört den intellektuella eliten, samhällets översta skikt, vilket gör att vi (= såna som jag som inte har föräldrar eller en omgivning som är insatt/a) inte introduceras till klassisk musik under uppväxten eller vardagslivet.
Precis som att jag (A) har sett på såpoperor hela mitt liv eftersom min mamma och mormor gör det har B vuxit upp med Bach, balett och Trollflöjten. Effekterna av detta blir ju att jag känner mig bekväm med och förstår mig på såpoperans värld, precis som B gör med klassisk musik och opera.
Det är knappast något konstigt med detta, bara så som vi människor fungerar. Det vi är vana vid tenderar vi att ha en öppnare inställning till, eller hur?
Åter till den historiska aspekten. Nu är jag ingen historiker och det kan hända att det finns hål i det här resonemanget men rätta mig då gärna. Jag tycker det är himla intressant så låt mig inte gå omkring med kunskapsluckor är ni snälla..!
Mina tankar går i alla fall såhär: i antikens Grekland, där dramat uppstod, var filosoferna och dramatikerna en del av den makten. Enbart män var tillåtna på teatern, både som publik och skådespelare, och efter föreställningen fortsatte diskussionen i de intellektuella kretsarna vilket innebar att teatern var därmed något för ”de lärda”.
Under medeltiden styrde kyrkan över dramat, under renässansen var det adelsmän som ägde teatrarna osv osv.
Operan, som är en hybrid av teater och klassisk musik, bär med sig detta precis som finkulturen i stort. Historiskt sett har den styrts av makten vilket gör att den, i sin rena form, inte är så himla vanlig i ”vanliga hem”. Däremot finns det en tv i alla svenska hem (rolig fakta: enligt lag är det en mänsklig rättighet att ha en tv i Sverige).
Nu börjar jag bli trött och måste läsa det sista inför morgondagens lektion men jag hoppas att min poäng har kommit fram i alla fall.
Godnatt!
Ps. Svåråtkomligt är det dessutom rent fysiskt för de flesta som inte bor i storstan. Speciellt med tanke på att klassisk musik/opera, som Sofia sa, helst ska upplevas live.
Åh vad glad jag blir för att du tar upp det här! Nu ska det svaras!
-Vilka lyssnar på klassisk musik och opera egentligen och har dom en sån kultiverad musiksmak för det?
Det är såklart jätteolika. Jag tror att en av dom största myterna (som jag ser att någon skriver i kommentarerna) är att klassisk musik är svåråtkomligt och bara till för dom fina krestarna. Det kanske känns svåråtkomligt för att det är något nytt som man inte gjort innan, men en biljett till t.ex operan kostar så lite som 40 spänn för en lyssnarplats (där sikten kan vara lite skymd), eller från 100 kr och uppåt för bra platser och man får komma i jeans och t-shirt. Men det är ju med klassisk musik och opera som all annan musik, men måste sätta sig in i stilen och det kan ta ett tag innan man lär sig uppskatta det. Jag tror att anledningen till att det är många äldre som lyssnar på klassiskt är att det är dom som känner att dom har tiden att sätta sig in i det och ha det som ett intresse. Klassisk musik är ofta så mångbottnat och det kräver ett visst engagemang. Sen finns det ju en hel del musik som är ren underhållning, framför allt många operor som var den tidens ”gå på bio”, folk gick på opera och åt, söp och knullade under tiden. Jag håller själv på med klassiskt, är 26 år och tycker att det är ett jättebra jobb, hemma lyssnar jag på Veronica Maggio, Jimi Hendrix och Foo Fighters och dansar helst till Beyonce eller the Knife.
-Hur mycket skivor säljer man som modern kompositör?
Typ inga! Man skriver ofta beställningsverk som görs på konserthus och operor, och har man tur blir det kanske inspelat, men det är inte skivorna man försörjer sig på.
-Är allt alltid utsålt på Berwaldhallen jämt? Hur många förstagångs-stjärtar värmer upp sätena på Operan?
