Pilates – Tiobarnsmamma
Tina Johansson

Tiobarnsmamma

Pilates

Har haft pilates med Sportkullan på onsdagkväll – dubbelpass !

Inte helt lätt att hålla ordning på neutral hållning, andning och apelsin under hakan 😛

Och framförallt inte lätt att balansera på en pilatesboll, här måste tjuvtränas hemma !

Men en skön träning är det 🙂

Pilates – träning i stilla harmoni

Meditation, yoga och styrketräning i ett.
Så kan man enkelt sammanfatta träningsmetoden pilates.
Förutom en stark, smidig och reslig kropp ger träningen bättre självförtroende och en inre balans.

Pilates historia

Pilates skapades av den tysk gymnasten, självförsvarsinstruktören och kroppspedagogen
Joseph Pilates redan på 1920-talet.
Träningen var i första hand tänkt som rehabilitering,
men har använts sedan 1970-talet av dansare som vill träna upp kroppen efter en skada
eller för att behålla och bygga upp styrka och smidighet.
Populariteten har ökat i framför allt USA där många artister tränar pilates regelbundet.
Metoden är också populär i Kanada och Australien och börjar nu få genomslag i Sverige.
Det finns flera pilatesstudior i landet och vissa gym har pilates eller powerpilates på sitt program.

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga.
Pilates handlar om andning, kontroll och kroppsmedvetenhet.
Koncentration och andningsteknik är mer i fokus än fysisk styrka.
Träningen består av övningar som genomförs i långsamma och mjuka rörelser.
Varje övning tränar flera muskelgrupper samtidig

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
Tina Johansson
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.