Idag blev jag på allvar lite grinig. Jo men det händer, typ då och då ;)
Idag är det Tele2.
För ett tag sen gick jag in i en mobilbutik för att köpa en laddare, och kom ut därifrån med tre nya mobiler, en platta, en högtalare, ett set med fodral och hörlurar till plattan, och två nya abonnemang. På 3.
Ni tyckte jag blev lurad, jag var nöjd. Grejen är nu att det dröjt lite, för i den här familjen har alla mobilabonnemang stått på den där som flyttat härifrån hastigt och inte ett endaste dugg lustigt. De var alltså först tvungna att flyttas över, från honom till mig, och det tar ju sin lilla tid.
Tele2 tar 200kr per abonnemang när man överlåter, även om det är inom familjen. Svinigt nummer ett.
Jag ville absolut ha mitt mobilnummer kvar eftersom alla barnen, ner till Lovelia och nästan Jordan kan det utantill, väcker man dem mitt i natten kan de rabbla det, och det känns jäkligt tryggt. Själv kan jag ingen av barnens, utan har dem som kontakt… Annars hade jag kunnat skita i mitt gamla som alltså inte stått på mig, lämnat det till han som drog och skaffat ett nytt. Så funkar nu inte jag, utan även om jag är pissed på honom så sköter man saker snyggt. ( hm..det borde gå åt båda håll förvisso, men vafan JAG föredrar att sköta det snyggt!)
Alltså får jag massa krångel, schysst;) Just det är inte hans fel, ska erkännas :)
Okey, han överlät, jag lämnade in till 3 och de porterade mitt nummer, det tog några dagar, och igår kickade 3 in, och jag skulle byta simkort. Bara det att jag fått fel kort, så jag fick åka och byta, då var jag lite småsur på butiken, men fine. Iphone har ju små fjutt microsim, så okey, inte lätt att veta. De fixade det direkt i butiken, bytte och det funkade. Häpp:) Nöjd.
Corrinda var mindre nöjd när det inte funkade på hennes mobil…det var det andra abonnemanget jag bytte, och idag åkte jag in till butiken igen. Nog för att de är trevliga, och det är fina killar att kika på, men ändå..jag har annat för mig. De bytte hennes kort, och vi gick iväg för att handla, när samma meddelande kom upp på displayen. Att simkortet var ogiltigt?
Aha..okey, tillbaka till killarna, som skakade på huvudet, och konstaterade att mobilen var operatörslåst. Vafan? Här har hennes abonnemang gått ut för evigheter sen, men mobiljäveln som är min gamla och betald sen evigheters evighet, är låst till Tele 2?
Svinigt nummer två.
Jaha, åka ner till Tele2 butiken på stationen bara för att få höra att jag var tvungen att RINGA kundtjänst, för de fick inte fixa det där? Svinigt nummer tre. Vad är det för dumheter?
Tydligen är femmorna hos iphone olåsta, men övriga låsta…WTF? Om det bara gäller tele2 vet jag inte.
Jaha killen i butiken var trevlig, det enda positivia med Tele2 idag, och ringde kundtjänst och ställde mig i kö, så ringde de upp en sekund senare. Jag gav dem nummer hit och dit och han sa att det skulle kosta 300 spänn att låsa upp den. Eh…tja, svinigt nummer vad? Fyra? Jag har typ fem mobiler till att låsa upp, har jag lust med det? Nä, de tvingar en ju typ till att stanna kvar som kund….
Svinigt nummer fem sen då —-det ska ta upp till tre arbetsdagar! PÅ allvar? Seriöst? Jamen det var så måååånga som skulle låsas upp…eh..säkert, hitta på nåt annat gubbe lille. Tonåring utan mobil är…jättekul;)
Jaja, det är ju bara att se glad ut, pröjsa och vänta.