Okej, det finns bara en sak som måste nå ut till folket: Klassisk musik MÅSTE höras live!!! Alltså MÅSTE, det är helt värdelöst på skiva! Det mäktiga är ju klangen från orkestern, sångarna som sjunger helt utan mikrofoner… Åh, det är underbart! Och japp, det är mycket folk som går på konsert, gamla som unga. Och jag tror det är en hel del ovant folk på operan som kommer och kollar. Är det något den gamla musiken kan ge oss i nutidshetsen är att det är OK att det är lite tråkigt, i äldre musik märker man vilken annat tempo allt hade. Saker får ta tid, det är ok att sjunga om en och samma känsla i 15 min. Det är ok att somna på operan, jag har både sovit, skrattat och gråtit på en och samma operaföreställning. Se till att vara påläst på handlingen i förväg om du går på opera så lovar jag att allt blir så mycket enklare. Ofta är en opera baserad på en historia eller bok som var poppis på den tiden och det togs för givet att alla visste vad handlingen var vilket kan göra att det är lite svårt att hänga med om nu. Så köp programmet och läs handlingen innan det sätter igång.
-Vad anses som bra/dålig klassisk musik?
Smaksak! Begreppet klassisk musik är så otroligt brett.
-Finns det några one-hit-wonders?
Ja, typ… Bizet som skrev Carmen har iof gjort en helt del annat men inget är ens i närheten så populärt som Carmen.
-Är Malena Ernman stor? Eller får hon kredd i Schlagervärldens på grund av okunskap om finkultur, fast hon egentligen är en flopp i operavärlden?
Malena Ernman är kanske inte världsstjärne stor, men är en erkänd och jättepopulär sångerska, hon har absolut cred i finkultur-Sverige.
-Händer det att man sitter och diskuterar och tävlar om om vilken violin eller pianoklassiker är bäst? Eller jämför vilket stycke av Händel som var tyngst.
Man kanske inte väger stycken mot varandra, däremot inspelningar, tolkningar, vem som spelat/sjungit något bäst, vilket som är det ”rätta” sättet att spela Mozart osv, kan pågå i oändlighet.
Är Mozart för mainstream?
-NEJ, Mozart kan låta mainstream för det är otroligt vacker musik som är lätt att ta till sig, men Mozart var verkligen ett geni utan dess like. Mozart är verkligen något man som sångare och musiker har otroligt stor respekt för. Karaktärerna i hand operor är så intressanta, han hade en otrolig insikt i människors psyke och… ja wow vad hans operor kan vara bra!
-Är Beethoven jämförbart Led Zeppelin? Eller hur jämför man om man kan det?
Jag har ingen aning om hur man jämför det… Det är kanske intressantare att jämföra Beethoven med Mozart och se hur mycket musiken ändrades på inte jättemånga år, och att jämföra Led Zeppelin med nutida rock och se vad som hänt där.
-Kroumata hur mycket skivor säljer dom? Är dom verkligen rockstars i finkulturrummet? Musikal måste ju vara finmusikens motsvarighet till dansbandsscenen, på kommersiella musikscenen, räknas den ens in som finkultur?
Musikal räknas nog inte in i finkulturen, och försöker väl inte göra det heller? Musikal är mainstream med allt vad det innebär, kan vara superbra och berörande och ibland bara plastigt och skit.
En liten parentes är ju VARFÖR något kallas finkultur… Jag tycker inte att det ena är bättre än det andra, men det som man kan ha i åtanke är tiden som krävs för att bli en bra musiker. Titta på en orkester och alla som sitter där. Alla violinister har börjar spela när dom var 6 år eller yngre, och dom andra instrumenten inte många år senare. Alla har övat timtals varje dag innan dom kommit in på musikhögskolan och sedan gått en 5-6 årig högskoleutbildning. Som operasångare kan man utbilda sig så länge som 10 år innan man är klar att ställa sig på en scen. Att lära sig en låååång operaroll utantill kan ta år! Det är ett enormt arbete som ligger bakom varje konsert och föreställning som ges. En stor del av tjusningen i det hela!
