Trettonbarnsmamman

Mini-semester del 1

Vi kom hem från vår mini-semester igår kväll, nöjda men samtidigt även väldigt trötta 😀 Det var många timmar i bilarna och känns som att baken har blivit både bredare och plattare av allt sittande 😀 Idag hade vi sovmorgon och sen har vi bara slappat. Har tagit hand om all tvätt m.m och inte haft riktigt ro i kroppen att sitta och blogga. Behövde helt enkelt landa ordentligt först 😉 Nu sover alla och jag sitter i soffan och bloggar samtidigt som jag slötittar på repriset på serien Terra Nova…. Jag kommer att skriva om resan i två delar då det annars blir så enormt långt inlägg med massa bilder 😉

Jag gick upp kl.5.30 på onsdag morgon. Gjorde iordning mig själv och packade det sista i väskorna innan jag gjorde klart frukosten och väckte barnen. Vi kom iväg strax efter kl.8 mot vårt första anhalt – Uppsala. Där åkte vi in på OKQ8 för att hämta 2st hyrbilar – En Renault Traffic minibuss åt Peter och en Volvo V70 åt mig 🙂 Vågade inte chansa att köra så långt med våra egna bilar därav valet att hyra bilar 😉

Låt resan få börja

Efter 5 minuter i Volvon var jag kär, snacka om skillnad mot min skruttibangbang – nu snackade vi verkligen körglädje på hög nivå 🙂 Vi hade ju dryga 70 mil framför oss så det kändes verkligen skönt med bra komfort 🙂 Det gick sakta fram mellan Stockholm och Trosa men därefter lättade trafiken avsevärt och vi tuffade på. Det blev ett antal stopp under dagen, drickpauser, matpauser, toa-pauser eller bara för att ta en bensträckare.

Törstigt

Kevin gillar ”mitt” åk och vill ha en sån när han tar körkortet så nu vore en stooor lotto-vinst ännu mera välkommen 😉

Det var strålande vackert väder – typiskt då vi tillbringade dagen i bilarna 😀 Sista timmen var bra dryg och kroppen värkte….. Vi var framme i Trelleborg lagom tid för att komma ombord på TT-Lines färja Peter Pan. Vi hade 3 st 4-bädd hytter och jag, Peter, Victor, Thor, Nellie och Älva hade en hytt, Linnéa, Jennifer, Selina och Alice hade en hytt och Kevin, Benny och Oliver den sista. Vi lämnade väskorna i hyttarna och gick till restaurangen där vi hade bokat middags-buffé till kl. 20.

Vi hämtade först mat till de små, de större plockade glatt mat själva från buffén. Maten var god och alla åt med god aptit 🙂 Efter middagen gick vi ut på däck och kollade på bilar som körde in i båten och bara njöt av den sköna kvälls-luften. Barnen hade många intryck att bearbeta och det pratades friskt i mun på varann 🙂

Vy från färjan över Trelleborg

Finfina lastbilar

Alla barn nyfikna 😀

Nellie tyckte att det var lite läskigt i början

Vi gick runt i båten och stötte på 2st pirater som delade ut guldpengar ( choklad ) till alla barn. Barnen gick på skattjakt och fick varsinna ballong-svärd som belöning 🙂

Det fanns ett lekrum för barnen och ruschkanan till bollhavet var en stor hit för de flesta av barnen så klart 😀 Nellie nöjde sig med en bobbycar 😉

Vi mötte på Zara och hennes familj också. Det var Zara som vann TT-Line tävlingen jag hade på min blogg 🙂 Det komiska var att hennes karl och Peter känner varann lite då de träffats via sina jobb några gånger – Världen är bra liten 😀

Tack för väldigt trevligt sällskap på resan 🙂

När barnen hade lekt av sig ordentligt tog vi en sista sväng ute på däcken innan det var dags att gå och lägga sig

Barnen fick leka en kort stund och somnade på två röda sen, Victor i över slafen, Thor bredvid mig och Nellie bredmid Peter 🙂

