Ljud och ljus, har du någon gång funderat över vad det egentligen är?
Jag har tänkt att ha en experimentsserie för att närma oss dessa två begrepp. Fler experiment som kan utföras i förskolan, skolan eller i hemmet kommer att fyllas inom de närmsta veckorna och på så sätt ge tips på hur vi kan hjälpa barnen att förstå ljud och ljus samt hur viktiga de är för oss.
Ljudkällor
Ljud finns runt omkring oss hela tiden, stanna upp om så bara för ett ögonblick och lyssna till vilka olika ljud du hör. Detta fungerar precis lika bra att göra utomhus. Alla saker som ger upphov till ljud brukar kallas ljudkällor. Flera ljudkällor är föremål som rör sig snabbt och fram och tillbaka, vi kan säga att de vibrerar. Vibrationer som ger upphov till ljud är så pass snabba att du inte kan se dem men ofta kan du känna dem.
Att stanna upp tillsammans med barn, lyssna till vad som hörs just nu och här bidrar till innehållsrika samtal. Beroende på vad barnen hör finns flera följdfrågor att ställa så barnen får en möjlighet i att öva sig på att beskriva sina upplevelser. Det blir ofta intressanta skillnader om övningen görs både inomhus och utomhus, ytterligare jämförelser mellan olika platser samt olika tider på förskolan kan också skapa en förståelse över:
- Vart låter det mest?
- Varför låter det mer på plats A än på plats B?
- Hör vi samma saker eller hörde någon något annat?
- Finns det någon skillnad mellan ljuden inne och ute? Varför tror ni att det är så?
- Kommer ljudet långt ifrån eller är det nära?
Som du märker finns det massor att prata om och barnen ges möjlighet att reflektera!