Tävling: Skydda dig mot solen – Spark i baken
teresealven

Spark i baken

Tävling: Skydda dig mot solen

Jag vet att ni vet att solen är farlig – men trots det är många dåliga på att smörja in sig. Därför vill jag gärna slå ett slag för det i veckans tävling. Ska du ut och träna i solen, ta en promenad på lunchen eller vara en dag på stranden. Smörj in dig och gör det kontinuerligt.

I veckans tävling kan du vinna ett set solskyddsprodukter från La Roche-Posay Anthelios. Perfekt för dig som har känslig hud och vill ha ett rejält skydd utan att vara kladdig. Vinnaren får Anthelios XL – ultralätt kräm med SPF50+, Anthelios Aquagel SPF30 – till ansiktet varje dag och Anthelios Aquagel SPF30 – till kroppen.

För att tävla:
– kommentera detta inlägg och tipsa om en styrkeövning du gärna tränar ute i solen
– motivera varför du gillar övningen
– senast den 25 maj behöver jag ditt svar, då utser jag en vinnare.

Vinn solskydd hos sparkibaken.se

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
teresealven

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Katarina Hvittfeldt

    Älskar att äldsta sonen blivit så stor att man kan träna tillsammans. Eftersom
    fotboll betyder mycket för oss båda kör vi situps med en boll som kastas mellan oss.
    Framöver tar vi med träningsskorna till Italien för löpning i medelhavsklimat… Som blond
    svenska är solkräm mycket viktigt! Hoppas på ett paket lagom till avfärd… 🙂

  2. Elisabeth Browaldh

    Hejsan! Efter både hudcancer och ryggoperationer så är jag tyvärr väldigt begränsad med hur mycket jag kommer ut. Men jag försöker ta en promenad varje dag för att bygga upp min kropp och lindra smärtan och då betyder solskydd allt för mig. Jag kan inte göra några avancerade övningar ute och blir lätt trött så jag brukar gå till dammen och mata ankorna och medans jag gör det så sitter jag på bänken och lyfter benen så att det bränner i hela ryggen och magen då detta är vad jag ska träna mest!

  3. Sara

    Åh min utomhusträning är hur simpel som helst; löprunda på runt 30 min och sen gamla hederliga rygglyft, situps, knäböj och armhävningar. Fantastiskt att kunna träna ute!

  4. Ann-Sofie Chrintz-Gath

    Jag gillar bäst att köra utfallsgång för då kan man gå det en lååång sträcka utan några väggar som tar emot. Brukar pausa när det bränner rejält i benen (utav mjölksyra och inte solen) Varvar med grodhopp också. Två övningar som biter rejält!

  5. Sofi

    Min favoritövning är benböj med en sten eller dylikt, jag springer ut i skogen och stannar där jag hittar något tungt som en sten eller stock. Denna använder jag som extra vikt när jag gör benböj(squats). Underbart att använda sig av naturen till 100%, ett gratis gym!

  6. Lotta Pota

    Jag är stelopererad i ryggen så det är viktigt att jag tränar magmusklerna ordentligt. Jag har fått en kanonövning av min sjukgymnast som jag kan göra när som helst och var som helst utan att någon ser 😀 Man spänner liksom de nedre magmusklerna en sida åt gången som om man gör situps i sidled.
    Kanonbra och det håller min rygg i schack hyfsat 🙂

  7. Pernilla W

    Min favoritöving är “Solhälsningen” som jag utövar när jag gör tai ji. Den övningen stärker både kropp och själ ♥♥♥ ..Tänk i Kina utövar alla Tai Ji i parker. Men när vi i grupp gjorde det ute, stannade människor upp och undrade vad tusan vi höll på men ….;) Men på landet kan jag i lugn och ro utöva min tai ji ♥ Nu håller jag tummarna lite extra hårt för i Juni tar jag med mig min 7-åriga kille till Spanien i två veckor och då kan dessa solkrämer komma väl till pass 🙂

  8. Anna-Märta

    Jag älskar att träna med egen kroppsvikt utomhus och favoriten måste nog vara utfallssteg. Låter kanske lite ordinärt men säg något som biter så bra i låren och rumpan som det! Gör du det dessutom i intervaller får du upp ett rejält flås, två flugor i en smäll (och rejäl träningsvärk!)

