Var länge sedan jag tog upp något i ämnet att vara ”Annorlunda”, men jag vill nu slå ett slag för URs serie ORKA. Det är en serie avsnitt om barn och vuxna som har ADHD, ADD, Aspergers syndrom och Autism. Det är ett jättebra sätt att informera om dessa diagnoser och problematiken att ”vara annorlunda” fast egentligen inte.
Jag rekommenderar att man börjar titta på filmen Leo är ledsen och sedan fortsätter med de andra. Alla som har någon i familjen/släkten som har någon av dessa diagnoser, som jobbar inom dagis/förskola/skola i ren allmänhet kan jag tycka att alla ska titta på dessa och försöka få en vidare syn och mer förståelse för dessa personer och deras problematik.
Dock vill jag trycka på några saker:
Nr 1: Alla är olika så även de med dessa problematiker. Alla har inte allt och det som fungerar för den ena kanske inte fungerar för den andra. Barn och vuxna med dubbla diagnoser speciellt!
Nr 2: Om du jobbar inom förskola och skola och arbetar med ett barn med någon av dessa problematiker, tänk på att OFTAST så är det någon av eller båda föräldrarna som känner sitt barn bäst ta HJÄLP av dom och fråga, fråga, fråga för att se till att det fungerar smidigast för barnet. Låt inte barnen blir ”testkaniner”. Vi är inte omöjliga som föräldrar vi vill bara att våra barn ska ha samma förutsättningar i skolan som alla andra barn. Och tro mig det går oftast med ganska enkla medel som inte behöver kosta mer en information och att ”tänka i rätt banor” och förstå situationen på ett annat sätt. Ekonomi är inget skäl att inte hjälpa dessa barn.
Nr 3: Om du som förälder känner att något ”inte stämmer” med barnet i skolan eller på fritiden, och du som känner så, vet vad jag menar. Vänta inte med att gå vidare, tro inte att ”det kanske går över”, lyssna inte alltid på skolans ”lugnande” kommentarer utan agera. Sök hjälp, det behöver inte innebära en märkning för livet. Däremot är det jättejobbigt att få diagnosen som vuxen och ha ”tappat” mycket av skoltiden pga problematik där man inte fått rätt hjälp i tid. Visst du kan ha fel, men det kommer i så fall visa sig eftersom och det är värt att ta risken, din magkänsla är oftast den rätta!
Nr 4: Det finns inte bara nackdelar med dessa diagnoser många lyckade och kända personer har/misstänks ha haft någon av dessa diagnoser. Thomas Jefferson, Albert Einstein, Isaak Newton, ekonomipristagaren Vernon Smith, skaparen av Pokémon osv osv. En person med Aspergers t ex har oftast en uppmärksamhetsförmåga som är enorm, dom tänker i andra banor och kan därför komma fram till en lösning mycket fortare eller smartare en många andra. Personer med autism kan kanske inte sociala koder, men är otroliga skapare och har en fantasi som tar dom otroligt långt. Om dom hittar rätt väg att gå, får rätt förutsättningar hemifrån och från skolan, omvärlden är jag säker på att dom kan gå hur långt som helst.
Som sagt titta på serien och ge dig själv kunskap, förståelse och mer öppna ögon för omvärldsproblem som inte bara går ut på att samhället är mer stressat, barn ska ta sitt ansvar och tro inte att alla ”störande jobbiga barn” är ”diagnosbarn” många av dessa barn stör inte alls, men kan själva bli otroligt störda av omgivningen och oförståelsen. Det är ett problem!
Jätteintressant, ska jag kolla!
Vill bara kommentera att det inte alltid är så lätt att fråga, fråga, fråga föräldrar för alla är inte så positiva till att ha barn som är annorlunda och få till en utredning är svårt ändå, ännu svårare om man inte har föräldrarna med på tåget.
Ja, det är helt omöjligt att göra en utredning utan att ha med föräldrarna på tåget eftersom det är dom som måste godkänna utredningen. Men det jag menade att fråga och fråga var då man har gått igenom en utredning och föräldrarna redan är med på banan. Om nu föräldern tar initiativ till att försöka underlätta för barnet i skolan så brukar kunskapen om vad som behövs också finnas där. Och då är föräldern en otroligt viktig kunskapskälla.