Drömhus

p

Brandica experter på webbutveckling, marknadsföring och plattformar. Vad skiljer då en fullservicebyrå från en vanlig webbyrå? Det ska vi försöka reda ut på den här sidan. Som en digital fullservicebyrå kan vi hjälpa er med allt inom digital utveckling. Vi har byggt upp ett starkt team med kompetenser inom digital utveckling. Allt ifrån förstudie till design och utveckling till marknadsföring. Vi tycker det är viktigt att se helheten som en digital fullservicebyrå.

En digital fullservicebyrå och en marknadsföringsbyrå

När webbyrån pratar om Google optimering är det viktigt att tänka på att webbplatsens design, användarvänlighet och tillgänglighet ska gå hand i hand med innehåll, sökord, sökbegrepp.

Det är också viktigt att det stämmer överens med de tekniska delarna så som URL:er, sitemap, rubriker, metataggar, titlar osv. För att uppnå den ultimata sökmotoroptimeringen ska webbplatsen helt enkelt sälja sig själv och vara optimerad på ett sådant sätt att den vet hur den ska marknadsföra sig.

bästa marknadsföringsbyråer i Sverige

Sökmotorerna utvecklas ständigt vilket även medför nya krav, därför är det viktigt att ständigt hålla sig uppdaterad om vad som är viktigt och händer i branschen just nu.

Webbyråns experter har lång erfarenhet inom SEO och sökmotoroptimering. Vi vet precis vilken kapacitet vi kan uppnå för en webbplats samt hur vi på bästa sätt tar oss dit.

marknadsföringsbyråer

Digital Strategi

Vi utarbetar digitala strategier med ett långsiktigt perspektiv där alla era kanaler vävs in. Utifrån mål och syften formar vi strategin i linje med varumärket.

Spårning & konvertering

Genom oss kan du hjälp att sätta upp spårning på din webbplats och därigenom få bättre koll på de nyckeltal som du vill mäta. Vi hjälper dig dessutom att slipa på konverteringsgraden.

För att skapa en god närvaro på nätet krävs det en tydlig igital strategi. En strategi som kan omfatta en mängd olika tillvägagångssätt. Allt ifrån sökmotoroptimering (SEO) till innehållsmarknadsföring.

Personligen anser jag dock att båda dessa metoder behöver varandra. Det går alltså inte att arbeta med SEO om du inte arbetar med innehåll. På samma sätt som det inte går att arbeta med innehåll om du inte arbetar med SEO. Verkar det krångligt? Låt mig förklara.

För attsynas på Google och lyckas få bra positioner i SERP:en finns det tusentals olika rankningsfaktorer att ta hänsyn till. Du hittar en del av dem i vårSEO-guide. Två av de främsta är däremot innehåll och länkar.

 

När vi driver digitala kampanjer kan vi dra nytta av kampanjernas statistik och genom dataanalys hela tiden förbättra Google optimeringen och de kampanjer vi driver.

Oavsett om använder oss av Google Ads, inbound marketing eller försöker vi hela tiden optimera. Förutom att analysera data från kampanjerna använder vi det underlag som kommer från optimeringen som stöd för att förbättra och optimera digitala kampanjer.

Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i sociala medier.
Vi är officiella Facebook Partners och har direktkontakt med Facebook vilket är en trygghet för dig som är kund hos oss.

Att annonsera på Google Ads är något som många verksamheter själva försöker hantera, men för att lyckas bra med sin annonsering på Google Ads krävs en kontinuerlig uppföljning och optimering av Ads-kampanjer och annonsering. Det innebär att ens kampanjer behöver sättas ihop utifrån önskade målgrupper men även mot relevanta sökord och sökbegrepp som passar ens produkter och/eller tjänster.

 

Att annonsera både brett och smalt brukar vara en smart strategi.

Någonting som många missar är uppföljningen på vilka annonser som faktiskt genererar konvertering. Ett klick på en annons ger långt ifrån en lyckad konvertering, därför är uppföljning och optimering ett måste för att faktiskt få en annons att bidra till en ökad konvertering. Negativa sökord och annonstillägg är bra verktyg som får en annons att inte bara öka CTR (Click Through Rate) utan även konvertering.

 

Vi hjälper dig med allt som rör annonsering på Facebook, Instagram och LinkedIn, exempelvis:

  • Komplett hantering av all er annonsering och löpande aktivering av nya kampanjer i samarbete med er eller era andra samarbetspartners.
  • Strategi, bollplank och rådgivning kring er digitala annonsering.
  • Utbildning inom annonsverktygen om detta önskas.