Han frågade om det var något mer han kunde hjälpa mig med, och när jag ändå hade honom där på tråden fick han kolla så allt var ok, att mina abonnemang var avslutade, och det var de. När jag frågade vad det skulle kosta mig, för det lär ju liksom inte vara gratis, det vet jag ju, så får jag det svinigaste svaret ever. Eller iaf idag, från Tele2.
Vi har varit kunder hos Tele2 i EVIGHETER, vi snackar alltså 15-20 år här, och är trogna. Det visar sig då att eftersom vi har så gamla abonnemang så är det TRE månaders uppsägningstid på dem, medan det på de nya är bara EN månad?? Riktigt på allvar nu alltså? De har gjort om dem nu, men underlät att göra om de gamla till bara en månad. Ruttet.
Och nu, kära TELE2, förklara för mig, precis som jag bad er anställda förklara för mig: Hur i hela friden behandlar ni era gamla trogna kunder? Genom att få betala två månader mer än en kund som hoppar runt och är otrogen?
Under alla år vi haft er som operatör har vi haft ganska mkt krångel, och aldrig fått nån bra deal, ever. Ändå har vi stannat kvar hos er, för att vi är trogna jäklar. ( eller delar av oss iaf, hehe)
Idag hänvisade han i kundtjänst mig till de avtal jag, eller exet, skrivit på för miljoners år sen, där står det tre månaders uppsägning..ja, förvisso, men gör man om de nya, kanske det vore schysst kundbemötande att inbegripa även de äldre abonnemangen?
Jag hade inte brytt mig en sekund om tre månaders uppsägningstid om det inte visat sig att det är för att jag har ett GAMMALT abonnemang enbart. Som dessutom gått ut……..!!! Fy farao. Borde vara tvärtom. Gamla kunder premieras. Men nä..
Så, 200kr för att överlåta, 300kr för att låsa upp och tre månaders uppsägningstid. Jäkla utsugare.
Vet ni, jag ska aldrig ha Tele2 igen, och övriga ungars kommer avslutas när de går ut. Sen tar jag nya telefoner på nån annan operatör, och slänger era på soptippen.
Idag säger jag Fuck Tele2.
Ni får gärna bevisa att jag har fel, det går så bra att ringa mig och skippa två månaders uppsägning och låsa upp alla mina telefoner kostnadsfritt, så kanske jag blir på bättre humör ;)
Troligheten på det är dock noll.
Så vad säger ni, är 3 lika ruttna? Är alla lika ruttna? Eller är Tele2 ensamma om att vara ruttna utsugare ?
Jag vet att jag har nån från tele2 som läser här, du är säkert supergullig, du gav mig ett bra svar på en fråga i somras, men just idag är jag sur på din arbetsgivare :) ta det inte personligt:)
Och med det inte så rara inlägget säger jag godnatt.
Eller, förresten, nu blev ju ni på dåligt humör av min irritation, så kan vi inte ha det :)
Förutom att sura, så har jag tvättat lite mattor, de ligger nu indränkta i såpa och vatten ute, så ska jag skölja ur dem i morgon tänkte jag, det är en ny taktik, annars brukar jag skölja direkt, få se om det blir ännu renare nu :)
Och igår, eller förrgår var det nog, så klippte jag först gräset, ställde ner gräsklipparen lite, för jag råkade (ehrm) köra på en (stor)sten för ett tag sen, och sen dess har den klippt konstigt, och skramlat om möjligt värre än någonsin…jag hade hjärnsläpp och kunde inte komma på hur man gjorde för att ställa om klipplängden…Jag fattar inte att jag erkänner det, för det är pinsamt enkelt, det sitter små stag på hjulen som man justerar…;)
Det var tungt, som alltid, men blev fint, som alltid. Synd att det luktar illa av bensinklippare bara…Jag hade en handjagare förut, gillar att klippa med sådana, men gräset är så tuvigt och uppblandat med mossa och annat grönt så det kör bara fast med en sån, och då är det inte kul längre..
Sen gick jag runt till baksidan, och tittade på min stengång, som de grävt upp för att lägga ner fibern.
Hm…hur var det nu de låg? Killarna hade lagt dem i en enda hög.
