Jag tror mycket på att frigöra vissa saker i livet för att få ett bättre flöde på positiv energi. Göra sig av med saker som upptar plats i hjärnan och systemet.
Det här är förmodligen sånt som för vissa låter väldigt logiskt och för andra låter det som hokus pokus. Och det är helt ok.
Men jag lyssnar mycket på poddar och intervjuer med entreprenörer och framgångsrika människor, det triggar och inspirerar mig att jobba ännu lite hårdare för att nå mina drömmar och mål. Och en sak som jag har hört flera gånger är att man inte ska ha en massa meddelanden och mail som är obesvarade eller bara ligger. Alla meddelanden och mail ska ha ett syfte, vara besvarade eller väntande på svar. Inte bara liggande i en inkorg. Det blir en energitjuv.
Så nu har jag påbörjat ett projekt, jag ska tömma min mailkorg. Ja, det är ju ett litet projekt. Jag har just nu 5546 mail i min inkorg och planen är nu att sortera och rensa och få in allt i mappar. Målet är alltså att kontinuerligt tömma inkorgen och sen veta exakt var allt ligger. Rubriker som Företag, Blogg, Personligt, Samarbeten, Inspiration mm.
Hur lång tid tror ni det tar. Hmmm. Jag siktar på att gå igenom 100 mail om dagen. Då pratar vi om lite mer än 55 dagar och så lite nya mail på det. 2 månader…Ok. Mitt mål är att vara klar den 1 februari. Haha.
Vad har jag gett mig in på?
Har ni några smarta sätt att hantera mail?
P & K Claudia
För alla dom som du mejlar med regelbundet kan du göra ”regler”. På så sätt hamnar dom i rätt mapp från början och den mappen blir markerad med fetstil så du vet att det ligger ett bytt mejl och väntar. Så när du skall jobba kollar du efter olästa mejl i jobbmappen osv.
Hmmm, låter ju väldigt bra! Ska kollas upp!
Jisses. Den där.sista bilden. Den gör nåt med mig. Så jävla snygg. Allt. Kvinnan, tröjan, håret, känslan. Älskar det!
Haha! Tack!
Skapa regler i Outlook! Mail med vissa ord går automatiskt direkt in i rätt mapp, lättare att prioritera då 🙂 kan göra massa olika regler med mejl som kommer in.
Åh! Smart! Tack!
Jag har arkivsystem i jobbmailen och har haft det i många år. Jobbar med projektutveckling och implementering så jag har olika mappar efter projekt och gör ibland sub-folders där men har lärt mig med åren att det inte får bli för många mappar för då är det lätt att man inte arkiverar med detsamma och det är då det bygger upp ett berg i inboxen. Så så snart jag svarat arkiverar jag. Viktigt att även arkivera skickade mail enligt samma system. Väldigt smidigt när man kommit igång. Så tänk ut dina mappkategorier och kör igång! Lycka till
Låter ju helt magiskt att ha den ordningen. Japp, jag börjar nu!
Har mappsystem både på privata och jobbmailen. Problemet är bara att jag inte tar mig tiden att spara i rätt mappar. Var duktig på jobbet förut, men halkade efter när arbetsbördan ökade. ? Kan dock tänka mig att det skulle kännas otroligt skönt att ha alla mail i ordning. Att leva efter sina nya regler blir det svåraste, antar jag.
Det ska gå, det ska gå…(jag försöker peppa mig att verkligen ta tag i det!)
Kram!
Lägg allt i samma underkatalog! Du kommer ändå välja att söka så gör jag hela tiden. Mitt mål är att inkorgen ska vara tom och så flaggar jag allt jag ska ta tag i. Om man dessutom vet när man har möjlighet att ta tag i dem kan man ju sätta datum på flaggan. Lita på att du hittar det du söker med hjälp av sökrutan så behöver du inte lägga tid på att sortera.
Jobbar på företag där extremt mycket mejl skickas. En gång kom jag efter rejält och hade flera tusen mejl i inkorgen. Folk jagar om de vill något så slösa inte tid på att gå igenom allt. Gör en ny mapp och dra in allt där, förutom den senaste veckans skörd som du kan gå igenom. Sen börjar du på ny kula och tar alltid hand om nya mejl och sorterar fint. Följ två-minutersregeln med; delete, Do eller deffer. Om du kan göra det på två min så DO, mer än två min så deffer och avsätt tid. Om du har outlook så fungerar flaggorna grymt med, gör en to-Do mapp och dra in allt som duskafölja upp eller har deffered där så får du bättre överblick i inkorgen. Lycka till!
Åh! Ja! Älskar det här tipset. Nu ska det flaggas! ?
Press delete. Är det viktigt hör de av sig igen och då kan du börja på nytt 🙂
Lite mer seriöst-mail är ofta någon annans todolista. Gör din egen och prioritera efter den, inte efter vem som mailar dig.