Vi erbjuder konsulthjälp för dig som är marknadsansvarig och som vill ha hjälp med både stort som smått gällande er annonsering i Google och sociala medier.

 

Vi är specialister på konverteringsoptimering och beteendeanalys. Kontakta oss för rådgivning idag! Garanterat resultat.

 

 

online-närvaroanalys inkluderar:

 

En komplett sökordsanalys som kommer att informera oss om var dina bästa sökord eller fraser rankas.

En analys av din webbplats för att upptäcka element som kan saknas som hindrar dig från att hittas online.

Inspektion av din sökmotors synlighet för att få insikt om hur väl du kan hittas.

En komplett utvärdering av din närvaro i sociala medier och hur välintegrerad den är med din webbplats.

En djupgående förståelse för hur väl du jämför med dina konkurrenter.

 

Konvertering:

En konvertering innebär att en besökare utför en handling eller uppfyller ett mål på sajten, t.ex. köper något eller fyller i ett kontaktformulär.

Konverteringsoptimering: 

Att med beprövade metoder och verktyg aktivt arbeta för att förbättra konverteringsgraden på din sajt.

CRO

CRO står för Conversion Rate Optimization och är den engelska beteckningen för konverteringsoptimering. Beteckningen används frekvent både i Sverige och internationellt.

Konverteringsgrad:

Antalet konverteringar per 100 besökare i procent (%). Effekten av väl utförd konverteringsoptimering är en högre konverteringsgrad.

A/B-test

Att testa två eller flera versioner av en och samma sida mot varandra för att se vilken som presterar bäst. Det är ett tydligt och effektivt sätt att se vad som fungerar och inte på din sajt.

Gratis sökmotoroptimering SEO verktyg

SEO verktyg

Gratis seo granskning och analys

 

Gratis sökmotoroptimering SEO verktyg

Gratis seo analys

SEO verktyg

Webbanalys kan ge svar på många viktiga frågor för företag och webbsajter. Allt från hur besökare använder din sajt till hur din marknadsföring bidrar till företagets mål och intäkter. Att satsa på webbanalys är en investering i bättre svar på varför din webbsajt och marknadsföring presterar som den gör. Insikterna som webbanalysen leder till är ofta grunden i en framgångsrik webb- och marknadsstrategi.

 

Kärt barn har många namn; vi väljer att prata SEO och sökmotoroptimering, medan vissa SEO-byråer använder sig av termen sökoptimering. Vårt arbetssätt är ändå densamma – i fyra enkla steg går vi från att sätta strategi till att kontinuerligt förfina vårt arbete. Alla steg är viktiga för att nå bra och långsiktiga SEO-resultat eftersom de fyller olika funktioner.

 

Vår sökordsanalys för Google ger dig svar på vilka sökord som är mest lönsamma att optimera för. Det tar tid att nå resultat och det är därför viktigt att satsa på rätt sökordsstrategi redan från början.

 

Att synas i digitala kanaler är en nödvändighet för att bedriva framgångsrik marknadsföring av en verksamhet inom besöksnäringen. Genom digitala kanaler nås flera miljoner potentiella kunder världen över. Dessutom är de flesta digitala kanaler gratis. För att hjälpa verksamheter inom besöksnäringen att nå ut i digitala kanaler har Turistrådet tagit fram ett system som kallas Hållbarhetsklivet – Digital närvaro.

 

Konverteringsoptimering är en metod där du utifrån en data-driven process systematiskt optimerar din landningssida eller app för att få dina besökare att göra det du vill.

När du bestämt dig för vad du vill att dina besökare ska göra (d.v.s. vilket ditt konverteringsmål är), se då till att din sajt eller sida är fokuserad på dessa mål.

 

Rykteshantering är en åtgärd som hjälper företag och privatpersoner att ta kontroll över vad personer ser när de söker efter ert/ditt namn. Rykteshantering genomförs ofta när man redan har fått ett dåligt rykte men det kan även användas för att förebygga sitt rykte på nätet så att risken för ett dåligt rykte från till exempel en konkurrent minskar drastiskt.

Varumärkesryktet fokuserar på hur konsumenterna uppfattar ett specifikt varumärke för att du på så vis ska kunna vidta strategiska åtgärder när det är nödvändigt för att förbättra eller försvara varumärkets image. Nyckelfaktorer för en framgångsrik hantering av ditt varumärkesrykte inkluderar öppenhet, ärlighet och transparens.

