Retromania

Designklassikerna du måste ha koll på!

Hör du folk prata om Eames-stolen, Margrethe-skålen och LeKlint medan du själv står som ett frågetecken bredvid? Då är det dags att gå del 1 i Retromanias grundkurs för dig med nollkoll på formgivning. Här är designklassikerna du måste ha koll på!

Le klint

1. Den mest kända av det danska lampföretaget Le Klints lampor heter 172 och formgavs av Poul Christiansen 1971. Bild: Le KLint

Aalto_salmon_pink_clear_group_JPG

2. Savoy är en klassiks glasvas formgiven år 1936 av den kända, finska designern Alvar Aalto. Bild: Iittala

Fanett

3. Fanett är en stol som designades av Ilmari Tapiovaara för Edsbyverken år 1955. Bild: Metropol.

 

Flowerpot

4. Lampan Flowerpot är formgivaren Verner Pantons mest kända skapelser från 1969. Bild: Andtradition

Margrethe

5. Margrethe-skålen designades på Sigvard Bernadotte och Acton Bjørns designstudio i Köpenhamn på uppdrag av Rosti 1954. Bild: Rosti.

Lamino

6. Laminostolen blev framröstad som 1900-talets möbel av Sköna hems läsare. Den formgavs av Yngve Ekström för Swedese 1956. Bild: Lauritz.

Eamesstolen

7. LCW (Lounge Chair Wood), även kallad Eames-stolen, formgavs av Charles och Ray Eames 1946. Bild: Vitra

Pantonstolen

8. Pantonstolen är en formgjuten stol i plast som skapades av den danska designern Verner Panton 1967. Bild: Vitra

Kotte

9. PH-kotten, med sin unika bladkonstruktion som skärmar av ljuset, designades av Poul Henningsen för Louis Poulsen 1958. Bild: Louis Poulsen

Thonet

10. Den klassiska wienerstolen (Thonet No 14) var den första serietillverkade stolen, och formgavs redan 1859 av Michael Thonet. Bild: Gebrüder Thonet.

Superellips

11. Superelipsbordet med sina karakteristiska spännben designades av formgivaren Bruno Mathsson tillsammans med vetenskapsmannen Piet Hien 1964. Bild: Bruno Mathsson International

 

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Nulle_utan_prickar

    Det mesta ovan är direkt estetiskt motbjudande, förutom den graciösa Wienerstolen från 1859, och kanske något mer. Det känns tråkigt att konstatera, men det finns ganska lite formgivning av bestående värde efter 1930, alltså efter att marxism och feltolkad funktionalism i ohelig allians med överspända konstnärskomplex satt griller i huvudet på formgivare och arkitekter.

    1. nilon

      Och Wienerstolen tycker jag är den fulaste och även mest obekväma av alstren ovan… Finns otroligt mycket vacker och intressant formgivning efter 1800-talet. Du måste lida som inte kan se eller uppskatta det.