Mina bästa meditationstips – Anna-Karin Nauckhoff

Anna-Karin Nauckhoff

Mina bästa meditationstips

Alltid redo! För lite sjukgymnastik. Tydligen iallafall eftersom jag går och går hela tiden känns det som. Drömmer våta drömmar om att kunna sträcka ut och böja armen helt.. Så sjukt hur ett litet lätt fall kan resultera i en bruten armbåge som leder till operation och sedan gravt minskad rörlighet. Blir kanske en operation till men i sådana fall i mjukdelarna och inte i skelettet så jag aaaaaaantar att det inte blir lika invecklat i sådana fall. Vill hur som helst inte alls opereras igen så kämpar på med sjukgymnastiken och hoppas att det kan leda till normalitet.

Men iallafall.. idag blir det ingen ny Måndagsmeditation utan istället lite allmänt om meditation. Det är en så himla bra grej. Eller alltså det är världsomvälvande och livsräddande. Jag önskar jag kunde meditera flera timmar om dagen, det hinner jag tyvärr inte riktigt nu.. men försöker att få till minst tio minuter de flesta dagar. Tror faktiskt att även den lilla stunden gör nytta. Att komma ner i andningen lite, slappna av i kroppen, koppla bort tankarna. Jag tror att precis alla skulle må bättre av att meditera. Vill du ha lite hjälp på traven så ladda ner en meditationsapp som till exempel Insight timer som har hur mycket material som helst. Där finns så man kan ställa in tid och önskad musik och vill man istället ha vägledning så finns det hur många sådana meditationer som helst, till och med så korta som en minut ifall det är allt man har tid med just då. Har du inte testat att meditera så ge det ett försök! Det värsta som kan hända är liksom att du börjar må lite bättre.

 

Tips som jag tycker gör stunden av meditation bättre:

  • Sätt dig någonstans där du får vara ifred. Mm det känns ju rätt grundläggande men kan vara lite svårt att få till om man har en familj. Alla har ju inte som jag, en hencave som jag kan ta tillflykt till:) Men kanske kan du låsa in dig på något rum, toaletten eller ta på dig en varm jacka och gå upp på vinden. Är du i ett rum där det finns familj i närheten så ta på dig öronproppar om du vill vara helt utan ljud, eller hörlurar om du vill lyssna på något.
  • Rör dig lite innan eller i början av meditationen. Jag brukar börja med att skaka igenom kroppen och stretcha lite för att släppa på spänningar och lättare kunna slappna av.
  • Kan du bara få till ett par minuter? Gör det ändå! Kanske har mer tid nästa gång, eller så har du det inte. Jag är ett levande bevis på att några minuter då och då också funkar:) Jag vet att jag hade varit mycket mer stressad om jag inte hade fått till mina minimeditationer..
  • Tycker du att det känns för seriöst med de guidade meditationer som finns? Testa mina Måndagsmeditationer! OBS! <— Det är en länk där:)
  • Andas med djupa lugna andetag. Det säger kanske sig självt och det sägs ju definitivt i guidade meditationer men kan inte riktigt sägas för mycket känner jag. Många rekommenderar ju in genom näsan och ut genom munnen, själv brukar jag andas bara genom näsan. Det värmer upp kroppen,

 

Meditation grundar en lite, styrker inifrån och gör att det mesta blir lite lättare att hantera. Jag kan känna superkaos inför något, tvinga mig själv till lite meditation istället och efter det se mycket klarare på situationen. Ja, det är en bra grej alltså.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.