Familjen Annorlunda

Dagarna i vagnen:) och Lev Väl, skitföretaget

Hej!

Jag vet att det är lusigt med inlägg och jag saknar er, men jag har dels taskigt internet, och sen har jag ju sällskap. Jag tycker det är skapligt otrevligt att försvinna iväg med datorn och blogga då. Kalla mig old fashion, kanske väluppfostrad;) men gånger som dessa blir jag en kass bloggare. Jag ägnar mig åt vänner IRL i stället, men jag tänker på er:)

 

Vi har inte så där himla grejtans väder här, första dagarna var det massa regnskurar. Tråkigt, men tja, så är det. I går tog vi kidsen och åkte till Parkbadet i Sandviken, de älskar det, och det gör vi vuxna med. Det är lite folk, rent och fräscht om än att det börjar bli slitet. Givetvis sken solen hela dagen igår, så typiskt. Men eftersom de har en gräsmatta och lite pool ute så kunde vi ändå få lite sol på näbbarna.

Jag drog till och med en gammal skröna…

– Man måste vänta en timme efter maten innan man badar, annars får man kramp.

Allt för att få en stund i solen:)

Jag vet att det inte är så, även om många fortfarande tror det, men man får inte kramp av att bada när man precis ätit. Men allt för lite sol.

 

Idag har det blåst halv storm, och rätt kalla vindar. Vi bor en bit ifrån sjön ( eller HAVET som ungarna envisas med att säga) och det är skönt för det blåser inte alls lika illa här. Att bada har inte varit lockande alls, men nu precis kom vi upp från stranden, det har mojnat av och Lovelia, Jamie och Mio ”badade”.

Annars roade vi oss med en promenad till affären, jag behöver ju tänka till ordentligt med mitt lilla yttepyttekylskåp.

Jag såg att någon av er rekommenderar en kylbox med el, och det ska jag se om jag hittar på nån till ett ok pris. Jag har en frigolitlåda under vagnen och den håller sval-temp och funkar utmärkt att ha grönsaker, läsk och rosevin i;)

 

Nu ska ungarna göra fruktsallad, det är väldigt lätt att bara äta massa godis, chips och kakor när man är iväg så här, och en kväll utan kanske kan vara bra.

 

 

En sak jag har funderat på lite, det gäller det här med att jag var förbannad på Lev Väl.

En del av er var irriterade på att jag var otrevlig mot kundtjänst och att man fick den service man förtjänar. Jag skrev att jag kanske inte var mitt allra trevligaste, och det tolkades då som att jag var otrevlig. Så är inte fallet.

Jag börjar ALLTID trevligt när jag ringer någonstans, och vad det blir sen beror på vilket bemötande jag får. Att gå ut otrevligt är inte alls min grej, man vinner inget på det och jag är inte sån.

Men, ska vi först och främst enas om att detta är ett bluff-företag, som lurar folk?

För så är det, det ligger en hel hög med olika anmälningar på dem, så det behöver vi inte ens diskutera.

Kan vi kanske sen även enas om att dessa killar i den sk Kundtjänsten som jag talade med är fullt medvetna om att det är ett bluff-företag de arbetar åt, och är instruerade till vad de ska säga, dvs vidhålla att kunden beställt den ena och det andra, och alltså är lika stora lurendrejare de… så är vi en bra bit på väg:)

 

Han sa att han skulle lyssna på min inspelning från samtalet, och satte mig på Hold i 20 sekunder och återkom sen och sa att jag inte ville ha en prenumeration men att jag tackat ja till en provförpackning mot porto på 59kr. Bullshit.

Jag vet att jag talade med den här icke svensktalande mannen i flera minuter, så att han lyckas få fram att jag tackar ja till något på 20 sekunder är inte direkt troligt. Mer troligt att han satt och pillade navelludd och tittade i taket, eller spelade klart en bana på candy crush;) Och låtsades lyssna på en fejkinspelning. Som jag sen inte fick höra eftersom ”det är bara myndigheter som kan begära ut det” Vilket är en lögn.

Och anledningen till att jag ens talade med säljaren är att jag inte förstod vad han ville, jag fattade inte att han var försäljare. Han pratade kass svenska och sa att jag var i final efter att ha fyllt i nåt i nån butik. Och det gör jag hela tiden. Kundundersökningar ställer jag alltid upp på , eftersom det gynnar mig i slutänden;)

Så jag begrep inte att han sålde nåt, och när jag började urskilja något i den dåliga svenskan så sa jag Nej, jag vill inte ha något, nej jag vill inte ha något, nej.