 

En snabbfix innebär att rykteshanteringen består av att ta kontakt med ägarna till de sajter som har lagt upp nedvärderande eller felaktig information om ditt företag. Tanken är att de ska plocka bort informationen. Denna metod är dock sällan framgångsrik och i många fall så stöter du på ägare som inte är samarbetsvilliga.

 

e-handelssida Framtidens aktörer inom e-handel behöver anpassa de digitala lösningarna utifrån kundens och besökarens behov för en smidig, exceptionell och sömlös köpupplevelse. Med fokus på helhet, anpassning och utgångsläge, stöttar våra specialister och rådgivare med att ta fram vinnande e-handelslösningar som optimerar användarupplevelsen och konverteringen.

Rätt e-handelsstrategi hjälper dig att tjäna och behålla kunder med stöd för digitalt plattformsval, webbplatsrevisioner, en molnberedskapsbedömning och molnmodernisering.  e-handelsrådgivning hjälper dig att implementera de bästa e-handelslösningarna för att överträffa företagens och kundernas förväntningar.

E-handelsplattformar med öppen källkod är lösningar där du kan modifiera alla aspekter av koden.

Den här typen av e-handelsplattform är populär bland utvecklings- och IT-tunga organisationer som vill ha kontroll över sin e-handelsmiljö.

PPC står för Pay Per Click – ett verktyg som används i stor utsträckning av marknadsförare för att placera strategiska annonser på relevanta plattformar. På detta sätt att annonsera betalar annonsörerna varje gång en kund klickar på den.

 

 

 

 

Innehållsrapportering

 

Var du står när du söker efter nyckelord relaterade till din webbplats

 

Närvaro på sociala medier

 

 

Design och funktionalitet på din webbplats

 

 

 

Webbtrafikanalys och ökad trafik

 

Idéer för att få fler affärer

 

I enklare termer ger PPC dig ett sätt att köpa besökare till din webbplats. Så även om ekologisk marknadsföring inte fungerar för dig, kan du alltid tillgripa PPC-annonser för att driva trafik.

 

Varje dag görs miljarder sökningar på Googles sökmotor. Detta leder oss till vikten av Google PPC-annonser och hur de kan hjälpa dig att växa ditt företag till nya höjder.

 

 

Sökannonser ser till att potentiella kunder märker ditt varumärke, produkter och tjänster och vidta åtgärder följaktligen. PPC är sedan ansvarig för att landa dessa potentiella kunder direkt till din målsida när de klickar på dina annonser.

 

 

Kolla in detta exempel på a Betala per klick google-annons visas först i sökmotorns resultat. Detta visar PPC-rangordningens effektivitet och hur det kan hjälpa dina kunder att välja dig framför andra konkurrenter på marknaden.

 

 

Denna form av annonsering av sökmotorer är en av de mest populära och effektiva former av PPC. Det gör att annonsörer kan bjuda på placeringen av sina annonser. Dessa sponsrade annonser visas sedan när någon söker efter en sökord relaterade till affärserbjudandet.

 

E-postmarknadsföring handlar i stora drag om att kommunicera med människor på en lista som kan vara intresserade av att köpa produkter eller tjänster som ditt företag erbjuder. Den primära poängen med marknadsföring via e-post är att skapa förtroende, lojalitet och bygga varumärke.  E-postmarknadsföring består oftast av ett e postutskick med nyheter, kampanjer eller information om ditt företag. Dessa utskick ska alltså förmedla någon form av värde för kunden. Rule erbjuder verktyg och  för att skapa upp segmenterad, professionell och träffsäker e-postmarknadsföring.

 

För att komma igång med e-postmarknadsföring behöver ni samla in mailadresser från leads och kunder, till exempel när de besöker er hemsida och frivilligt signar upp sig på era utskick eller genomför ett köp. Dessa mailadress utgör sedan en eller flera listor för utskick av nyhetsbrev, erbjudanden eller annan information som kan bidra till bättre relation med mottagarna men också bidra till fler affärer för er.

 

Kostnadsfri rådgivning med en digital strateg.

Vår passion är att hjälpa B2B-företag växa med rätt affärer. Vi erbjuder digital rådgivning där vi går igenom hur er transformationsresa kan se ut. Vi utgår från ert nuläge och målbilden är en helt integrerad process för digitala affärer.

