Tiingelinn

Såhär lyckas du som influenser och du som företag med ett lyckat samarbete.

Hej finisar!

Eftersom jag själv är erfaren inom samarbeten mellan bloggare och företag tänkte jag dela med mig lite till er och hoppas att det är någon där ute som kan ta hjälp av mitt inlägg. Har varit i kontakt med så många företag som kommit med så oseriösa samarbetsförslag samt företag som berättat om instagram profiler om skött sitt samarbete med dem så oproportionellt. Detta är även ett inlägg jag kommer kunna länka till för att kunna hjälpa företag och influencers i framtiden.

Som företagare handlar det om att få fler sidovisningar på sin hemsida, hamna högre upp i sökhistoriken på google, få fler följare på instagram, betalande kunder och potentiella kunder. För att lyckas med det måste ni se till att ni arbetar med en seriös influenser och här är några grundtips till er.

1. Be om statistik. En fälla många trampar i är att vissa instagram konton kan ha tex 30 tusen följare men till exempel bara 300 gilla markeringar. På instagram finns det statistik på hur många man når ut till per vecka. För närvarande har jag till exempel ”bara” 4400 följare på mitt instagramkonto @tiingelinn men når ut till 130 tusen i veckan.

2. Be om statistik på när personens följare är som mest aktiva och kräv att han/hon gör sitt sponsrade inlägg under den tiden. Det kan variera mellan veckodagar men även tider på dygnet.

3. Be om statistik på målgrupp. Det går att få fram om man har flest manliga eller kvinnliga följare samt vart i världen/ landet de flesta är bosatta. Ibland går det även att få fram ålder.

4. Var tydlig med vad du kräver av bloggaren mot den ersättning ni kommit överens om. Ett exempel: Du ska mot denna ersättning göra minst ett instagram inlägg med tagg till mitt konto där du delar denna rabattkod och ett blogginlägg.

5. Gör personen blogginlägg så är ett tips att be han/hon länka ord som är förknippade med din hemsida. Säljer du tex bebiskläder kan det vara ord som ” klänning” ”nyfödd” ”bebiskläder” ”bebismössa” eller liknande. Detta höjer din sökhistorik på google. Sedan såklart länkar till specifika produkter.

Även om du kontaktar influensern kan du kräva statistik osv. Du kan till exempel skriva i mejlet att du gärna skulle vilja samarbeta med han/hon för du tror att personen passar din målgrupp och att han/hon gärna får skicka statistik om personen i fråga är intresserad.

För dig som är influenser

1. Samarbeta bara med företag du själv skulle vilja representera. Du måste själv ha ett behov av produkterna företaget säljer, tex i mitt fall, smycken, kläder, bebisrelaterade saker, smink och så vidare.. Gör inte reklam för saker som inte är du.

2. Var noga med att alltid skriva ut i dina sponsrade inlägg att de är sponsrade. TIPS kan vara ” inlägg i samarbete med” eller ” inlägget är sponsrat”. Annars är det olagligt då det räknas som smygreklam. Får du däremot produktutskick utan att ha skyldighet att publicera bild på produkten behöver inlägget inte märkas.

3. Se till att företagen inte utnyttjar dig. Det är lätt att gå med på oseriösa förslag som att ta emot en produkt gratis mot marknadsföring men tänk på hur många personer du når ut till och hur mycket tid du lägger ner. Bara genom att du tar fina bilder så får företaget fina bilder istället förr att behöva anställa en fotograf. Din tid, engagemang och att din blogg faktiskt är ditt varumärke. Jag tar nästan alltid betalt för mina samarbeten med undantag om det skulle vara en produkt av ett väldigt högt värde.

Du ger en seriösare bild av dig själv då och det når ut till andra potentiella samarbetspartners. Ser ett stort företag att du tex har marknadsfört massor krimskrams flera gånger om dagen kan de undvika att kontakta dig.

4. Kom ihåg att prissätta ditt samarbete efter hur mycket du vill få ut. På alla produkter då får som ersättning är det upp till företagen att skatta produkterna men på alla pengar du tjänar ska du skatta som på en lön då får från ett ” vanligt” jobb. Sedan är det även en mons avgift så var tydlig med att du vill ha tex 5000 ex moms och då kommer det alltså läggas på pengar för företaget. Skriver du inkl moms räknar företaget med att du fakturerar dem 5000 så då dras momsen på den summan.

5. Gör inte för mycket reklam på din blogg. Se till att din blogg/ instagram inte blir en hemsida.

6. Gå INTE med på prov samarbeten med företag. Missar jag själv lärt mig av. Ibland föreslår företag att du först ska göra ett samarbete gratis för att de ska se vad resultatet blir, Nej, nej nej. I mitt fall till exempel som når ut till ca 170 tusen i veckan så får de gratisreklam mot mitt arbete och jag tjänar ingenting på det. Sedan är det ju bara för dem att backa ur, då har de ju fått reklam redan, varför ska de då betala för det sen.

Det är som att en byggare skulle bygga ett helt hus åt en familj och lägga ner tid och engagemang i det och sedan när huset är klart får husköparna välja om de vill betala för jobbet eller inte, big No,no.

7. Marknadsför aldrig produkter du ej testat eller fått hem. Det blir så falskt mot dina läsare/ följare att göra reklam för något du själv inte ens har testat för att du ska tjäna pengar. Jag tar alltid alla mina bilder själv på produkter i min hemmiljö för att visa att jag vill ha dessa fina ljuslyktor i mitt hem till exempel, eller att jag använder det här plagget, smycket eller mascaran.


Även om du kontaktar företagen har du rätt att ta din ersättning annars är det bara att söka vidare. Visa företag du kontaktar statistik samt berätta om varför du kommer vara en bra influencer för dem.

Tror att det var det mesta jag ville få med i mitt inlägg.

Puss och kram!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sanna

    Om en får produkter som lön ska marknadsvärdet av detta tas upp i inkomstdeklarationen kommande år alternativt som inkomst i ens företag. Det räknas som lön på samma sätt som ekonomisk ersättning, så det är en skyldig att redovisa som influencer.

  2. Sanna

    Om en får produkter som lön ska marknadsvärdet av detta tas upp i inkomstdeklarationen kommande år alternativt som inkomst i ens företag. Det räknas som lön på samma sätt som ekonomisk ersättning, så det är en skyldig att redovisa som influencer.