Vaknade tidigt, kl. 6.30 redan….och strax efter kom tjejerna och knackade på och ville ha lite ombyte. Vi gjorde oss färdiga för dagen och gick sedan ut för att välkomna dagen och det var strålande solsken ute 🙂

Framme vid Travemunde

Kl. 9 gick vi till restaurangen för att äta frukost-buffé vilket är ju det absolut bästa med kryssningar och hotell 🙂  Vi åt i lugnans ro av allt det goda som bjöds på. Kl. 10.30 började det piratutbildning för alla barn och man samlades i ett speciellt rum då. Under 1,5 timmar fick barnen göra massa skoj med 2st pirater 🙂

Det var lunch-paus mellan kl. 12-14 och sen fortsatte piratutbildningen lite till och avslutades med en film för barnen. Båten har en liten bio-salong men där fick de tyska barnen titta på sin film eftersom de barnen var fler i antalet och svenska barnen fick se en film i pirat-rummet. Vissa av våra barn valde att se filmen medans vi andra strosade runt på båten och umgicks med Zaras familj 😉

De fina Peter Pan – målningarna som fanns på en korridor 🙂

Vi hade en lugn och skön kryssning som var precis lagom 🙂 De som söker sig till en party-kryssning får leta sig annanstans för här var det inget partande alls bara lugnt och skönt, en perfekt resa för avkoppling 😉

Packade in oss i bilarna, sa hejdå till Zaras familj och började vår färd mot Håcksvik där Ulrika och Teddy bor och där vi skulle övernatta. Men mera om det och resan hemåt i del. 2 😉

Klockan är över 01 och det är bara godnatt som gäller 😀

PS.  Ni får gärna följa Kevin på Instagram om ni vill 😉 k3vinnorris

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Ingrid

Kul att läsa om er resa. Extra roligt då jag åkte med Peter Pan med min familj veckan innan. Mina barn gick också skattjakt och fick ballongsvärd. Synd att vi inte åkte på samma tur.

2. Nathalie

Ser ut som om ni har haft en trevlig resa! 🙂

Hittar dock inte Kevin på Instagram med det namnet :/

3. Mia Fridh

Hej Mirka.

Ser att ni har varit ute och åkt båt. Festligt för vi var också ute och åkte båt från Trelleborg till Sasnitz i Torsdags. Funderar om det var nästan samtidigt som ni åkte till Tramynde.
    Fina bilder Kram Mia

4. WILMA(:

FINA BILDER;)
    jag bara älskar dig och din familj och bloggen;)
    KRAMAR WILMA
    ps ska bli spännande och läsa del 2 ;););)

5. Lena

Härlig resa!! 🙂 & vackra bilder på lyckliga ungar! :)♥
    Men har en fråga, vad har du för kamera? kanonkvalite på bilderna!! 😉
    Kram!♥ /Lena

6. ann

I ser ud til at ha hygget jer på 1. del af semestern. Så dejligt at komme hjemmefra 😀 og dejligt at komme hjem igen. Ha en trevlig dag allihopa 😉

7. Maria

Du är bara fantastisk 🙂 Det är verkligen en ynnest att få följa din blogg och få följa med på era olika upptåg både roliga och lite mindre roliga.
    Det måste ju vara fantastiskt för barnen att få göra en sån här resa för dom är ju så stora att dom minns den när dom blir äldre.
    Att få följa med på den här semestertrippen är superkul å du tar så fina kort 🙂
    Det är nästan så man själv är med på båten 😉

Jag ser fram emot fortsättningen på resan 😀
    Hoppas dagen idag är en bra dag och att solen skiner på er.
    Varmaste kramen

8. Cornelia E.H

Är Instagram en mobil app som man laddar ner på sin mobil? Skulle bli jättetacksam för svar 🙂

9. Louice

Det ser ut som en fin resa att du bara kan ha koll på allt som ska med på resan så inget saknas när ni är så många. Fantastisk bra planering tror jag, och ni stressar nog inte upp er i onödan. Ser framemot att läsa del. 2 Mvh. Louice.

10. Anki

Vad många fina bilder som du delar med dig av er resa. Förstår att barnen fick många intryck och mycket att bearbeta från kryssningen med så mycket som de fick vara med om.