Anitha Schulman

Var är gråskalan?

Jag har gått och stört mig på Tallink kampanjen ganska länge, en lättklädd brasilianska i carnvalbikini får hjälp med att knäpp BH:n eller liknande av en snubbe. Copyn den som legitimerar annonsen förklarar: att ”när vi klär upp oss så klär vi av oss :-)”. Vi – handlar då om latinamerikaner. ”Välkommen till vår värld” liksom din blekfeta svenne. Lätta upp och knäpp upp! Var skön!

Men Tallink är ett sånt muggigt varumärke och den enda associationen jag får upp, när jag läser budskapet i annonsen är är grisfulla medelålders kritvita män. Med påtaglig bukfetma som inte kan hålla fingrarna i styr från små gyllenbruna kvinnor med lite kläder. Det här är ju liksom ett tvärfel i genus Sverige.  Men annonsen kommunicerar inte med mig utan just med blekfeta kritvita medelålders män och kärringar. De som inte ”drabbas” av det som debatteras i medierna. De som är gamla hundar som vägrar sitta. De som ”vi” egentligen pratar med hör oss inte. Det är inte större fel på unga män idag inte heller unga kvinnor. De är mer medvetna än vad jag är. Men deras medvetenhet -de unga männen och kvinnorna. Är så dragen till sin spets så den medelålders gubben kommer ”sluta lyssna vid hallå”. De pratar helt olika språk.

Jag tänker någonstans att det finns sådana otroliga fördelar med att vi är så långt före i jämställdhet jämfört med andra länder. Om vi gör läxan nu så är vi ett sådant framtidssamhälle inom två generationer när vi liksom har fått allt att funka och alla är med på tåget. Men jag tänker också att här i skarven, innan vi fått allt på plats att vi alienerar oss. Sätter oss över andra kulturer och ser ner på dem. Förstår dem lika lite som de förstår oss. Vår fördel i det här är att vi är vita. Men risken är överhängande att vi kan börja negligera alla som inte tycker som vi. Antingen börjar vi tycka synd om dem eller förakta dem. Vilket i förlängningen skulle kunna leda till en ny sorts smygrasism. Någon slags ”oupplysningsrasism”.

Jag vill med detta säga att jag verkligen inte gillar Tallinks reklam. Det är fel avsändare för den sortens budskap. Det blir aldrig bra med den typen av annons i Stockholms ytterst medvetna innerstad. Men jag tror att ”tycka synd om” tänket som jag upplever i min association runt kvinnan på bilden, inte heller i förlängningen är av godo. Vi är per definition med vårt framskridna genustänk är lika udda som nakenparty brasilianare. Det finns inga gråskalor mellan oss det är bara svarta och vita zoner. Hur möts vi, om inte på Östersjön?

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Lisen

    Men andas Anita. När jag ser annonsen tänker jag på Brasilien , härligt rytmer , god mat. Är inte det ideen med annonsen?

  2. Karro

    ”Oupplysningsrasism”? Och hur upplyst är Du över de s.k. ”grisfulla medelålders kritvita män med påtaglig bukfetma som inte kan hålla fingrarna i styr” Inte särskilt nyanserat. Tallinks reklam må brista på genusfronten men ditt inlägg stinker av fördomar!

    1. anithaschulman78

      Nu är väl knappast vita män och kvinnor en utsatt minoritet här i norr så nja ditt resonemang att jag skulle vara rasist lirar sisådär.

      1. Karro

        Mitt resonemang är självklart inte att Du är rasist, det anklagar jag dig absolut inte för! Däremot kändes texten full av fördomar mot en stor grupp medelålders vita män. En aning kategoriskt i min smak!

        1. anithaschulman78

          Men det var ju syftet?! Min association av Estlandsfärjor är precis det. Vad tänker du på? Mysig, stillasittande kryssning. Där folk max dricker två öl och går och lägger sig vid 23.00? Om det är verkligheten det får tala för sig själv. Men associationen är inget annat än grisfylla.

          1. Karro

            Antar att både din och min man räknas till kategorin vita medelålders män, (bortsett från det blekfeta :)) men de är knappast målgrupp för Tallink. Mina association är också att det förekommer mycket fylla men jag har aldrig satt min fot på en Finlandsfärja men gissar att det är en förenklad bild att det bara är vita medelålders män som står för allt drickande och osmickrande beteende. Tycker inte att gruppen medelålders män förtjänar att bli kategoriserade som ett gäng äckliga, fulla svin lika lite som jag gillar att kvinnor ibland blir kategoriserade som en samling känslomässigt styrda och inkompetenta våp utan driv! Lycka till med bebisen! Peace Out!

  3. Linda

    Är inte det där två snubbar? Inte för att det spelar så stor roll men jag tog det bara för givet när jag såg den där reklamen för någon vecka sedan.

Comments are closed.