Våga göra något nytt, gå på operan, eller på Konserthuset. Men gör lite research innan om vad som är bra ”nybörjarstycken”, och om det är på operan att det är bra sångare och en fin uppsättning.
Maila om du vill ha tips 🙂
Hej! Jobbar i en symfoniorkester så självklart blir det mycket klassiskt lyssnande hemma. Vill jag bara höra något bakgrundsmusik blir det alltid pop el. jazz men ska man verkligen lyssna på något som berör så väljer jag tex: Mahler (krävs kanske att man lyssanar flera gånger innan man förstår) , Brahms (alla symfonier, pianokonserter, fiolkonsert), Tjajkovskij (hör till dem mer lättsmälta) , Bach (tex solopiano, cellosviter perfekt vara-hemma-o-ta-det-lugnt-musik) Vill ni ha en riktigt romantisk kväll med den absolut vackraste musik som skrivits så måste jag rekommendera långsamma satsen i Mahlers 5.a. Fast hela den symfonin är magisk. Bara skaffa den och lyssna gärna flera gånger. vore faktiskt intressant att se om ni som inte lyssnar så mycket på klassikt kan få samma upplevelse som vi. Många kramar!
Jag är inte kunnig men jag lyssnar mycket på klassisk musik. Just nu, t.ex. lyssnar jag på Rachmaninov.
Vilka lyssnar på klassisk musik och opera egentligen och har dom en sån kultiverad musiksmak för det?
-Jag älskar klassisk musik och det kan bero på att jag har vuxit upp med det. Många jag känner lyssnar på klassiskt. Om man själv spelar instrument tror jag att man kanske lyssnar en hel del på klassisk musik också.
Hur mycket skivor säljer man som modern kompositör?
– ingen aning
Vad anses som bra/dålig klassisk musik?
Bra klassisk musik kan vara: t.ex. Bach, Rachmaninov
Finns det några one-hit-wonders?
– vet inte…
Är Malena Ernman stor? Eller får hon kredd i Schlagervärldens på grund av okunskap om finkultur, fast hon egentligen är en flopp i operavärlden?
– lyssnar inte på opera
Händer det att man sitter och diskuterar och tävlar om om vilken violin eller pianoklassiker är bäst? Eller jämför vilket stycke av Händel som var tyngst.
– Absolut 🙂
Är Mozart för mainstream?
-Nej det tror jag inte. Lyssnar inte ofta på Mozart själv, dock.
Är Beethoven jämförbart Led Zeppelin? Eller hur jämför man om man kan det?
– Vet inte vem Led Z är..
Kroumata hur mycket skivor säljer dom? Är dom verkligen rockstars i finkulturrummet? Musikal måste ju vara finmusikens motsvarighet till dansbandsscenen, på kommersiella musikscenen, räknas den ens in som finkultur?
– Aldrig hört talas om dem!
Roliga frågor =).
P.s Penny är jättesöt!
Nu blev jag exalterad!
Jag ar en 24-arig tjej som alskar det mesta, inte minst en Bad Romance en blot utekvall.
Har haft formanen att vaxa upp med klassisk musik och inget ar sa tillfredsstallande!!
Det ar sa brett och kompositorerna ar genier! En snutt fran ett klassiskt stycke kan satta sig pa hjarnan precis som All the single ladies kan. Det finns sa otroligt mycket for alla humor, fran hjartesorg till gladaste dagshumoret ever.
Enligt mig ar inte nagon kompositor creddigare an nagon annan, vilka favoriter man har beror helt pa personlig smak, precis som med pop!
Kanske ar det lattare att uppskatta Mozart, Beethoven eller Schubert om man har lite insyn i stilen men aven hos dom finns stycken som som man faller for vid forsta oronkastet.
Berwald/Konserthuset ar ofta valbesokta, men ofta av en van ahorarskara. Visst hittar ocksa yngre manniskor dit, men da ofta pa rekommendation av nagon.
