Sarianne

Bilen är återlämnad

Bilen är nu återlämnad vilket jag sörjer. “Min” bil och jag blev ett bra team under veckan som gick! Våra blickar möttes första gången på Skärtorsdagen, tog oss utan problem till Åre, fick mig som ännu inte är helt körvan (tog körkort i början av året) att ge mig ut på vägarna och känna körglädje.

Mina tidigare erfarenheter med bilar är rätt obefintliga, eller som passagerare vid sidan om ratten hann jag skrapa ihop flera års erfarenheter så den delen kan jag det mesta om, förardelen är inte alls lika utpräglad än erfarenhetsmässigt men jag fick lära mig väldigt mycket under den här veckan. Dels vågade jag lita mer på bilen samt att jag fick med mig en hel del nyttig information kring bilkörning i allmänhet. Hur andra bilar står sig emot Toyota RAV4 som vi gjorde testerna med har jag dock ingen aning om men jag vet att jag  hela tiden känner mig säker och trygg när jag körde den Toyotan, satt bredvid eller utförde testerna med den.


Teknik & körglädje
Vi tyckte båda att bilen var rolig att köra och trots att bilen är av en större storlek så kändes den hela tiden smidig att framföra i såväl stadstrafik med tät trafik som på landsvägar och motorvägar. Motorn med dess 151 hk upplever vi som pigg och accelerar snabbt det går att välja att köra på Sport Mode och Eco Mode, vi har testat båda från och till men Sport Mode river det av, iallafall för mig med ringa erfarenheter ifrån bilar med starkare motorer.

Sikten är bra, för alla i bilen, det ger en otroligt skön känsla att åka i en Suv med högre sitthöjd och sikten upplever vi som väldigt bra. Backspeglarna är även av extra stor modell på denna bil vilket ger en bra uppsikt bakåt.

Komfort & utrymme
En av de saker som vi gillade extra mycket med Toyota RAV:an var det väldigt generösa benutrymmet, dels för oss vuxna framtill men även för barnen. Även om någon av oss vuxna satt i baksätet upplevde vi det båda som att benen fick plats gott och väl, vilket för oss är ett stort plus. Att sitta bekvämt i en bil tillhör en av de kriterier vi har på en bil. Sätena upplevde vi alla, barn som vuxna, som sköna. Det var enkelt att justera sätena både bak och fram men en enkel spak på sidan, ett extra plus till att detta även kunde göras smidigt med baksätena. Väldigt enkelt kunde vi vinkla ryggstödet aningens bakåt när femåringen somnade för en bra sovkomfort.

När vi packade bilen inför fjällen ansvarade mannen för denna del, låt oss säga så här jag upplevde bagageutrymmet större på hemvägen och väskorna fick plats lättare. Dock fick vi tänka till lite för att packa på bästa sätt, vi fick med oss det vi skulle för en fjällresa på fyra personer men föregående bilar vi har ägt tex Volvo v70 kändes större i bagageutrymmet. Däremot är ju skillnaden i benutrymmet hästlängder ifrån varandra mellan dessa bilar.

Utrustning & tillval
I ett tidigare inlägg skrev vi om ett par saker som vi gillar lite extra med bilen.

  • Bakluckans öppning: Det här är en av de saker jag hyllar mest med bilen, ett enkelt knapptryck på nyckelbrickan så åker bagageluckan upp automatiskt, kan inte sluta hylla den här funktionen. Så otroligt smidigt och vad lätt allt blev plötsligt, två tunga resväskor och så ett tryck på knappen, luckan är öppen lagom tillatt du är framme vid bilen vilket innebär att det bara är att lasta in på en gång.
  • Backkameran: Jag har varit rätt skeptisk till backkamera innan men efter att ha testat detta i över en vecka vid varje backning så får det också läggas till listan över en av de saker som jag hyllar allra mest med den här bilen. Speciellt smidigt vid trånga utrymmen där sikten inte är jättebra, känns även för mig som ett extra stöd då bilen trots allt är av en större modell.
  • Navigatorn: Ifrån denna inbyggda navigator styr du allt ifrån multimedia, färdriktning till mobilsamtal.

Vi gillade även bluetooth vilket gav oss en möjlighet att lyssna på Spotify utan att koppla mellan sladdar. Blutoothen gör även så att adresboken/telefonlistan från din telefon visas direkt på navogator dislayen. Det fanns även möjlighet att ansluta sig via Usb/aux.

Ytterligare en sak värd att nämna är att lyset på bilens utsida är automatstyrd det vill säga att den känner av ljuset/mörkret ute och anpassar ljuset efter detta, även ljuset på displayen anpassas automatiskt vilket märktes väldigt tydligt när vi körde genom en tunnel. Även vindrutetorkarna sker via automatik. Bilen vi har kört har haft fyrhjulsdrift.

Om vi står inför valet att köpa en Toyota RAV4 så är samtliga tre punktade funktioner ovan något som skulle vara självklara val vid vårt bilköp dessa tre vill jag påstå är måsten!

Miljö & Ekonomi
Som vi ser det är egentligen bara här vi kan finna några svagheter med bilen, bränsleförbrukningen. Värt att nämna dock att vi har testat bilen fullpackadmed två vuxna och barn samt takbox. Förbrukningen har hamnat på minimum en liter per milen vilket känns i överkant om man ska köpa en bil i den här prisklassen utifrån detta känns inte bilen som ett prisvärt val för oss däremot anser vi att man får mycket bil för pengarna. Det skulle vara intressant att testa och se vad bensinförbrukningen hade hamnat på om vi haft möjligheten att köra utan takbox.  

Kvalitet & säkerhet
Säkerhetspunkten kan jag prata mig varm om länge, kika in blogginläggen nedan så finner du flera kring just detta ämne. Jag är helt övertygad om att Toyota RAV4 är en väldigt säker bil vilket vi även märkte när vi pressade bilen ute på Trosta Park med kraftiga inbromsningar och sedan även på Åresjön. Ute på Trosta Park fick vi en lång instruktion om bilens säkerhetsutrustning, till exempel krockkuddarna som fälldes ut och som “rullgardiner” både fram och bak. Kändes tryggt och jag fick känslan av att vi skulle ha blivit väl isolerade vid en krock.

Säkerheten känns garanterat som bilens starka kort!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.