På Smällen!

Testrecension av GreenTom Upp

Nu har jag haft GreenTom Upp i nästan 2 månader och det är verkligen på tiden att göra en recension av vagnen.

Ergonomisk sittdel

Jag är helt förundrade över sittdelen i den här vagnen! GreenTom Upp är utrustad med ergonomisk sittdel, som innebär att den är en stor formgjuten del i ett fast läge istället för justerbart rygg- och fotstöd. Vi har inte ergonomisk sittdel på någon av våra vagnar sen tidigare. Jag visste inte ens vad det var när jag köpte vagn, men nu när jag har provat det så förstår jag verkligen varför det är det bästa alternativet. Lucas var 5 månader när vi började med sittdelen och då gled han ner hela tiden, om vi hade haft en ergonomisk sittdel hade vi sluppit detta.

Fällbar sittdel i 3 lägen

Sittdelen är fällbar i 3 lägen; fullt sittläge, halvt sittläge och fullt liggläge.

Flera av mina mammavänner har reagerat över hur bra Lucas sitter i fullt sittläge i GreenTom. Det är inte alla vagnar som har riktigt så bra sittläge som GreenTom har där barnet får ryggstöd även om det sitter helt upprätt eller hur man nu ska förklara. Om jag jämför med Babyzen YoYo och Trille Viper 4S så använder Lucas inte ryggstödet på någon av dessa vagnar när han sitter helt upprätt. På Babyzen sitter han fastspänd så då följer ryggstödet med honom likt en ryggsäck om han väljer att sätta sig mer upprätt. På Trille Viper så sitter Lucas oftast utan ryggstödet (om han inte är trött för då vilar han mot det).

Halvt sittläge använder vi när Lucas är trött, men inte riktigt har kommit på att han ska sova. Han brukar somna ganska lätt i det läget.

Fullt liggläge ser ut ungefär som att man sover i en massagestol 🙂 Benen och huvudet ligger högt och rumpan ligger nere i en liten ”skål” skulle man kunna säga. Det ser mycket bekvämt ut 🙂

Det är lite trögt att fälla sittdelen i dom olika lägena, men vi har ändå kunnat byta läge när Lucas sover utan att han har vaknat, men det är inte så smidigt som jag hade önskat att byta mellan dom olika lägena. Jag hoppas att detta blir bättre med tiden och kanske bara beror på att vagnen är ny.

Vändbar sittdel

Sittdelen går enkelt att vända så att barnet kan titta både bakåt och framåt. För att vända sittdelen behöver du ta loss den.

Lättkörd med svängbara hjul

GreenTom är lättkörd med sina svängbara hjul och låga vikt. Den är till och med så lätt att köra att Lucas själv kan köra runt den här hemma! Haha!! När vi städar så kör han efter oss med vagnen, fram och tillbaka i lägenheten 🙂 Hjulen går inte att låsa så att dom bara går framåt. Vi har dock aldrig haft behov av det på någon av våra vagnar. 

Körning med GreenTom på olika vägunderlag

Jag har kört GreenTom på lite olika underlag utomhus och smidigast är förstås att köra på asfalt, men den går även bra att köra på grus och ”skogsväg” om det inte är för mycket gropar eller mjuk väg. Jag har även provat att köra GreenTom på sandstrand, men det var en riktig utmaning! Underlaget är alldeles för mjukt så framhjulen körde fast hela tiden, dock gick det bättre när jag körde på bara bakhjulen och drog vagnen bakom mig. Då gick det bra att köra på stranden. GreenTom är ingen terrängvagn, men den duger gott och väl om man för det mesta kör stadskörning.

Bältet

Bältet är också en riktigt grym detalj på vagnen tycker jag! Här har man tänkt till och designat ett bälte som inte ska vara så himlans svårt att knäppa fast 🙂 Många bälten ser ju väldigt avancerade ut och det är svårt att förstå hur man ska göra om man inte är van. Bältet på GreenTom är busenkelt!! Kolla in bilden 🙂

Bältet över axlarna är också riktigt smart, det har ett spänne som man enkelt kan knäppa på eller knäppa av vid behov. Alla barn vill ju inte och behöver inte vara fastspända över axlarna.

 

Punkteringsfria hjul

Hjulen är punkteringsfria så man slipper få punka om man skulle ha otur och köra på glas. I många punkteringsfria hjul fastnar det små sten. Men det har inte fastnat någon sten på vår GreenTom ännu 🙂 (Vi har använt vagnen i cirka 2 månader).

Låg vikt

Vagnen har väldigt låg vikt, bara 7,3 kg med sittdelen! Den är därför väldigt lättkörd och det är inte så tungt att dra den upp för trappor etc.

Enkel att fälla ihop och tar liten plats

GreenTom är lätt att fälla ihop och det var inte alls trögt utan gick riktigt smidigt. Jag upplever GreenTom som enklare att förstå hur man ska fälla ihop, t.o.m mamma lyckades fälla ihop den utan att jag ens hade gett henne några instruktioner! Trillen packar hon in hela vagnen i bilen utan att fälla den!

 

Tar sig fram överallt och tar liten plats

GreenTom tar inte mycket plats. Det är en lätt vagn att gå och shoppa med och ta sig fram i trånga utrymmen. Vi använder bara vår GreenTom numera 🙂 På bussen hade dock varit önskvärt att kunna fälla eller skjuta ihop handtaget så att den tog ännu mindre plats, men det går tyvärr inte.

Liten varukorg

GreenToms varukorg är tyvärr ganska så liten och maxvikten är 2 kg. Det går att lägga ner lite saker i den om man lägger ner dom en och en, men en skötväska har i alla fall inte jag fått i. Varukorgen har en liten öppning och det gör att det är svårt att få i större föremål, men det man har lagt i stannar lättare kvar eftersom den är såpass djup och har höga kanter.

Världens grönaste vagn!

Det är så fantastiskt att det tåls att sägas igen. GreenTom är tillverkad i återvunnen plast och gamla PET-flaskor. Det finns ingen vagn som är mer miljövänlig än GreenTom!

Återförsäljare

Greentom finns just nu att köpa hos Jollyroom och Babyland. Oftast får man betala mer när man väljer miljövänliga alternativ, men inte i detta fallet, en Greentom med sittdel kostar just nu 2890 kr hos Jollyroom.

Vi använder vår GreenTom som fritidsvagn och så är Trillen vår dagisvagn. Jag tycker mycket bättre om att köra GreenTom eftersom den är så lättkörd, Lucas sitter bättre och jag behöver inte oroa mig för glassplitter som kan ligga på gatorna här i Göteborg.

Är det något ni vill veta så är det bara att fråga på!

/Sponsrat inlägg

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.