Tja…jaja, det var ju bara att pussla ihop det till nåt hyfsat, jag vågade inte gräva så långt ner i sanden så de sticker upp lite, men det kommer åka ner så småningom. Hämtade fogsand som stått i garaget länge och hälla på, och så hoppa och leka skakmaskin en stund, för att sanden skulle åka ner mellan stenarna…:) Tur ingen granne ser en där..
Och det kanske är stenläggare jag ska bli?
Det ser ut ungefär som innan:) och det är ju rätt kul att greja med. Jobbigt att krypa på knä bara, öven om det är knäskydd i brallorna, Nu får sanden ligga här, så sopar jag runt den lite, och fyller på om några veckor.
.
Igår bokade jag tågbiljetter till första träffen på skolan också, shit, jag som knappt vet hur man gör har ingen aning om det blev rätt eller inte, men det ser bra ut:)
Jag kommer åka vid 17 tiden från Uppsala och är framme vid skolan, efter att ha åkt tåg till Kramfors och sen buss(ar) ca 22.30. Anropstaxi…märks att man inte är i en storstad:)
Eftersom jag inte vet vart bästa platsen på ett tåg är så valde jag fönsterplats med bord på ditvägen, och plats med bord i gången på hemvägen :)
Åker på tisdag, kommer hem fredag. Mamma, pappa, Patricia och syrran håller ställningarna, och jag är de evigt tacksam och det känns apjobbigt att behöva hjälp, men jag har tur som har dem ♥
Tänker jag bort det, så ska det bli otroligt spännande!
I helgen ska vi ta hem husvagnen, och det känns bara jobbigt, vi lämnar ju Årsunda för ett tag, och kommer stå på en annan camping nästa år. Det blir bra det med, men det är mycket kärlek och minnen i Årsunda.
Men så får det bli. Det blir ett antal vändor för att få med allt hem.
Nu är klockan massor, jag och min nästan bortmotade förkylning ska gå och sova, i morgon ska jag träna har jag tänkt, så det vore tacknämligt om den är helt borta i morgon :)
Natti natti :)
Jätte kul att du börjar plugga och det på annan ort! Och vad fint av din familj att ställa upp och hjälpa till.
Börjar själv plugga på måndag på distans. Har fyra barn och är i din ålder. Min minsting är hemma. Vill inte lämna på förskola före 3 års ålder helst inte alls….
Jag jobbar på Tele2:s kundtjänst och kanske kan svara på dina frågor, jag tror även att det är mig du refererar till ovan ;)
1. Att överlåta ett abonnemang innebär en hel del administrativa åtgärder hos operatören, hela det nuvarande abonnemanget ska stängas ner för att sedan registreras upp på den tillträdande abonnenten.
Det tas även kredituplysning på den nya ägaren som medför kostnader.
Sedan är ju en överlåtelse att likställas helt med en nyteckning och då utgår ju också en avgift.
2. Alla iphones köpta innan hösten 2013 (kommer inte ihåg exakt datum just ftf) är operatörslåsta från Apple, detta var ett krav från dem för att Tele2 skulle få sälja deras mobiler.
Kostnaden där är för at det återigen är ett administrativt arbete bakom, upplåsningen beställs från Apple och därför tar det ett par dagar.
Dock kan man snabba på processen genom att logga in på Mitt Tele2 och beställa upplåsningen därigenom.
3. Alla äldre abonnemang har en uppsägningstid på 3 månader, efter en lagändring som trädde i kraft 1/5-2014 har alla abonnemang som tecknas efter det endast 1 månads uppsägningstid.
Uppsägningstiden och slutfaktura är saker som finss nämda både i ditt avtal samt i allmänna villkor.
Alla kunder har någon form av uppsägningstid och det görs ingen bedömning utefter hur länge du varit kund.
Vill mna undvika att få en slutfaktura ska man ALLTID kontakta sin operatör innan flytt till annan operatör och använda klart sitt abonnemang under uppsägningstiden.