Vår process och kundförväntningar

Diverse Information

Innehållsmarknadsföring

Verktyg & Partnerskap

I dagens digitala tidsålder behöver företag av alla storlekar, oavsett om de är nya eller redan etablerade, investera i digitala marknadsföringstjänster för kontinuerlig tillväxt. Med kritiska marknadsföringsområden online, som sökmotoroptimering, betal-per-klick-annonser, annonsering i sociala medier och webbdesign och webbutveckling, kan ditt företag uppnå extraordinära resultat.

Vi kommer nu att svara på några vanliga frågor om digitala marknadsföringstjänster för att förstå dem bättre.

Varför är digitala marknadsföringstjänster användbara för mitt företag?

En av de främsta anledningarna till att digitala marknadsföringstjänster har blivit allt viktigare än traditionella marknadsföringssätt är att internet har gjort det möjligt för företag att interagera med målgrupper i realtid. Att använda onlinemarknadsföringstjänster är dessutom relativt överkomligt med obegränsad räckvidd jämfört med traditionella reklamkanaler.

Vilka tjänster tillhandahåller en digital marknadsföringsbyrå?

Några viktiga tjänster som tillhandahålls av en digital marknadsföringsbyrå inkluderar:

  • Webbplatsutveckling: Se till att din webbplats är full av informativt och engagerande innehåll, har en robust varumärkesdesign, en tydlig layout och viktiga länkar till sociala medier.
  • Varumärke: Från logotypdesign till färgschema måste ditt varumärke intressera, engagera och uppmuntra dina kunder att köpa dina produkter framför dina konkurrenter
  • Sökmotoroptimering SEO: Öka din webbplatss räckvidd på sökmotorer, särskilt Googles sökmotor med effektiva SEO-tjänster . Sammantaget handlar SEO om att se till att du bygger och underhåller en innehållsrik webbsajt med helt optimerade sidor, inkommande länkar och sociala delningar
  • Google Ads: Googles ”PPC-annonser” är ett mycket snabbt, flexibelt och mätbart sätt att annonsera som kan hjälpa dig att få en omedelbar ökning av din webbplats onlinetrafik
  • Engagemang i sociala medier: Du kan avsevärt förbättra din varumärkesmedvetenhet och erkännande genom att dela meningsfullt och informativt innehållsociala mediekanaler som Facebook, Twitter, Instagram och mer

Hur kan jag välja en bra digital marknadsföringsbyrå?

Att välja rätt leverantör av digital marknadsföringstjänster för ditt företag beror främst på följande viktiga faktorer:

  • Identifiera dina behov och budget
  • Att känna till dina mål och mål
  • Bestämma din tjänstemix
  • Utvärdera tjänsteleverantörens tekniska förmåga och industriella erfarenhet
  • Tjänster som tillhandahålls av konsulten för digital marknadsföring
  • Och mer

Är det värt att anlita en digital marknadsföringsbyrå?

Ja, att anlita digitala marknadsföringstjänster är värt investeringen eftersom det blir allt mer kostnadseffektivt, högproduktivt och kan hjälpa dig att få ett opartiskt perspektiv på saker och ting. Att anlita en onlinereklambyrå ger dig också tillgång till deras marknadsföringsresurser, betrodda kunskaper och testa marknadsföringsstrategier och avancerad teknik.

Några viktiga färdigheter som varje digital marknadsförare måste ha inkluderar:

  • Öva designbaserad planering och tänkande för att närma sig frågor ur ett användarcentrerat perspektiv
  • Blir allt mer övertygande och tekniskt kunnig
  • Förstå hur dataanalys som Google Analytics fungerar för att veta om konsumentbeteende och tillämpa dessa resultat på nya lösningar för att öka onlinetrafik och konverteringar
  • Förstå hur innehållsmarknadsföring fungerar för att skapa engagerande, SEO-vänligt innehåll för att få målgrupper att engagera sig effektivt
  • Att känna till sökmotoroptimering SEO och sökmotormarknadsföring SEM för att driva framgångsrika digitala marknadsföringskampanjer

tillhandahåller högeffektiva digitala marknadsföringstjänster till sina kunder för att öka deras intäkter och försäljning.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring innebär marknadsföring till personer som använder internetanslutna elektroniska enheter, nämligen datorer, smartphones och surfplattor. Digital marknadsföring fokuserar på kanaler som sökmotorer, sociala medier ads , e-post, webbplatser och appar för att få kontakt med potentiella kunder och kunder.
effektiv digital marknadsföring

Vad gör en digital marknadsförare?

