Jag får ibland frågan, hur jag kan gå från att ha 1000 unika läsare i veckan till 20 000 unika läsare i veckan. Svaret är såklart inte enkelt, men den största orsaken är att jag gått från att vara en renodlad dagboksblogg, till att använda bloggen som ett forum för fler kategorier. Jag brinner för mode, skönhet, hälsa och resor, men jag vill också via bloggen sprida budskap som faktiskt kan göra skillnad för andra människor. Jag är också noga med att inte skriva inlägg eller dela företag som står för saker som jag inte alls står för. Det är alltså viktigt för mig att jag kan tro på det jag skriver och att inga ord kan få andra att må dåligt. Med en såpass stor blogg tycker allafall jag att man har ett visst ansvar, både mot mig själv och mitt varumärke men också gentemot mina läsare. Det är ständigt avvägningar om vad jag skriver, hur jag skriver och på vilket sätt.
Min blogg är en del av mitt liv och ja det är till viss del en dagbok, men det som skiljer är att jag inte endast skriver om mina dagar utan försöker att variera innehållet så att den blir mer intressant. Jag vet vad jag söker när jag läser bloggar och det är inte att läsa i punkt och pricka vad man gjort under dagen. Min blogg är en del av mitt varumärke och det är där en blogg skiljer sig från en annan blogg. Jag får betalt för att blogga, det är en del av mitt jobb och det är där många tror att man glider på en räkmacka och tror att bara för att man startar en blogg så tjänar man automatiskt pengar. En blogg blir inte stor för att man vill det, en blogg blir stor för att man arbetar, sliter och kämpar. Varje vecka gör jag en plan, vad skall jag skriva, vilka företag skall jag arbeta med, har jag några deadlines etc. Emelie skrev något så sjukt bra på sin blogg idag
”Alltså ibland får även jag spel, spel på människor som vill utnyttja ens kanaler att marknads föra sig i, men inte betala för det? Vad tror ni att jag jobbar gratis eller?! Jag sliter hårt för mitt varumärke, minst lika hårt som alla andra företag gör.
När det kommer till bloggandet så är det skrämmande många som tror sig att man ska jobba gratis för dom. För det är ju bara ett inlägg eller?! Eh, nej mina inlägg är inte bara ett inlägg, jag lägger ner flera timmar om dagen på mitt bloggande, detta är mitt jobb! Vad tror ni att det kostar att lägga ut en annons i en tidning eller att annonsera på Facebook etc.? Eller det är kanske tidningarna och Facebook som ska stå för dessa annonskostnaderna också? Ah, nej just det, det fungerar inte så, jag har fler som läser min blogg än vad många av våra dagstidningar har!”
Jag har omkring ett 10 000-tal unika besökare i veckan, alla inlägg som jag skriver ligger kvar sålänge bloggen ligger kvar. Jag får precis som Emelie skriver erbjudanden att skriva om saker på bloggen och det är ständigt en avvägning. Kan jag stå för detta, passar det på min blogg etc etc. Jag gör inte inlägg under en viss summa, för om ni pratar med tex gp eller andra dagstidningar vad de tar för en pytteannons i tidningen lär ni sätta i halsen. Fler och fler företag börjar inse värdet i att synas på bloggar vilket såklart är jätteroligt, men kom inte med några skambud.
Bra inlägg och en viktig sak att ta upp! Man ska inte glömma bort sitt egna värde och varumärke. Kram
vad roligt att du har så många läsare 🙂