Måndag. Och storebror vill leka med kompis efter skolan. Självklart försöker vi ordna det. Fri lek med kompisar är viktigt. Och när man bor som oss en bit utanför ”tätorten”, utan jämnåriga killkompisar runt knuten, så blir det extra viktigt. Efter lite snabb avstämning med kompisens föräldrar fick de ta skolbussen hem till oss. De kom hem vid 14. Jag dök upp vid 15. Kompis blev hämtad 16.45. Middag intogs 17.15. Sen var det dags för läxor… 19.55 somnade han när vi läste högt ur kvällsboken.
Matteläxa och pianoläxa. Matteläxan tog en halvtimme kanske. Pianoläxan, 15min (dessutom var pianoläxan i 3/4 takt, vilket gjorde det hela en aning mer komplicerat. En 1/2 not med punkt kan ställa till det en del) . Till saken hör att storebror var trött redan innan vi började med läxorna. Men det kändes som om det var idag vi hade tid. Att det var idag han skulle ha den minst tröttaste kvällen den här veckan. Imorgon är det direkt till badhuset från fritids, simskola, hem, äta middag direkt när vi kommer hem vid 18.20. Sen är han rätt mör. Försåtligt. Heldag skola fritids toppat med simskola. Det gör att läxorna inte görs denna dag. Onsdag. Direkt från fritids till innebandyhallen. Träningen slutar 18.00. Vi är hemma vid 18.30. Middag. Dusch. Trött kille. Torsdag. Läxorna ska vara klara. Piano, matte och läsläxa. Visst, vi skulle kunna ha hoppat över kompislekandet. Men killarna har försökt att boka upp ett lektillfälle i en vecka, och under den närmaste veckan är det bokat omlott för killarna. Och någonstans vill jag ju främja kompisrelationerna också…
Alltså, hur gör man? Rent planeringsmässigt för att det ska bli bra. Just matteläxan vill jag gärna han ska vara pigg när han gör. det blir så mycket enklare att prata matte då. Att resonera och fundera tillsammans. Läsläxan är enklare. Gör man den ordentligt första gången (uttal och ordförståelse) så kan den tuffa på under veckan. Pianot är det som kommer sist på listan, även fast det är både matte och svenska i ett. Och en hel del motorik.
Det finns säker ingen universallösning på detta. Det förstår väll jag också. Men jag har inte riktigt varit beredd på vilken planering det är för att få ihop kompisar, läxor, träningar och ”göra-ingenting”-tid. Hur gör alla andra? Eller är det bara jag som snurrar till det?