Problemet med dagens klassiska konsertform ar att den ar for stiff!! Den skrammer bort yngre, nyfiken publik som tror att man maste sitta blixtstilla utan att yttra ett endaste knyst. Man maste anpassa det mer och gora det lattillgangligt! Det kan svanga som bara den pa en klassisk konsert, du skulle bara veta!!
Finns val inte sa mycket one-hit wonders i den bemarkelsen, men vissa stycken som den breda massa kanner igen, som Claire De Lune (Debussy) eller den uttjatate Mansskenssonaten (Beethoven).
Malena Ernman ar en valdigt duktig sangerska och erkand utomlands.
Visst diskuterar man haftiga fioler som kostar som en Ferrari och brakar om vilka stycken man gillar bast!
Mozart ar absolut inte for mainstream! Han var verkligen ett geni!! Det finns stycken av honom som ar latta att gilla for en ovan lyssnare, men aven stycken som ar djupare, dar man hittar nya grejjer fastan man hort det hundratals ganger.
Allt ar jamforbart. Det mesta av pop/rock-repertoiren ar ju byggt fran klassisk musik. Man skulle bara veta hur mycket slingor som ar solklart tagna fran klassiska stycken! (Kul exempel: lyssna pa All by myself och sedan pa Rachmaninovs andra pianokonsert, andra satsen)
Tyvarr kan man inte forsorja sig pa skivforsaljning som klassisk musiker. Ar man en val etablerad kompositor kan man fa bra gage for t. ex bestallningsverk.
Kroumata ar svinduktiga och aven dom erkanda internationellt.
Onskar sa att fler manniskor gav klassiskt en chans, det ar sa sjukt givande! Man kan borja med att lyssna pa kortare och kandare verk for att inte komplicera det sa mycket.
Sjalv ar jag en sucker for Rachmaninov, ingen gar rakt till hjartat som han!!
Ojoj, nu blev det valdigt langt, skulle kunna fortsatta hela kvallen, men jag stannar har helt enkelt!
Väldigt roliga funderingar! För det är ju precis så, finkultur är något de flesta nämner men ytterst få kan försvara/förklara. Vore kul om du sammanställde de trovärdiga svar du får.
Sen kan jag tycka det är bra att fråga sig varför. Varför är inte klassisk musik och opera tillgänglig för den stora massan? Hade den varit det hade vi förmodligen haft betydligt större kunskap om den. Men det ligger ju i finkulturens historia, att vara svåråtkomlig och tillägnad överklassen/den intellektuella sfären och det lever kvar än idag. Att unga och vanligt döda till så liten del lyssnar på musiken tror jag alltså inte beror på att de inte skulle uppskatta den, utan snarare svåråtkomligheten.
I San Francisco hängde jag mycket med folket som startat upp Classical Revolution. Tanken bakom är att alla ska få tillgång till kammarmusiken. En gång i veckan lyssnade jag således till Mozart, Brahms, Chopin osv på ett cafe/bar, gratis och live.
Publiken var oerhört bred, både bildad och obildad. Illegala invandrare, studenter, artister, författare, turister, pundare… Kvällarna har varit oerhört populära i över fem år nu och rörelsen har spritt sig över USA och delar av Europa.
Med andra ord: folk vill uppenbarligen lyssna/ta del av finkulturen när möjligheten ges!
Det jag lärde mig från den tiden är på intet sätt tillräckligt för att besvara dina frågor dock. Däremot minns jag att de pratade om Brahms som klassiska musikens Knutna Nävar, typ. Att han skrev ”för folket”.
Jag är som du, en kräsen allätare. Jag är 21 år och går ibland på Bergwaldhallen, det finns en grej som heter moment23 där vi som är under 23 kan få gå gratis, brukar finnas restbiljetter till oss. Annars kan man vara med i Club Berwald där du kan köpa en konsertbiljett och ett glas vin för 150 kr en fredag i månaden när man passerat 23-strecket. Mest lyssnar jag på klassisk musik när jag är deprimerad, fan vad gött det är då, även fast man inte kan något om det.