Tycker självklart att det är jättetrist att du är missnöjd, Tele2:s måtto är att alla kunder ska vara nöjda men avgifterna finns av en anledning och handläggaren har inte jättestort utrymme att kompensera med ”rena pengar”.
Hoppas att jag på något sätt kanske ändå hjälpte dig att belysa frågorna och är det något annat du undrar över hjälper jag gärna till!
Samma regler som de flesta andra operatörer då med andra ord.
Jag kanske är ensam om det här, men jag har ALDRIG haft några problem med Tele2. Har varit kund där rätt så länge nu. Däremot har jag haft stora problem med Telia och 3… Men oavsett vilken operatör man talar om så har ju folk haft diverse problem med dem alla.
Jag har en uppladdningsbar el gräsklippare, mycket bra, inte så tung och låter inte så jäkla illa som en motorklippare :-)
Maria i Skåne
Jag kan med handen på hjärtat säga att jag avskyr Tele2 efter de lurade på oss ett företags abonnemang som aldrig har fungerat som de ska. När vi försökte häva köpet så hänvisade de till säljbolaget (som inte gick att få tag på) och menade att vi skulle häva köpet med dem. Trots att avtalet var skrivet med Tele2 & Tele2s kund nr. Kundtjänst menade att det var som att klaga på Arla istället för hos Ica om mjölken som man köper är dålig. Vi menade att vi klagar hos dem som ställt ut kvittot (avtalet) vilket var Tele2. Till slut efter obesvarade mail och kundtjänst som la på luren mitt i samtalet gav vi upp och insåg att vi var lurade. Det var många saker som de inte berättade för oss när vi skrev under avtalet och som inte heller stod i det finstila – tro mig jag lusläste det. Nu efter 2 år och en massa merkostnader (för bland ett extra fast abonnemang som vi var tvungna att teckna då det mobila bredbandet aldrig fungerade som det skulle) har bindningstiden gått ut och vi kan säga upp avtalet – vilket inte är det lättaste heller. Trots att vi dealar med företagskundtjänst som man tror kanske skulle vara lite mer hjälpsamma. Ringde igår till kundtjänst och fick prata med 1. Kundtjänstmobil för att få hjälp att transportera över mobilnumret – ca 30 minuter kö, 2. Mobila växeln för att avsluta mobila växeln – ca 30 minuter kö 3. Avslutskundtjänsten för att avsluta mobil abonnemanget 15 minuter kö och till slut 4. Fasta abonnemang kundtjänst för att prata om avslut där – ingen kö (och extremt hjälpsamma). Så klart är det 3 månads uppsägningstid också trots att bindningstiden har gått ut….Aldrig mer Tele2, ett mer ohjälpsamt bolag har jag aldrig stött på.
Hej, har alltid haft Telia, inga problem, inga upplåsnings avgifter o ett extra plus är att när det är 3 månader kvar på abonnemanget kan jag förlänga det eller göra om det o köpa en ny telefon, eller som sist, de ringde o frågade om jag ville förlänga mitt o fick en samsung galaxy s4 gratis, har ett abonnemang som heter komplett dela, min o barnens mobiler är kopplade till samma, så vi delar på allt, blir billigt o bra, vi kan ringa, sms;a, mms;a o surfa =)
Hej
Så kul att utbildningen snart börjar! Hoppas att den är bra nu när det är så mycket pyssel med att kunna gå den.
Jag har åkt mycket tåg i mina dagar, här kommer mina bästa tågåkartips.
* Det kan vara lite kyligt ombord tycker jag som är lite frusen av mig, det är bra att ha en kofta nära till hands.
* Om man bokar biljetten 90 dagar innan avgång kan man få riktigt bra pris.
* Gå med i sj prio, man får poäng på sina resor som man kan betala framtida biljetter med
* Har du tänkt sova på tåget? Ta då med en kudde, en platt, då sover i alla fall jag som en prinsessa.