Digital marknadsföring har utvecklats till den punkt där en enorm mängd specialister konsulterar med varumärken för att utveckla effektiva strategier eller implementera program. Om du är ny på digital marknadsföring, eller saknar erfarenhet eller resurser, bör du överväga att anlita en erfaren och mångsidig digital marknadsföringskonsult.

Skulle mitt företag dra nytta av digital marknadsföring?

Definitivt. Även om företag i många företagskategorier fortsätter att närma sig digital marknadsföring med skepsis, nekar att undvika digital marknadsföring ditt företag tillgång till media som majoriteten av konsumenterna vänder sig till första och alla timmar på dygnet.

Vilket är det största misstaget som digitala marknadsförare gör?

Blåser sitt eget horn. Ja, naturligtvis, det primära målet med marknadsföring är att skapa leads. Men i de digitala mediernas tidevarv avleder en varumärkescentrerad, försäljningsstrategi intresset för ditt företag. Gör din marknadsföring kundcentrerad.

Näst största misstaget: Alldeles för ofta börjar och slutar digitala marknadsförare. Du måste bidra med ett jämnt flöde av innehåll till de kanaler du använder.

Hur ofta ska jag uppdatera min hemsida?

Webbplatser som går under långa perioder utan uppdateringar och nytt innehåll kommer sannolikt inte att fungera bra eller stödja några användbara digitala marknadsföringsmål. Även om en statisk webbplats tekniskt sett kvalificerar sig som en webbplats, måste den vara mer än en digital broschyr som ger få eller inga potentiella kunder.

Vad behöver jag veta om mobilen?

Mobiltelefoner är den mest använda tekniken i världen. De flesta av dina potentiella kunder tillbringar större delen av sin mediatid – och timmar – med en smartphone. Mobil marknadsföring fokuserar på mobilstrategier som meddelanden, mobilapplikationer och mobilwebbplatser. Ett varumärke som struntar i mobilmarknadsföring är dödsdömt. 

Vad är content marketing?

Innehållsmarknadsföring är skapandet och distributionen av pedagogiska och/eller underhållande informationstillgångar i syfte att skapa varumärkesmedvetenhet, trafik, leads och försäljning. Marknadsföringsinnehåll är i allmänhet gratis och marknadsför inte uttryckligen ditt varumärke som en annons skulle göra.

Vad är involverat i att skapa en innehållsmarknadsföringsstrategi?

En innehållsmarknadsföringsstrategi är en plan för att bygga en publik. Delar av strategin för innehållsmarknadsföring inkluderar fastställande av mål, publikpersonas, ett värdeförslag, uppdragsbeskrivning för innehållsmarknadsföring, en karta över köparens resa och planer för att skapa, marknadsföra och analysera hur tillgångar och program för innehållsmarknadsföring fungerar.

Behöver jag en blogg?

E-post, sociala medier, sökning och andra delar av din digitala marknadsföringsmix kommer att bero på att du levererar användbart innehåll. Även om videokanaler, poddsändningar och mediegallerier erbjuder andra alternativ, är en blogg den överlägset mest använda taktiken för att distribuera marknadsföringsinnehåll på en kanal som du har fullständig kontroll över.

Vilket innehåll ska vi skapa?

Det kan inte finnas något heltäckande svar på den här frågan förutom att säga att du bör skapa innehåll som köpare kommer att finna relevant och användbart. Ledande kandidater inkluderar blogginlägg, artiklar, e-böcker, infografik, mikrosajter, videor, kurser, fallstudier, nyhetsbrev, bilder och olika former av interaktivt innehåll.
populära innehållsformat

Hur ofta behöver jag publicera blogginlägg eller skapa nytt innehåll?

Förstå först detta: sökmotorer lär sig att indexera din webbplats så ofta som du publicerar innehåll. Men varken din målgrupp eller sökmotorer värdesätter skräpinnehåll. Svaret/svaren på denna fråga är att du bör (1) skapa innehåll så ofta du kan skapa bra innehåll, och (2) du måste överväga dina kostnader och avkastning på investeringen.

Vad är bättre, kort eller lång form?

Hmm… en hett omdiskuterad fråga. Jag skickar in kortformigt innehåll tar sin rättmätiga plats på sociala mediekanaler där publiken flyger snabbt och tar in massor av media. Innehåll i långa format tenderar att ge bättre resultat i sökningar och ger din blogg mer substans för att etablera din expertis.