Hej!
Jag heter Johanna och har just kommit in på operahögskolan i Stockholm.
Jag började sjunga klassisk musik när jag var 16 för att det var svårare än att sjunga pop… Sen hade jag lite talang och tyckte att det var kul så jag fortsatte.
Men om det är något jag inte gillar med den klassiska världen är det alla finkultur-snobbar som tycker att ju mer svårförståeligt ju bättre… Jag slår vad om att de själva inte fattar allt.
Jag lyssnar nästan aldrig på klassisk musik på fritiden. Då vill jag göra andra saker, typ rida eller sminka mig …(haha) Dessutom brinner jag mer för själva showen än för musiken själv. Jag skulle säkert trivas lika bra med att vara dansbandssångerska 😉
Tack för en fin blogg!
Jag är en 19-årig tjej som är uppvuxen med klassisk musik. I perioder lyssnar jag bara på det, i andra lyssnar jag bara på electro/svenskt och i en annan period bara på soul.
Jag har en lista på lättälskade klassiska stycken. Jag lyssnar bara på sånt som är småsorgligt, vackert. Helst inga tunga och jobbiga marcher, haha.
spotify:user:antoniaforsblom:playlist:742oDKuUDhvORqyCamQcw6 (åh funkar ju inte som det ska.)
Nu snabbskriver jag svar, för jag är fortfarande på jobbet.
1. Vilka lyssnar?
Alla möjliga. Jag är 30 år och småbarnsmorsa i en mellanstor stad. Jag gillar annan musik också, tänker inte på mig själv som en person med kultiverad musiksmak.
2.Hur många skivor?
Vet inte. Skivor?
3. Publik
Nä, det tror jag inte. Operan går väl en del ”nybörjare” på. Folkoperan brukar vara bra på att dra en yngre publik.
4. Bra/Dålig
Det går inte att säga.
5. One hit wonders?
Säkert. Kommer inte på nåt nu bara.
6. Malena
Som sagt, hon är inget jättestort namn internationellt. Men av svenska, nu aktiva, operasångare är hon ju framgångsrik.
7. Jämförande
JAAAA! Kolla bara på youtube! Det finns hur många ”battles” som helst mellan hur t.ex. olika musiker eller sångare tolkar en sats eller en aria.
8. Mozart.
Nä, dom som tycker det är snobbiga. 😉
9. Bethoven/L.Z.
Fattar inte vad du menar riktigt. har inte stött på jämförelsen.
10. Kroumata
Ingen aning.
Skriv din kommentar här!
Svar till ”Anna”: Är uppvuxen i Kristianstad. Birgit nilson kom ju som bekant (?!) fran V. Karup, inte langt därifran. La Nilsson och hennes man var ofta i Kristianstad om de var hemma, och ”diva” tror jag nog skulle vara det attributet som passar sämst pa henne!
Väldigt tillmötesgaende om folk ville prata eller ha autograf e.d.
hej!1 🙂 jag satt och kikade på bebisprylar till mitt gudbarn och hittade denna body och tänkte på dig och calle, den kanske vore något för er söta penny? hehe 😀
http://www.babyshop.se/body-hotdog/p/41102#filter-2 här!
Givetvis menade jag Ernman, blev lite snabbt och då felstavat.
Sara: Du har rätt i att jag inte är en expert på Opera, men det säger jag ju inte heller. Jag berättar om hur snacket går i min mors bekantskapskrets, där denna musikgenre är en stor samlande kraft. Om du har mer information än mig om hur just dessa specifika personer i åldern 65-90 talar om sina middagar är du välkommen att rätta mig och på förhand ber jag om ursäkt för att jag talar om föredettingar. Winberg och Nilsson är väl för övrigt inte föredettingar så mycket som avlidna?