* Ha lite nödmat i väskan så att du slipper bli jättehungrig ifall tåget blir försenat.
Och till sist, Sverige är ett vackert land, det är väl värt att titta ut och bara njuta av landskapet ibland.
Kram och lycka till med utbildningen
Klart man har eget ansvar som kund, men…..grejen är ju att Tele2 verkligen visar att de skiter i sina trogna kunder. Hade killen i kundtjänst varit lite smart o serviceminded hade han ju sagt nått i stil med” okej, jag ska se vad jag kan göra för att snabba på upplåsningen av telefonen. Sen ser jag att du har ju varit kund hos oss i många år, och är fortfarande (ja, familjen är..) så vet du…vi skippar de tre månaderna och tar bara en månad (precis som på nya abonemang) på de här abonoemangen. Du ska ju inte bli straffad för att du har hängt kvar hos oss i alla dessa år..”
Typ nått sånt.
Jag säger Hej då Tele2, så fort mitt abonemang har gått ut..är jävligt less på dem.
Hade ett abonnemang hos Telia och dem hade också 3 månaders uppsägningstid, men jag fick betala de tre månaderna på en gång och sedan var abonnemanget upplöst.
Jag har jobbat i kundtjänst för både tele2 och telenor och som någon annan skrev så står allt i de skriftliga avtal som du fick när du tecknade abonnemangen….
Man har som kund eget ansvar att läsa igenom avtalet innan man skriver under det… så är det med alla avtal.
varför ska bolagen ge fördelar till någon som ska lämna dom?
Hade du däremot varit kvar så hade du med största säkerhet kunna förhandla dig till betydligt bättre deal.
Hej Carola! Har aldrig skreve innan, men nu gett ja göra de :) va kul att du kom in på skolan! Ja komma därifrån så ja kan förbereda dig på att de inte är nån stor stad du ska till ;) MEN dom ha Sveriges godaste kebab rullar
Så spännande med den nya skolan! Du är underbar som ser möjligheter och inte hinder i nya situationer!
vi har mobiloperatören Hallon. Jättebra och billigt.
Hej Carola! Tänkte bara säga att jag vet att jag i somras läste att operatörerna inte längre få ta betalt ” för att låsa upp telefon”. Vet ifs inte från när det skulle börja gälla men kan ju va värt att kolla upp.
Är själv i samma sits som du med ”både han som bara inte ville leva tillsammans längre” och inte vill träffa barnen och telefonbök…
Jag slapp iaf betala för upplåsning från 3 på ett urgammalt abonnemang när jag efter många om och men ringt fram och tillbaka för att kolla att allt var ok med operatörsbyte men de ”glömde” berätta att telefonen var låst till dem fast jag frågade om och om igen om det var ok att byta operatör utan några förbehåll.
Hoppas det löser sig och du ska veta att du GER MIG STYRKA!!
Carola: läste stt 3 tar bara betalt för upplåsning inom 12 månader fr.o.m. Tecknat ab efter det gratis. Så som tele2 hävdat att även de har ..
Kämpa på! Du ger mig styrka!
Tråkigt att vi delar erfarenheter om rövhål men skönt att inte vara ensam ❤️
Hade tele2 till dottern för något år sedan men aldrig igen! Blev lurad på tusentals kronor, spärrade dotterns telefon då räkningarna blev höga men flera samtal med tele2 sa att man bara kunde spärra samtal och inte sms så räkningarna fortsatte att vara höga tills jag lackade och sa upp abonnemanget (kostade 4000 att lösa det) då säger dom på tele2 att sms oxå gå att spärra
Carola: exakt detta har vi varit med om åxå! På flera sätt. Och de har inte ens kunnat tala om varför det blivit så..
Hej, vill bara skriva att jag beundrar dig för att du orkar med allt!! Han som lämnade dig är en ynklig liten skit!!! Att bara lämna dig och barnen så där, vind för våg, det är ju bara patetiskt. Lycka till med studierna, det kommer att bli kul! Vilken tur att du har dina föräldrar och syster + alla dina barn :).