Hur får jag folk att läsa vårt innehåll?

Bra rubriker är nyckeln till att få folk att läsa, titta på eller lyssna på ditt innehåll. Med tiden blir dock ditt rykte en faktor också, så du måste bygga upp och hedra det. Jag gillar att säga, ”Målet med ditt innehåll är inte att få folk att besöka din webbplats; det är för att få folk att prenumerera på det.”
(infografik)

Vad är SEO?

Sökmotoroptimering (SEO) är processen att använda onsite och offsite taktik för att få innehåll presenterat av en sökmotor. Bra gjort, övningen ökar kvantiteten och kvaliteten på din trafik.
Varför är SEO viktigt?
Merparten av webbtrafiken genereras av sökning och de som kommer via sökning har en högre grad av kommersiell avsikt än de flesta andra kanaler.
>Vad är lokal SEO?
Lokal SEO är processen att optimera dina onlinefastigheter för att generera trafik från platsbaserade sökningar. Det hjälper företag att marknadsföra produkter och tjänster till lokala kunder när de behöver dem. 

Vad är nyckelord?

Nyckelord är de ord och fraser som söker använder – vanligtvis med sökmotorer – för att hitta relevanta sidor, bilder, videor eller någon form av information när de letar efter svar, kunskap, produkter eller tjänster. SEO-proffs överväger nyckelord och de ämnen de föreslår när de optimerar innehåll för sökning.
Blogg nyckelord artikel |Sökordsval (infografik)

Vad avgör sökmotorernas rankning?

Denna fråga är källan till oändliga spekulationer och debatter eftersom sökmotorföretag som Google inte kommer att svara på den. Experter är generellt överens om att rankningar baseras på relevans och auktoritet, men faktorerna som avgör dem är många – och inkonsekventa. Det bästa sättet att uppnå en hög sökmotorrankning är att skapa en av de mest grundliga webbsidorna som är möjliga för ett specifikt sökord eller ämne.

Hur blir jag omnämnd och länkad till på andra webbplatser?

Du kan följa en mängd olika strategier för att få omnämnanden och länkar. De tre mest produktiva kommer sannolikt att vara: (1) Säkra möjligheter att skriva gästinlägg på inflytelserika bloggar (2) Skapa relationer med influencers i din bransch och (3) Konsekvent skapa och främja innehåll som är värt att nämnas och länkar.
informativ guide till gästbloggning
Vad är PPC?

PPC står för pay-per-click. I grund och botten är det ett sätt att köpa webbtrafik. Annonsörer betalar en avgift varje gång en av deras annonser klickas. Sökmotorannonsering är den mest populära formen av PPC, men många kanaler inklusive Facebook ads erbjuder nu google PPC-annonsmodeller.
Guide till att förstå Google Ads (tidigare kallad AdWords)

Vad är native advertising?

Native advertising är en form av betald media där annonserna passar formen på plattformen där de placeras. Medan PPC- och sociala medier-annonser tekniskt sett kvalificerar sig som inbyggd annonsering, är den mesta inbyggda annonseringen artiklar som publiceras eller marknadsförs på redaktionella webbplatser. Native advertising har vuxit stadigt eftersom (1) den inte ignoreras som visningsannonser och (2) den inte filtreras av annonsblockerare.

Vad är sponsrat innehåll?

Du kanske kommer ihåg advertorials, det vill säga innehåll i redaktionell stil som betalas av en annonsör. Sponsrat innehåll är en modern släkting. Det är innehåll som publiceras på uppdrag av en sponsor. Den tenderar att vara infödd i formen. Och dess kreativa material kan produceras av utgivaren eller varumärket. Många förlag har skapat divisioner som ägnas åt att skriva och designa sponsrat innehåll – från artiklar till videor, infografik och mikrosajter.

Vad är en köparpersona?

En köparpersona är en representation av din ideala kund baserat på marknadsundersökningar och data. Personas inkluderar i allmänhet kunddemografi, beteendemönster, motivationer och mål. De bör avslöja insikter om köparnas beslut, inklusive attityder, oro och kriterier som driver köpbeslut. 

Vad är inbound marketing?

Svaret på denna fråga måste lämnas över till HubSpot, företaget som ansvarar för att uppfinna termen. “Inbound marketing är fokuserat på att attrahera kunder genom relevant och användbart innehåll och tillföra värde i varje led i din kunds köpresa. Potentiella kunder hittar dig genom kanaler som bloggar, sökmotorer och sociala medier.”