I övrigt lär jag mig gärna mer, så svara gärna på Anithas inlägg, du som vet vad du talar om. 🙂
Och om det är till någon hjälp är jag äen 24årig student som mest lyssnar på rock och dansar till techno =)
Tips på klassisk musik som jag verkligen gillar är
1. Bach’s cellosviter – framför allt nr 2! Då smälter jag och får gåshud.
2. Mitt favoritstycke med Mozart är Alla Turca (Även kallad Turkish Marsh och liknande)
3. Vivaldis ”fyra årstider” är också jättebra!!
4. Wagner är nog operans led zeppelin iaf – lättlyssnat.
5. Tchaikovsky skrev ju baletter som Nötknäpparen, Törnrosa och Svansjön (berättelsen till Black Swann)
Jag lyssnar bara på ”kända” stycken, inget krånligt alls. Kommer säkert få mer intressanta kommentarer av andra läsare men om du har tid att lyssna på mina tips så skriv gärna om vad du tycker!
Och lite andra kommentarer…
1. Mozart är absolut inte för mainstream men jag förstår dilemmat – han var ju ett kommersiellt underverk vilket provocerade många samtida kompositörer (Se filmen Amadeus om hans liv – otroligt fin film även om man inte uppskattar musiken, väldigt rörande berättelse)
2. Om något är bra eller dåligt gällande klassisk musik? Samma sak som bra eller dåligt vin, finns alltid någon som uppskattar det även om mycket är för svårt för många
Nu kan jag inte skriva nåt längre inlägg här, för jag är på jobbet. Men ”Anna” här ovanför vet inte riktigt vad hon pratar om – hon hasplar ur sig en massa föredettingar.
Malena Ernman är på inget sätt ett världsnamn bland mezzosopraner, även om hon är ”stor” i den bemärkelsen att hon har en internationell karriär.
Menar inte att vara skitnödigt jobbig nu men du menar Malena Ernman va??
*skratt* ÅÅÅÅÅH! Du skulle älska att sitta på en middag med min mamma och hennes vänner! Hon är operafanatiker, läser ALLT, går på Spångafolkan (det är jätteinne i operakretsar) och tittar på sändningar från New York Met, grälar om vilken uppsättning av olika operor som är bäst, avskyr Folkoperan och pratar om olika sångare som om det vore rockstjärnor.
Erhman är duktig enligt vad jag lärt mig, de stora namnen är Kerstin Meyer som varit hovsångerska, Birgit Nilsson (men hon var en riktig diva och liiiite för omtalad i media), Gösta Winberg var fantastisk och Tiri Te Kanawa är bäst. Resten minns jag inte på rak arm. Helst ska du ha abonnemang på Operan och då ska du ha haft samma stol i åratal. Den där stolen är viktig och så får du sitta med dina ”stolkompisar” och man förnyar även om det är ett skitprogram eftersom man redan sett det mesta. (Det här är min egen tolkning, absolut inte vad de yppar.)
Vill du testa något kul i operaväg så skulle jag föreslå att du och Calle efter sommaren (de har uppehåll från nu och hela sommaren) skaffar barnvakt och går på Regina Stockholms operamathus. Där serveras trerätters middag medan de sätter upp olika operor och till julen har de ”the best of operavärlden” i form av en jullunch där man äter italiensk julmat och lyssnar på julsånger blandat med olika kända operastycken. Båda är en bra inkörsport till operavärlden säger jag som vuxit upp med en fantatisk mamma, men ändå helst lyssnar på pop och rock.
Om du vill kan jag fråga om de där andra grejerna för jag har ingen aning, men Mozart uppskattas även om han ja, är ”lätt” och det är tydligen lite ocoolt att gilla bäst.
Förresten, såg på din eller Calles blogg att Penny var döpt efter Penny Lane. Respekt!!!!! Jag och maken är helt inne på att titta på Big Bang Theory just nu och undrade lite om det var därifrån namnet kom. *fniss*
Anna
PS Linnea 3 år vill gå in flera gånger om dagen på era bloggar och titta på Penny som ”är mycket sötare och snällare än vår trista bebis”. Hon undrar om ni vill byta. Det vill dock inte hennes föräldrar. 😉