Jag tycker att 3 har bra service, hela familjen har varit kund hon dom i många år nu. Mycket upp till enskilda försäljare om man får dålig service eller inte. Men det gäller akta sig för ”mobilnasarna” som kastar sig över en med fabulösa erbjudanden så fort man kommer in i en galleria, de har ofta noll koll och lovar guld och gröna skogar för att få sin provision. :(
Tre har varit bra, men nu är de lika sjukt dåliga som tele2. Har haft tre sedan de kom och på det stora hela varit nöjd, fram till ett par tre år sedan. Otrevlig och okunnig personal både i butik och kubdtjönst
Hej,
På tal om dina abonnemang, har själv jobbat på en annan operatör. Säljarna på tre VET att telefonerna kan vara olåsta och de VET att det är tre månaders uppsägningstid. Jag tycker tyvärr säljaren på 3 kunde informerat dig! Hade det varit jag som köpt detta så hade jag gått tillbaka till 3 butiken eller ringt kundtjänst och bett om att få minst 3 månader gratis (det kan de lösa utan tvekan) för du nu står med två abonnemang och dubbla räkningar mm. För de själva (3) har haft låsta telefoner, 3 månaders bindningstid! Sen kanske man kan tycka att det är upp till användaren att hålla koll, men vem håller koll på alla avtal man skriver, el, tv mobil nä man lämnar över ansvaret och tror säljarna vet och gör det bästa för en. Oftast är det så men inte alltid!
Lycka till!!! Hoppas det du blir nöjd med 3.
Ett tips!! Köp inga smartphones via blocket!! 8 av 10 är stulna eller anmäls stulna så de sen blir inaktiva! Väldigt många som jag vet drabbats, ska du köpa en begagnad telefon köp den från någon du känner!
Ha en härlig dag!
Det är skillnad på att göra avtal med Tex Mobilizera och en 3:butik.
har alltid tyckt du vart en smart kvinna och jag beundrar dig för hur du hanterar skilsmässan det är inte lätt att bli lämnad och på det viset
har själv varit med om det….
MEN detta inlägget alltså förlåt men hur dum får man bli?? tror du på allvar att försäljare glatt tänker upplysa dig om såna ”trista” saker som uppsägningstid låst telefon extrakostnader m.m NEJ det det gör dom aldrig för det enda dom vill är att sälja skiten till dig…
och grattis du gick rakt i fällan
kan upplysa dig om att dom övriga telefonbolagen har ungefär samma grejer med låsta telefoner uppsägningstid m.m
så försök o var lite smart och läs på själv och tro definitivt inte på försäljare
läs även det finstilta i avtalen och det ska alltid gå att få fram information om telefonen är låst eller inte innan man köper den och får man inte fram nåt då är mitt råd att man vänder sig någon annanstans
sen är det oxå tyvärr ditt ansvar som kund att du tar reda på fakta innan du köper nåt att komma och klaga i efterhand på sånt du enkelt kunnat läsa dig till det tror jag knappast fungerar
och själv tycker jag det är totalt bullshit att man ska få några extra fördelar för man vart kund X år….
själv tänker jag fortsätta vara smart genom att alltid köpa mobiler utan abonnemang och alltid upplåsta såna och genom att använda kontantkort har jag alltid koll på kostnaderna….ingen dold skit här inte
Att framföra sin åsikt, ja, det kan man göra. Gör man det dessutom på ett hövligt sätt är det ännu bättre…
Hade inte du få säljarens privatanummer? Har för mig att du poängterade detta flertalet fånger så det var lungt. Ring han vettja:)
Carola: jodå men det är ju inget han sagt eller gjort som är problemet .. Varför ska jag ringa honom då?
Vilken otrolig kämpe du är och hur i helvete kunde fanskapet bara dra..jag blir så upprörd när jag läser om hur du på egen hand måste kämpa med allt, allt och allt igen. Varm hälsning!!!
Håller med Helena!