Tiingelinn

Sveriges betygsystem som utgår från elevens svaga sidor, HURRA

Hej på er!

Som ni redan vet så är betygssystemet här i Sverige någonting som jag avskyr av hela mitt hjärta! I detta inlägg kommer jag att ta upp några argument till varför det är  ett orättvist sätt att bedöma oss elever på och varför jag tycker att det är tidigt att börja med betyg i årskurs sex.

Varför får vi betyg redan i sexan?

När jag gick i sexan så fanns det inga betyg, jag gick på utvecklingssamtal med min mamma och fick veta hur jag låg till i de olika ämnena. Då fick vi omdömen som löd , uppnått målen, på god väg att uppnå målen, uppnått målen med marginal, inte uppnått målen. Jag tänkte väl inte så mycket på det, skolan har alltid rullat på för mig och jag och mina kompisar pratade om vad vi tyckte var roligt och tråkigt i skolan om vi pratade om skolan över huvud taget.

Nu när min egen lillasyster går i sexan har jag jämt och ständigt hur hon och hennes kompisar snackar om betyg, att de är missnöjda eller nöjda och de jämför med varandra. När man fick ett omdöme var det inte direkt så att vi gick och pratade om det. Hade man svårt i skolan så visste man om det och fick lite extra uppgifter att göra, eller jobba i en särskild grupp. Det var ingenting vi tänkte på då men nu så är det något helt annat. Fanny, min lillasyster går och är lika nervös inför sina betyg  som jag är. Snälla kan hon inte få njuta av sista året på mellanstadiet utan all press.

Skillnaden mellan sexan och högstadiet

Just det, när du får ett betyg i sexan så utgår ditt betyg från årskurs sex kriterier, alltså den årskurs du går i. Jag kommer ihåg hur det var för min bror som kom och hade A i massor av ämnen i sexan, hur glad, stolt och duktig känner man sig inte då?

Sedan kommer man upp till högstadiet, nya kriterier med högre press och då går man i sjuan. I sjuan utgår betygskriterierna från årskurs nio. Det blir ett riktigt stort kliv att helt plötsligt prestera så bra så att du uppnår årskurs nio s kriterier i sjuan. Resultatet blir att betygen hos väldigt många elever sjunker från sexan till sjuan. Detta leder ju såklart i sin tur till elever som ligger hemma och gråter och känner sig värdelösa, jag lovar att jag hade varit en av dem om detta skulle hänt mig. Jag har stor press på mig själv och jag tror inte att jag är den enda på denna jord utan snarare att många är som jag.

Att få ett dåligt betyg gör i alla fall mig väldigt o motiverad till nästa uppgift. Det får än att känna sig värdelös. Vad är då ett bra elller ett dåligt betyg? Det skiljer sig från individ till individ. För mig är ett bra betyg i engelska E  medan det är dåligt för mig i Svenska. Det beror ju på vad man siktar på och har tänkt sig att få, men tillbaka till ämnet.

Betygen utgår från våra svaga sidor

Betygen utgår ifrån våra absolut sämsta sidor. Om vi ska ta ett exempel tar jag ämnet svenska eftersom att vi alla läser det i alla åldrar och på alla gymnasie linjer. För att få ett C till exempel så måste alla kriterier ligga på ett C . Dvs har du C i skrivande, C i läsförståelse men ett litet D i tal så blir ditt betyg enligt detta system ett D. Det utgår alltid ifrån din sämsta sida. Är du en blyg person som inte gillar att prata inför en grupp så du har ett E i tal men är jätteduktig på Läsning och skrivande så du har ett A i dessa två blir ditt sammanslagna betyg ett D! Hur sjukt är inte detta.

Så bedöms varje liten uppgift du gör i varje litet ämne. Har du inte med precis allting på den nivån du siktar på så dras hela ditt betyg ner.

Det viktiga är att få ett bra betyg

Det känns inte som att vi jagar kunskapen längre utan mer betygen. Vem bryr sig om jag vet vad kungens morfar heter det viktiga är att jag fick poäng för att jag visste det på provet med hjälp av den lilla ramsan jag pluggade in i huvudet för att klara provet. Det är betyget som räknas, det är det som visar hur duktig jag är och inget annat.

Jag vet hur hemsk missnöjd jag har varit med betyg trots att jag aldrig fått ett F i något.  Då kan jag bara försöka föreställa mig hur det är för de elever som kämpar och kämpar men ändå får ett F. Motivationen försvinner helt och det resulterar bara fler dåliga betyg.

Hur luddiga är kriterierna?

Nu tror ni väl att jag har tagit upp allt dåligt med betygssystemet men nej, hur ​​luddiga är kriterierna egentligen? Med en enkel beskrivning man vi säga att E är bra C är bättre och A är bäst. Grundläggande, nyanserat och väl nyanserat. Det står exakt samma sak i varje liten spalt förutom att några ord läggs till, byts ut eller tas bort. Hur ska vi elever kunna veta vad det är för skillnad på nyanserat och väl nyanserat? Hur lätt är det för en lärare att bedöma utifrån dessa dåliga villkor? 

Är det lärarna vi ska gnälla på? 

Vi skyller oftast på våra lärare när vi får dåliga betyg trots att det inte är deras fel. Jag har mött väldigt många lärare som väljer att inte anpassa sig helt och hållet efter dessa kriterier eftersom att de är helt sjuka och orimliga, men om du har en lärare som bedömer utifrån dessa kriterier så är det inte allas konstigt att  då får ett E när du förtjänar ett C.

Ett B motsvarar ett MVG men ett B ger 17,5p och ett MVG 20p

Detta måste väl ändå vara det sjukaste. Jag har fått veta att det är nästintill omöjligt att få ett A, det är klart att det går men det är inte direkt lätt. Jag fick även veta att ett A är mycket svårare att få än vad det var att få MVG i det gamla systemet. Ett B motsvarar ungefär ett MVG. Det sjuka med detta är ju då att när dina betyg omvandlas till poäng så ger ett B dig 17,5p och ett MVG 20p. Alltså borde mina och alla andras B:n vara värda 20p. Det klagas en massor på oss  elever att vi blir sämre och sämre i skolan men är det vi som blir sämre verkligen? Jaa tror snarare att det är pressen på oss som blir större!

Jag hoppas att mina åsikter och argument gick fram. Jag står för detta till 100% annars skulle jag inte skrivit detta!  ett betyg ska mäta dina färdigheter inte dina okunskaper.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.