  9. Frida Bergner

    Jag är självklart med.

    Underbara solprodukter behövs verkligen nu när det börjar bli solväder.
    Jag rekommenderar verkligen att klippa gräset som styrketräning ute. Man får färg och styrka i hela kroppen speciellt då jag inte har en som är självgående heller.

  10. malin b

    – Squats!
    – För att ända (hehe) stället som är skönt att ha träningsvärk, är i rumpan och blir den stark, då känns man starkare överlag.

    Detta vore så grymt att vinna, jag använder den första flaskan varenda dag oavsett om jag går ut eller är inne hela dagen, man måste ta hand om huden och skydda den från solen! Den är underbar och helt klart min favvo skönhetspryl.

  11. Elisabeth

    Höftlyft på stranden är lagomt jobbigt
    och känns effektiv då man kniper baksidan
    Man behöver inte ha dåligt samvete för att man ligger på stranden
    utan man förenar nytta med nöje.
    En sådan träning kräver en hel del insmörjning, eftersom solens strålar reflekterar i vattnet
    och gör att man får färg och riskerar att bränna sig snabbare.
    Hoppas att jag har tur, då jag behöver + 50 på min solskyddsfaktor i ansiktet pga min ljusa hud.

  12. Sofie

    Jag älskar att stå på händer (mot en vägg går naturligtvis också bra). Man känner sig så stark och glad, samtidigt är det nyttigt att ibland vända upp och ner på världen 😉

  13. annica sundström

    I solen tränar jag mest mental styrka, jag tränar hellre tidigt på morgonen (om jag är vaken) eller sent då det är svalare för det är så mycket skönare.

  14. Irene H

    Båten är min favorit! Perfekt för de sneda magmusklerna och mjukt och skönt blir det att sitta i gräset. 🙂

  15. Ann-Kristin B

    Jag simmar gärna när det är vackert väder. Det ger så vackra axlar och överarmar tycker jag. Och så himla bra för resten av kroppen också och bra för dem som kanske inte orkar kuta livet av sig i skog och mark.

  16. AnnaKaize

    Vet inte om övningen har något namn men jag ligger på rygg o solar o lyfter samtidigt huvudet o skuldrorna o benen lite lätt från underlaget o håller så länge jag kan. Jag tränar corestyrka samtidigt som jag kan smygkika på snygga muskulösa volleyball-killar.
    So much win! 😀

  17. Josefina

    Favoritövningen alla kategorier är att lägga sig ner på rygg och hålla upp benen i 90 graders vinkel. Sänker sedan ett ben, håller det så nära marken som möjligt utan att ta stöd av den och tillbaka i utgångsläge. Upprepar sedan med andra benet och efter repetitioner blir magen platt på nolltid.

  18. Irene Eliasson

    Sit-ups är perfekt att träna när jag ligger på gräsmattan och solar. Kan inte vara bättre- både bli brun och tränad samtidigt! Trevlig sommar!!

  19. Cecilia

    Solhälsningarna på en klippa i skärgården påbörjade lördagens träningspass som sedan följdes av intervallöpning med styrka i mellan. Magiskt att träna på morgonen innan solen är så stark!

  20. Ellen Forsberg

    Tjenare!
    Riktigt härliga dagar drar jag ut yogamattan på gräset och kör en hederlig PLANKA. Även “sidplankan” där jag utför den med en underarm i backen och den andra sträckt högt upp i luften. Detta gör jag dels för att det är en effektiv övning som jag hinner med på lunchrasten, och även för att den stärker hela min bål och rygg så jag orkar lyfta alla ungarna på dagis från morgon till kväll. Jag gillar när det inte är så komplicerat. Detta kan jag göra på 2, 5, 10minuter, beroende på vad jag känner att jag hinner med, men ändå hjälper den mig så jädra mycket i vardagen! Ett plus är ju att man kan vinka på de förbipasserande grannarna som skakar på huvudet och tänka “ni är bara avundsjuka för att jag står här och svettas mitt på blanka dan”.

