Gå ner i vikt från styrketräning? En av livets stora frågor – stevenash
stevenash

stevenash

Gå ner i vikt från styrketräning? En av livets stora frågor

Det korta svaret är ja, du tappar styrketräning. Du förbränner kalorier i 24 timmar om dygnet, men kaloriförbränning är inte nödvändigtvis på topp när du vill lyfta tunga vikter i ett gym.

Hur du går ner i vikt är att du behöver bränna fler kalorier än du behöver konsumera. När du är styrketräning blir du väldigt hungrig och när du stressar musklerna och äter mycket bygger du upp muskler som också väger extra. Därför är styrketräning inte alltid förknippad med att gå ner i vikt.

Image credit: Canva.com

Jag måste bara be om ursäkt till mitt svenska igen. Förutom löpning och styrketräning är min viktigaste nyårslösning att lära mig svenska. Jag kommer från Danmark, men besöker Sverige så ofta jag kan, och därför vill jag lära mig svenska.

Det är huvudpoängen i styrketräning

Det viktigaste att tänka på när styrketräning är din hälsa. Det finns otroligt många hälsofördelar med styrketräning, och du kan enkelt använda styrketräning för att gå ner i vikt.

Det är emellertid inte nödvändigtvis mer effektivt att träna för din viktminskning, där du ofta vill gå på konditionsträning och intervallträning, men det bästa resultatet blir om du blandar dina träningspass. Men allt beror på dina mål med utbildningen.

Du förbränner också fler kalorier när du inte tränar

Om du har fokuserat på styrketräning så brinner i allmänhet stora muskler mer i vardagen. Underskatta inte heller att även om du inte bränner för mycket kalorier när du tränar kommer det att öka din trötthet långt efter att du har slutat träningen.

När du går ner i vikt tappar du muskelmassa

Något som kan vara frustrerande för vissa som försöker gå ner i vikt är att de också tappar en del av sin muskelmassa. Så om du tränar medan du går ner i vikt kan du undvika att gå ner i en del av den muskelmassan medan du fortfarande går ner i vikt

Du bör hålla ett öga på din fettprocent istället för vikten

Fett är en viktig och naturlig del av vår kropp, och vårt kroppsfett tjänar många viktiga syften. Men på grund av de många frestelserna i livet och ohälsosamma livsmedel och för lite träning lider många av övervikt och för hög fettprocent.

Fettprocent är ett mått på hur mycket fett du har på kroppen. Det finns dock en stor skillnad mellan vad som är normalt för män, kvinnor, ålder och individer.

Kvinnor har i allmänhet mer fett på kroppen än män, och fettprocenten ökar i allmänhet också med åldern om inte man kallas Cristiano Ronaldo eller tränas för mycket.

Det är dock en bra idé att leta mer efter en hälsosam fettprocent, varför vi tycker att det är en bra idé att träna samtidigt som du går ner i vikt. Detta tror vi ger det bästa resultatet på lång sikt.

Tack för att du läste och …

Tack för stödet

Vill skicka en hälsning till Billig Fitness, som genom support har gjort förberedelsen av denna artikel till en möjlighet. Billig Fitness säljer högkvalitativ träningsutrustning på deras webbplats. Hitta allt från en romerska ringar till träningskläder till proteinpulver om du besöker dem. Tack för stödet.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
stevenash

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.