Nu har mitt kontor öppnat.
Klockan är 21 och barnen har sovit i ca 1 timme, efter dom har somnat så tar jag 1 timme och plockar lite, slökollar på tv, lyssnar på en podd medan jag skrollar på mobilen, jag dricker mitt finkaffe och sakta vaknar jag till, jag blir ofta rätt seg av nattningen så jag behöver lite tid för att bara vara och vakna,
Sen klockan 21 så öppnar kontoret. Då är det fullt fokus i 3 timmar. Ibland blir det kortare, men det blir aldrig längre. Det är alltid en dag imorgon och oavsett hur sent jag somnar så är det två minimänniskor som vaknar vid 7 och då måste jag vara pigg.
Jag hinner med extremt mycket på 3 timmar, jag måste hinna med allt på 3 timmar, jag har inget val och det är min hjärna inställd på, därför bara kör jag.
Så hur är upplägget?
Jo, jag ska visa hur jag delar upp min tid.
21.00
Mailen.
Jag börjar alltid med att gå igenom dagens skörd. Mest är det ju saker som ska raderas eller bara läsas, men sen kan det vara räkningar som ska betalas, det kan vara någon intervju som ska besvaras, samarbeten som ska planeras. Efter att ha gått igenom mailen börjar jag bocka av. Jag har max 45 min till mailen och det brukar jag hinna med, om inte så lägger jag det på min bonushalvtimme på slutet.
21.45
Bloggen.
Två blogginlägg (minst) ska skrivas varje kväll. Om det är saker under dagen som vi har gjort och som jag ska skriva om så skriver jag texten och sen redigerar jag bilderna som ska läggas in. Och sen är det oftast ett inlägg som innehåller mer text och då sätter jag mig med det. Jag brukar börja med det inlägget som går fortast att få klart och sen tar jag resten av timmen (och kvarten) till det lite längre och klurigare inlägget. Jag tycker att det är en skön uppdelning. Dom hör två inläggen har jag redan tänkt ut under dagen. Det finns inte tid att sitta och komma på inlägg i stunden utan det har jag planerat sedan tidigare. Blir det tid över så gör jag bonusinlägg, inspirationskollage eller annat.
23.00
Pocci Pocci.
Mitt klädmärke får 30 minuter av mig varje dag.
På den tiden fixar jag bilder till vårt Instagramkonto, kontaktar influencers angående samarbeten, svarar på mail, chattar med Stina (min grymma tjej som jag har anställt) och skissar på kommande kollektioner.
23.30
Bonushalvtimmen.
Den här halvtimmen kan innehålla allt möjligt. Om det är dagen innan poddsläpp så laddar jag upp podd och fixar lite med den, jag kanske bockar av något mer från mailen, redigerar bilder till Instagram, kontaktar företag för samarbeten, rensar bland mail och bilder (har ett stort behov av att ”städa” min dator;))
00.00
Godnatt och läsa i en kvart.Jag får ofta frågor på hur jag hinner sköta företag och vara hemma med barnen.
Det här är svaret. Disciplin och effektivitet.
Sen så har vi bestämt sedan två veckor tillbaka att jag på söndagar har jobbtid i två timmar på morgonen, det är underbart, då går jag till ett fik, köper finkaffe, slår upp datorn och jobbar. Då blir det mest blogginlägg som jag kan samla på mig för dagar när jag inte hinner producera två inlägg.
Sitter du mycket med datorn på dagarna? Aldrig. Om jag öppnar datorn så är det för att srtreama nyheterna på morgonen för vi har inga tv-kanaler här men annars så existerar inte min dator på dagtid och mobilen använder jag till att fota och köra lite Instastories på dagarna.
Umgås jag aldrig med Manuel?
Jo, det gör jag absolut, ibland sitter vi bredvid varandra och jobbar, haha, nej, men sen hela helgerna och om Manuel inte är i produktion och ute på inspelning så jobbar han hemifrån vilket betyder att vi i princip alltid äter frukost och lunch tillsammans i veckorna och sen slutar han alltid jobba runt 16, så då är vi tillsammans med barnen till dom ska sova.
Men det är klart vi är ju inte paret som sitter och ser serier på kvällarna, för det funkar inte om jag ska kunna jobba och vara hemma med barnen vilket vi båda är glada för, så vi vet att det är såhär nu, för att vi ska kunna leva det livet som vi vill. Och det är så värt det för oss!
Är det fler hemmamammor, eller mammalediga här som jobbar?
Hur lägger ni upp det? Hur får ni in jobbet i vardagen?
Puss! / C
Oh tack tack tack för lite struktur o pepp-jag tycker det där är en riktigt svår balans som egenföretagare, känns som att jag alltid har ett öga på mailen eller ’ska bara’ göra klart något när jag är med barnen och det stressar mig oerhört….känns ofta så dumt, för både effektiviteten i jobbet o tiden med barnen där o då blir ju halvbra 🙁
Mitt problem är att jag är så trött o slut på kvällarna, o har svårt att fokusera då,..men jag SKA hitta min väg, så tack igen för idéer, o för mig pepp??
Tack fina! Ja, man får hitta det som passar, men att svara på mail när man är med barn brukar bara bli stressande ???
Vart hittar man klistermärken så man kan boosta sin egna dator? Vart hittade du dina?
Hej Emma! ☺️??
Kolla in denna Instagramsidan och allt fint att beställa! Kan tänka mig att Claudia köpt sina drömmiga stickers där eftersom hon känner tjejerna som driver företaget. ?☀️????⚡️?
https://www.instagram.com/monyayclub
Jag har köpt dom på Ban Do, men kolla in Monyay, dom har jättefina klistermärken!
Åh, vad intressant att läsa om! Jag kombinerar att vara föräldraledig och sköta mitt företag (matblogg) och dessutom pluggar jag lite på distans. Nu har jag en son på 1,5 år och i juni kommer lillasyster. Så jag funderar på hur jag ska få ihop tiden i höst och det har var bra inspiration. Nu försöker jag jobba när sonen sover på dagarna (han sover ca 2-3 timmar och då brukar jag hinna med att plocka undan, diska och tvätta samt blogga) och sen har jag varje söndag förmiddag (ca kl 8-11). Det fungerar nu men jag måste bli mer uppstyrd de timmarna jag har. Så nu ska jag planera mer noggrant med din struktur som inspiration. Tack! <3