Till skillnad från utgående marknadsföring behöver inte inkommande marknadsföring kämpa om potentiella kunders uppmärksamhet. Genom att skapa innehåll som är utformat för att möta dina idealkunders problem och behov, attraherar du kvalificerade potentiella kunder och bygger förtroende och trovärdighet för ditt företag.
Nyckelbegrepp för inkommande marknadsföring

Vad är marketing automation?

Marketing Automation är programvara som hanterar marknadsföringsprocesser och kampanjer över flera kanaler. Det effektiviserar generering av potentiella kunder, segmentering, vård av leads, poängsättning av leads, mätprocesser och mer.

Ett effektivt verktyg för marknadsföringsautomatisering hjälper till att identifiera din målgrupp, skapa rätt innehåll och automatiskt utlösa åtgärder baserat på kundernas beteende. 

Vad är datadriven marknadsföring?

Datadriven marknadsföring syftar på att ha strategier och processer för att utnyttja data för att få djupare insikt om vad kunderna vill ha. När du förstår vem, vad, var, när och varför hur konsumenterna reagerar på dina marknadsföringsinsatser, har du befogenhet att fatta bättre beslut och ytterligare förbättra och anpassa kundupplevelsen.

Vad är prestationsmarknadsföring?

Prestationsmarknadsföring fokuserar på program där du betalar för prestation, det vill säga när specifika åtgärder som klick, leads eller försäljning sker. Målet är att uppnå mätbara konverteringar. Prestandamarknadsföringskampanjer äger rum i digitala miljöer så det är viktigt att ha exakta spårningsverktyg.

Vad är en marknadsföringstratt?

En marknadsföringstratt är en modell som representerar stadierna i en köpares resa från den första interaktionen med ditt varumärke till ett köp. Trattmetaforen är relevant eftersom den minskar när den fortskrider, det vill säga sannolikheten för att försäljningen minskar i varje fas av tratten.

Vad är omvandlingsfrekvensoptimering?

Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konverteringar från din digitala fastighet, vanligtvis en webbsida. CRO innebär att utföra taktik för att förbättra elementen på din webbplats (eller app) genom testning. I förhållande till din marknadsföringstratt fokuserar CRO på att flytta prospekt till nästa steg.
Konverteringstips för målsidor

Vad är interaktivt innehåll?

Interaktivt innehåll kräver handling (interaktion) från prospektet bortom att läsa, lyssna eller titta. I gengäld får deltagarna personliga resultat i realtid som de bryr sig om. Aktiviteter som att svara på frågor vägleder framtidsutsikter till specifika resultat för att ta itu med deras problem och utmaningar.
Guide till interaktivt innehåll

Varför är sociala medier viktiga?

Chansen är stor att din publik är aktiv på ett eller flera av de stora sociala nätverken där miljarder människor tillbringar tid dagligen. Varumärken som förstår kraften i marknadsföring på sociala medier och lägger resurser på det kan öka medvetenheten, driva trafik, interagera med kunder, driva försäljning, bygga lojalitet och vinna förespråkare.

Vilka sociala mediekanaler ska jag använda?

Tänk först på de bästa sociala kanalerna när det gäller aktiva användare: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och Pinterest. Bestäm var din publik tillbringar sin tid. Undersök användarnas demografi och beteendemönster och överväg vilken typ av innehåll du kommer att dela.
guide till marknadsföring på sociala medier

Hur kan jag kontrollera mitt varumärke på sociala medier?

Ditt varumärke är nu i händerna på din publik. Du kan inte ”kontrollera” vad som sägs om det. Men du kan gå med i konversationerna, visa att du bryr dig om dina kunder och skapa mervärde.

Ska sociala medier skötas uteslutande av marknadsavdelningen?

Nej. Visst, du vill inte ge upphov till ett socialt media gratis för alla som kan förvirra din publik. Du bör dock överväga att utöka ditt team med ett program för medarbetarstöd som är utformat för att ge anställda möjlighet att bidra till samtalet och förstärka ditt varumärkes röst.

Personligt varumärke är processen att använda online och offline taktik för att marknadsföra dig själv som professionell. Digitala medier har bidragit till att skapa en betoning på personligt varumärke för alla typer av anställnings- och köpbeslut.

Vad är en blymagnet?