Jag har Truecaller instellerad på mobilen men vissa slipper igenom ändå.

 

Killen jag talade med ljög fett om att jag sagt ja till något, det vet jag.

Det gör honom till en bedragare.

Jag vet inte vad ni tycker om tjuvar, bovar och banditer? Men jag bjuder inte inbrottstjuven jag precis upptäckt på kaffe och kaka….

Lika lite är jag trevlig mot en kille i kundtjänst när jag inser att han försöker blåsa mig.

Ni får gärna vara det om ni vill, men jag är det inte.

Men jag var det från början, även om jag visste att det var ett bluff-företag jag ringde till.

 

Jag har nu anmält dem till Konsumentverket, jag har polisanmält dem för bedrägeri och jag har anmält inkassoföretaget till Datainspektionen. Allt efter inrådan från en konsumentvägledare. De behöver det för att kunna ta till åtgärder så småningom.

Sen sa han även att jag skulle maila båda företagen och tala om vad jag gjort. För att skrämmas lite;) så det gjorde jag. Mohahhahaaaaa.

Det tog kanske en kvart så ringde de upp från inkasso-företaget. Den skuld jag har där är struken, eftersom jag ju egentligen inte har någon skuld där, för den är hittepå. Men de var väldigt bekymrade över att det blivit så här. De hade haft mängder av klagomål på just detta företag, Lev Väl, och deras jurister jobbar på att få ordning på det hela.

Bra!

Lev Väl däremot har INTE svarat, vilket jag tolkar som att de inte tänker svara heller.

Mest troligt sa konsumentvägledaren så kommer de skicka diverse hotbrev om att jag ska pröjsa, men det kan jag skita i;)

Jag bestrider alla fakturor, och jag kommer inte bli betalningsskyldig. Det de kan göra för att få betalt är att dra det hela till tingsrätten, men eftersom de är fejk lär de knappast göra det, och då ska de dessutom visa upp inspelningen där jag ”tackar ja.

Vilket inte finns alltså. Så jag kommer inte att förlora detta.

 

Att jag ens bloggar om det är för att upplysa andra om att det finns sådana här bluffare i omlopp. Att bara tiga och skita i det innebär ju att andra kan gå på samma sak, och företaget i lugn och ro kan fortsätta.

Att blogga om det innebär att skumraskeriet kommer upp i ljuset och jag vill inte att det ska florera massa bedragare någonstans.

Att jag namngav dem är för att de är bedragare. Mest troligt är det inte deras riktiga namn.

Så, har vi rett ut detta nu?

Jag var förvånansvärt trevlig initialt mot ett företag som försöker lura av mig pengar.

Men sen ilsknade jag till.

Vill ni tycka att jag är grinig då får ni tycka det faktiskt. Jag vägrar att bli dumförklarad för att jag agerar emot brottslighet. Så är det.,

 

Och nu…ska jag äta frukstsalladJ

Ha det gott!

 

 

 

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. jannice lindell

    Härligt att få läsa om dig… Har inte läst din blogg. Men mycket har du gått igenom… Såg er på tv när ni var med i annorlunda och får läsa att du är själv med 9 barn… Vilken kämpe du är… Stor kram

  2. Carin

    Titta här!!
    Särskilt de som förfasat sig över Carola varit otrevlig mot företaget…

    Företaget LV Hälsokost har lockat med gratis prova-på-paket och vinster i tävlingar. Problemet är att det inte är gratis, och varken tävlingar eller vinster verkar existera.

    Konsumentverket har fått ta emot en stor mängd anmälningar och klagomål mot företaget från konsumenter som känner sig lurade. LV Hälsokost, även kallat Lev Väl och Maximera, är det bolag som har fått flest anmälningar hittills i år.

    Trots upprepade kontakter har bolaget inte ändrat sina försäljnings- och marknadsföringsmetoder. Bolaget hävdar att de upphört med all verksamhet, men anmälningarna fortsätter att strömma in. Det senaste är att de skickar ut inkassokrav från ett bolag som inte existerar och därmed saknar tillstånd att bedriva inkassoverksamhet. I kravet står det dessutom felaktigt att konsumenter som inte betalar kommer att få en betalningsanmärkning.

    Konsumentombudsmannen, KO, kräver nu att tingsrätten förbjuder bolaget att fortsätta med försäljningsmetoderna, det vill säga att locka med gratisprover och tävlingsvinster som inte finns. KO begär också att bolaget tydligt måste informera om att de vill sälja ett abonnemang på vitaminer när de ringer. KO yrkar också att tingsrätten förbjuder företaget att kräva betalt för något som konsumenten inte har beställt.

