Frureinhold

Coca-Cola, mer än bara en dricka!

Nu kommer ett livsviktigt inlägg och detta i samarbete med Coca-Cola. Nej det kommer inte handla om drycken, utan om företaget. För Coca-Cola är så mycket mer än bara en dricka. Varumärket äger en stor makt och genom att utnyttja sitt namn skapar Coca-Cola en kampanj tillsammans med svenska simförbundet som går ut på att lyfta simning som motionsform samt öka simkunnigheten. Ni alla vet att jag står för att vänja barn tidigt vid vatten och att lära dom simma.

Samarbetet mellan Coca-Cola och svenska simförbundet är det största långsiktiga idrottssatsningar som Coca-Cola gör i Sverige och detta tycker jag vi borde lyfta och hylla. Som en del i detta samarbete finns också simmasverige.se, där skall man kunna få inspiration, kunskap samt den information som kan behövas för att nå dessa satsningar. Ett stort mål förutom att motivera fler till att lära sig simma och få simning till en positiv motionsform är att Sverige satt som mål att innan 2020 ha inspirerat 120 000 svenskar till en mer aktiv livsstil just genom simning. De har satt en siffra och denna siffra vill de uppnå. Även om man kan simma eller är på väg att lära sig är detta en ypperlig möjlighet att också få in simning som en del i en fysisk aktivitet. Det är något vi tillsammans kan göra med våra barn och under 1 h får hela familjen en trevlig stund med inslag av fysisk aktivitet. Som småbarnsförälder vet jag hur svårt det är att komma iväg till gymmet, så därför passar just simning och bad oss toppenbra. För er som inte vet så har Coca-Cola ett aktivt arbete inom flera idrotter för att motivera hälsa och en aktiv livsstil.

Jag tycker det är bra att projekt som dessa skapas, för det finns vissa grupper i samhället som är mer utsatta och som aldrig får chansen att lära sig simma. Detta måste förändras. Svenska skolor erbjuder simlektioner men trots detta lär sig inte alla simma och vissa kommer till Sverige i tidig tonår och har inte fått möjligheten i hemlandet att lära sig simma. Så genom detta samarbete skall simkunnigheten öka bland annat genom samarbete med lokala simföreningar som håller simkurser för att lära fler att simma. Detta kommer att rädda liv.

Jag tycker vi skall ge Coca-Cola och simmasverige en stor eloge för sitt arbete och även om många förknippar Coca-Cola med en dryck så är företaget så mycket mer. Jag hyllar att de lägger pengar och energi på barnen, att de vill göra skillnad och främst för att de vill hjälpa alla, inte bara en viss grupp. Ni kan läsa mer här!

IMG_1926 IMG_1925

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.