Åh det var helt underbart i Göteborg. Vi unnade oss att inte göra någonting utan satt och solade på balkongen och sen körde vi hem strax efter 12.00. Precis när vi kom ut från hotellet så stod våra kompisar Sigge och Malin på gatan utanför. För en nanosekund trodde jag att jag redan var i Stockholm. Sånt sjukt sammanträffande. De flyttar i veckan hem till L.A, så det var verkligen ett, en på miljonen sammanträffande.
Sigge producerar Filip & Fredriks podcast och Vi har som tradition när vi är ute och bilar att lyssna in flera stycken avsnitt. Så vi sparar verkligen på dom till biltillfällen. Där tas alltid intressanta ämnen upp som man gärna fortsätter att diskutera efter. Bland annat en gammal grej som vi pratade ganska mycket om när jag pluggade marknadskommunikation. Att mörkhyade människor ”säljer” mindre än vita.
Att detta fortfarande är en vedertagen sanning, att det är så 2011. Man kan nästan inte tro att det är sant men marknad styrs ju av försäljning och få vågar gå mot strömmen.
Därför är det så jävla coolt att varumärken som Gina Tricot och H&M ligger i bräschen för att förändra detta förlegade tänk. Det var ju en nästintill hatkampanj mot Gina Tricot när de bytte ut norska heta Pernille mot brasilianska Emanuela de Paula. Försäljningen sjönk säkerligen temporärt men de struntade i kvartalsresultaten, höll ut och gick mot strömmen. Nu kör de en kampanj med flera nordiska tjejer och Emanuela. Hon sticker ut och är den blicken fastnar på och är en självklar representant för ett modernt varumärke. De har lyckats bryta ett dåligt mönster och visat styrka då flertalet visar ängslighet och fallit för marknadens tryck. Dessutom gör de ingen grej av det. Slår inte sig själva på bröstet att de gör det.
BRA!
Veckans ros får Gina Tricot!
Bra inlägg! Ingen annan verkar uppmärksamma det men jag säger tack!
Jaha, det är inte direkt som du är varumärkesstrateg…