  21. Marie B

    Hej!
    Min favoritövning utomhus i solen måste vara armhävningar! Älskar hur de får mig att känna mig genuint stark. Efter en liten dipp i början av min graviditet tycker jag nu att jag börjar få tillbaka den där dänslan man får när man kontinuerligt tränar styrka. Inte för att jag orkar lika många som innan graviditeten, men efter mina förutsättningar känner jag mig stark!

  22. Olivia

    Det måste nog vara Burpees!
    (En Burpee är en kombinationsövning som består av en armböjning och ett upphopp).

    Hur härligt är det inte att träna ute i solen när vi får en massa “gratis” energi som jag kallar det från solens alla strålar och vet nu vad – Med hjälp av sol, natur och kärlek till träning, då kan jag stolt säga att jag klarar några stycken Burpees. Om jag klarar det, tjejer och killar, så klarar ni det! 🙂

    Ut och träna mer, men det viktigaste må gott och glöm inte – ta hand om er själva också. (Gör inte som jag och PT-fia – träna inte ihjäl er, det är inte värt men lätt hänt i den här träning- och mathetsen. Jag dömmer ingen eftersom jag själv är tillbaka från en utmattning – när man inte ens orkar gå till jobbet eller träffa vänner då måste man inse att det är ganska illa och lägga av! och börja om från noll). Så ta hand om er! Till sist önskar jag bara att vi blir bättre på att ta hand om sig själv och att vi ger oss själva en kram då och då. Så kram

  23. Britt Thormeyer

    Jag klipper gräset,har dubbeltboende denna sommar så ca 3,5 mil GÅR jag varje vecka upp o ner fram o tillbaks svär lite i bland men mycket bra träning för hela kroppen.Detta är mitt sätt att må bra så jag kan vara med mina två barnbarn som är viktigt för mej.Tack för en bra blogg.

  24. Pillan

    Solhälsningar ! Perfekt när som helst på morgonen, dag eller kväll. Smidighet. Rörlighet och styrka .
    Yoga är så skönt att utföra just ute.Solen värmer, lite lagom vind och alla härliga dofter från blommor och träd. Då känner jag mig stark både mentalt och fysiskt .

  25. Sara

    Just i vår är min favoritövning höftlyft, är gravid i vecka 30 och tränar så mycket styrka jag kan för att orka med både förlossning och bebisliv! Vore perfekt med solskyddskräm då man blir extra känslig i solen som gravid. Tack för en inspirerande blogg!

  26. Hanna

    Mountain climber! En skön pulshöjare som inte bara utmanar bålstabilitet, axlar och armar, utan även sätter igång flåset! En allt-i-ett-övning som enkelt kan göras i gräset, mot en sten eller mot ett fallet träd i skogen under löprundan eller promenaden!

  27. Mira

    Min favoritövning är kettlebell swing. Går lika bra att göra ute i solen som inomhus, men det är extra roligt när man kan vara ute! Med swing tränar man baksidan – benen, rumpan, ryggen. Speciellt ryggen behöver träning i mitt fall!

  28. Lotta

    Ute i solen tränar jag gärna och en favoritövning är vanliga benböj, grym övning som ju tränar både ben, rumpa och core. Ännu mer core om man lägger till alternerande knälyft efter varje squat.

  29. Julie

    Lige nu træner jeg masser af coretræning udenfor. Hofteløft med benløst er min favorit lige nu, da jeg træner mit bækken op efter bækkenløsning under graviditet.
    Mvh Julie

  30. Mia

    Just nu blir det väldigt lite träning (jobb, småbarn och gravidmage är kanske inte en vattentät ursäkt, men så har det blivit…) men jag gillar att gå med barnen till lekparken och passa på och t.ex. göra armhävningar eller vadövningar med hjälp av klätterställningen.