E-postmarknadsföring En blymagnet är ett gratis erbjudande du gör i utbyte mot en e-postadress (och eventuellt ytterligare information). Syftet är att inspirera potentiella kunder att gå med i din e-postlista genom att erbjuda något av värde. Exempel inkluderar en e-bok, guide, rapport, bedömning, fuskblad, verktyg, mall, webbseminarium, kurs eller en kupong.
Är e-postmarknadsföring fortfarande effektiv?
E-post är starkare än någonsin. Det är mer populärt än alla sociala medier. Det är mer privat. Mer personligt. Mer pålitlig. De flesta förlitar sig på e-post och kollar sin inkorg flera gånger varje dag. Om du vill kommunicera direkt med personer som faktiskt ger dig tillåtelse att marknadsföra till dem, är e-post marknadsföring viktigt.
E-postmarknadsföringsguide

Ska jag köpa en e-postlista för att komma igång?

Bara om du vill slösa bort dina pengar och komma in i SPAM-branschen. De flesta e-postleverantörer tillåter inte att du använder köpta listor. Du måste utöka din e-post organiskt (se frågan om blymagnet). En liten lista med verkliga prospekt har mer värde än en stor lista med främlingar.

Vad är blyvårdande?

Lead nurturing är marknadsföring till potentiella kunder – vanligtvis via e-post – för att flytta dem längre ”nedåt i tratten” och hålla dem involverade och engagerade i ditt varumärke. Att konsekvent interagera på viktiga punkter under försäljningsprocessen kommer oundvikligen att förbättra konverteringsfrekvensen och öka försäljningen.

Behöver jag ett nyhetsbrev via e-post?

Det är klokt att skicka regelbundna uppdateringar till dina prenumeranter med nyheter om nytt innehåll, nya produkter (eller förbättringar), evenemang och så vidare. Det är inte klokt att förvänta sig att din e-postlista expanderar snabbt genom att bara erbjuda ett nyhetsbrev.

Behöver vi video?

Anledningen till att marknadsförare älskar video så mycket är att onlinekonsumenter älskar det. Mer än en miljard timmar video konsumeras på YouTube varje dag. Video är ett flexibelt och engagerande innehållsformat. Det är enkelt att dela på flera plattformar. Smartphones och digital redigering har gjort det mycket lättare att skapa video, så potentialen för en hög ROI är stor.
Videomarknadsföringsidéer för småföretagsbudgetar

Vad är en uppmaning till handling?

En uppmaning till handling (CTA) är en uppmaning som instruerar tittaren att vidta en specifik åtgärd. En uppmaning till handling skrivs vanligtvis som ett kommando, till exempel ”Köp nu.” Inom digital marknadsföring tar en CTA vanligtvis formen av en knapp eller länk.

Det enkla svaret på denna komplexa fråga är att skapa värde. Du måste identifiera och kommunicera ett löfte till dina kunder som resonerar på en känslomässig nivå. Börja med denna fråga: Hur kan vi förbättra livet för dem vi tjänar?

Behöver jag en professionell copywriter?

Om du vill göra professionell marknadsföring behöver du en professionell copywriter. Rollen som copywriter är viktigare än någonsin i den innehållsdrivna digitala medievärlden. Välskriven kopia bygger varumärken, knyter an till läsaren och inspirerar till handling.
Copywriter vs Content Writer

Vad gör Google Analytics för mig?

Google Analytics är en gratis webbplatsanalysplattform som ger dig insikter i hur användare hittar och använder din webbplats. Med Google Analytics kan du spåra ROI för din onlinemarknadsföring och granska viktiga mätvärden för att fatta välgrundade beslut. Huvuddelen av Google Analytics kategoriserar data i förvärv, beteende och omvandlingar.

Vad ska jag mäta?

Ett praktiskt tillvägagångssätt för marknadsföringsmått bör inkludera att fastställa vilka nyckelprestandaindikatorer (KPI) som är viktigast för ditt varumärkes tillväxt. Som en utgångspunkt, överväg statistik som återspeglar dina framsteg när det gäller trafikgenerering, konvertering och marknadsföringskostnader och skapa en instrumentpanel för att spåra dem varje månad.
KPI:er för innehållsmarknadsföring

Hur lång tid tar det att se resultat?

Betalda digitala marknadsföringsprogram bör skapa resultat omedelbart. Å andra sidan kräver program som innehållsmarknadsföring, byggnad av e-postlistor och sökmotoroptimering uthållighet och tålamod. Du kan se några resultat inom några månader; men det kommer sannolikt att ta sex månader till ett år innan du uppnår några av dina trafik- och konverteringsmål.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.