Vad är ett mediakit? Hur gör man ett? Och varför ska man ha ett?
Jag har äntligen fått renskrivet och granskat mitt mediakit – nu kan jag äntligen skicka med det istället för att skriva ner allt i text och siffror till företag när det kommer till samarbeten.
Men vad är egentligen ett mediakit? Är det som ett första hjälpen-kit? Ja, men det kan man faktiskt säga att det är.
Ett mediakit är en typ av CV på 1-2 sidor som en influencer kan använda sig av när det kommer till samarbeten med olika företag. Ett kit som alla borde ha om du frågar mig. För precis när det kommer till vilket jobb som helst så är det viktigt att kunna sälja in sig till företagen och visa varför de ska samarbeta med just dig. Vad kan DU tillföra som ingen annan kan?
Här tänkte jag gå igenom 8 punkter som jag tycker du borde ha med i ditt mediakit 🙂
- Berätta om dig själv. Vem är DU? Berätta kort om vem det är som ligger bakom den sociala kanalen. Vad gillar du att göra? Har du någon rolig utbildning att berätta om? Har du familj? Tänk ut saker som just detta företaget kan vara intresserade av. Kort och koncist är grunden i ett mediakit.
- Berätta om din kanal. Hur länge har den funnits? Vad har hänt på vägen? Vad vill du uppnå med kanalen?
- Våga skryta! Har du fått någon utmärkelse? Fina ord? Varit med i något reportage? Skriv med som en liten notis.
- Ge siffror på dina kanaler. Längst ner på min första sida så har jag 4 kanaler: Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest där respektive logga även visar siffror på hur många följare jag har där. Bloggen visas på första sidan och jag har då märkt ut både sidvisningar och unika besök per månad.
- Kontaktuppgifter. Hur ska de annars kunna nå dig? Ge företaget alternativ. Telefonnummer, mail, Facebooksida etc.
- Samarbetspartners förr och nu. Har du haft några tidigare samarbeten? Märk gärna ut namnen med en logga eller liknande. Har du haft ett flertal – välj ut ett par – du behöver inte ta med alla.
- Berätta om din målgrupp och vilka som följer dig idag. Längst ner på min sista sida har jag valt att ha med hur många procent som är män och kvinnor hos de som besöker min sida samt hur många procent av besökarna som är från de två största städerna – i mitt fall hur många som är från Göteborg och hur många som är från Stockholm. Siffrorna har jag hittat på Google Analytics – ett bra tips för dig som vill veta mer om de som läser och följer dig 🙂 Hur ser din målgrupp ut?
- Ha med bilder! Visa att du är duktig på att fotografera och välj ut några som säljer in dig på ett seriöst sätt för att ge läsaren se mer än massa text.
Utseende då? Hos Etsy hittar du en himla massa fina mallar för en billig peng – förutsatt att du inte vill sitta och knåpa ihop det helt själv då såklart 🙂
Kom ihåg att lägga mycket tid på ditt CV och skicka inte iväg det förrän du är 100% nöjd.
Lycka till!
3 tips på mediakitmallar från Etsy.