    KO vill att domstolen snabbt stoppar marknadsföringen genom ett så kallat interimistiskt beslut. Ett förbud kan då träda i kraft direkt och gälla tills den slutgiltiga domen kommer.

    KO har begärt att bolaget ska betala en marknadsstörningsavgift på en halv miljon kronor. Förbuden och kraven på tydlig information ska också vara förknippade med vite. Det innebär att om bolaget fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen och inte följer domstolens beslut kan företaget tvingas betala vite, det vill säga ett slags bötesbelopp som domstolen bestämmer.

  3. Susanne

    Förstår din ilska över detta skitföretag, o även fast du får rätt så innebär det ju en hel del extra jobb från din sida med telefonsamtal o skicka anmälningar osv. Är själv i samma sits nu, men med ett annat skitföretag! Fick påminnelsefaktura i fredags med extra avgifter :( Gick såklart inte att få tag på någon fre e.m., så på måndag räknar jag med att sitta i telefon/telefonkö större delen av dagen (om det går att nå någon öht i semestertider). Så härmed en stor VARNING för BeSafer!! Har med identitetsskydd att göra. De svarar inte på mail, är väldigt svåra att få tag på i telefon, ljög mig rätt upp i ansiktet när de lovade att makulera första fakturan :( Ledsen, besviken o lättlurad känner jag mig! Jag som aaaldrig skulle ”gå på” en sån här sak!

  4. Annika Nilsson

    Hej Carola! Har en fraga om ngt helt annat……jag ar lite sugen pa att kopa den dar fina randiga langklanningen fran Me&i som du hade fyndat pa ngn rea nyligen. Undrar bara vad du tycker om den, hur ar passformen osv……de ar val lite stora i stl?? Tacksam for svar! Kram :)

    1. familjenannorlunda

      Den är lång men det är för att du ska kunna klippa i den längd du vill ha den. Behöver inte fållas! Sen rätt normal i strl. Dock som alltid en fördel att vara bystigare än vad jag är ;)

  5. Charlotte

    Det är ett stort reportage om detta företag i dag i östgötacorrespondenten, ett riktigt blufföretag och puckon! De förtjänar inte att man är trevlig tillbaka när de beter sig som de gör

  6. Camilla

    http://www.dt.se/dalarna/konsumentverket-varnar-for-felaktiga-inkassokrav-fran-halsokostforetag
    Här har vi ytterligare en bra artikel om dessa skitföretag…. Jag har jobbat på Polisen 114 14 och tagit många anmälningar mot såna har rufflare… Folk är så rädda för Kronofogden att de betalar och på så vis kan det fortsätta. Och hur man överhuvudtaget kan sova om natten när man jobbar på ett sånt företag övergår mitt förstånd. Alla måste ju dra till med en lögn på frågan bland vänner vad de jobbar med :) Ha en skön sommar Carola. Keep up the good work!

  7. Nina

    Tack för varningen!
    Klart man inte behöver vara trevlig mot folk som medvetet försöker lura en.

  8. Karin

    Jag var en av dem som reagerade på ditt inlägg om företaget, och tolkade det som att du inte hade varit jättetrevlig i samtalet.
    Jag hade fel och ber om ursäkt.
    Jobbar själv på kundservice sedan många år och har fått min beskärda del av sleven, vet hur jobbigt det är att ha att göra med otrevliga människor som skäller och gapar okvädningsord i övertygelsen att ”kunden alltid har rätt” och rätt att bete sig hur som helst.

    Givetvis har du rätt att lyssna på avtalet, dock kan det vara så att du behöver göra en skriftlig begäran, hoppas det löser sig för dig!
    Det är tråkigt att företag beter sig som skit, men så länge det finns sådana kommer de ha personal som måste agera efter deras villkor, och oftast är det unga människor, kanske på sitt första jobb.
    Det är inte bra men så ser ju arbetsmarknaden tyvärr ut….

  9. Camilla 35 år & snart studerande 10 barnsmamma

    Jag har så svärt för telefonförsäljare,har gått så långt att jag inte svarar på okända nr alls.
    Vilket är jäkla jobbigt när dom ringer från tex bvc osv då det är skyddat.
    Men när man tror vissa gånger att det kanske är bvc eller tandläkaren så är det försäljare iallafall o man blir tokig.
    Förut tackade jag ja till allt för jag hade så svårt att säga ner,o när jag började säga nej så tjatade dom, tills jag gav med mig,nu lägger jag bara på ,orkar inte?

Comments are closed.