  31. Anja

    Armhävningar med 3-åring på ryggen eller under som titt-ut. Förenar nöje med nytta och bus. Härligt att få vara tillsammans ute i solen.

  32. Johanna

    Kör oftast min styrketräning på gymmet, men ibland får jag ett infall och då tycker jag bäst om att använda en parkbänk! Funkar utmärkt att köra armhävningar, dips, jumps etc på!

    Solskyddet skulle komma väl till pass då jag ska ner och träna på Playitas under en vecka i juni…

  33. Helena J

    Bästa övningen utomhus är dips mot en parkbänk eller vad som finns till hands. Samtidigt som armarna får jobba kan man passa på att låta solens strålar värma ansiktet 🙂

  34. Annie

    Hej!
    Min favorit är att träna tillsammans med någon ute, och då brukar vi köra benböj där den ena böjer och den andra antingen skapar motstånd i form av tryck på axlarna eller sitter på den andres rygg – funkar i alla lägen! 🙂

    Kram!

  35. Jenny

    Armhävningar! Du får med så gott som alla muskler i kroppen och de kan utföras med mycket variation och på olika nivåer. Jag tycker dessutom att det ser coolt ut med lite bränna som framhäver muskulaturen lite extra.

  36. Erica

    Gillar att träna upphopp på bänk; Kanske inte en klassisk styrkeövning, men det stärker hjärnan varje gång jag lyckas tränga bort den mentala bilden av “faceplant of death” och faktiskt hoppar. Är dessutom en blekfis med ett gäng gaddar så solskydd är ett måste. 🙂

  37. Emelie

    Benböj med kick. Perfekt övning för att få upp pulsen, känna hur rumpan får jobba och i solen kan man klämma fram den där extra svetten som gör att man känner sig SÅ duktig för att inte tala om hur cool man ser ut 🙂

  38. Lindah

    Denna sommar går jag på cellgift som en följd av den cancersjukdom som upptäcktes tidigare denna vår. Cellgiften gör att jag ska vara väldigt försiktig i solen. Därför får jag träna i skuggan. Jag gillar plankan i alla möjliga varianter.

  39. Jessica

    Jag tipsar om att köra enbensknäböj på en bänk. Man hittar snabbt musklerna i rumpa och ben och tränar även de stabiliserande musklerna.
    Kram

  40. Sofie

    Oj hur ska jag förklara mig favoritövning… Lägg dig raklång på rygg i gräset, händer ihop och fötter ihop. Lyft upp armar och ben så att du blir böjd som en banan (bålstabilitet!). Rulla sedan åt sidan 180 gr (så att du hamnar på magläge i bananläge). Fortsätt rulla. Stark bål. Aldrig fötter eller händer i marken. Grym bålträning.

    Och den är så härlig att träna eftersom min 1,5 åring lägger sig på gräset bredvid och gör samma sak! Och så skrattar vi gott båda två! 🙂

  41. Jessica Sundberg

    Jag kör gärna en mental styrkeövning när jag tränar i solen. Jag stärker på så sätt mitt inre, min balans och mitt självförtroende. Hela jag mår bra efter det!

    Kram!

  42. Izadora Helsing

    Hej!
    Kul med ytterligare en tävling! Jag tycker att min favoritövning är burpees. Den verkligen dödar en! Jag brukar springa i Hagaparken, springa upp i skogen och ta mig till en kulle där man ser en fin utsikt. Där brukar jag köra några burpees och känna mig starkast i världen! Just därför kör jag denna övning!

  43. Mimmi

    Hej!

    Jag har en pigmentsjukdom som heter Vitiligo – den gör att det kan vara lite komplicerat för mig att träna styrka ute i solen – så jag håller mig helst under träden i skuggan. Just nu kör jag en statisk träningsutmaning med mig själv, där målet är att dubbla tiden jag idag gör på plankan (Mål 74 sek) för att sedan börja skala övningen. Så, jag antar att det är övningen jag kommer köra under björkarna i sommarstugan i sommar. 🙂