Läsarfråga – Spark i baken
teresealven

Spark i baken

Läsarfråga

“Hej Terese! Jag har ett par frågor som jag hoppas att du kan svara på! Jag undrar hur många gånger du rekommenderar att man styrketränar i veckan? Jag motionerar dagligen (ca 1 timme åt gången) men vill kombinera motion med styrka och undrar därför vad du rekommenderar. Jag undrar också vad du tycker om GI och LCHF, är det bra metoder? Tacksam för svar, Johanna”

Svar: Hej Johanna! Tack för dina frågor. Vi börjar med styrketräningen. Jag tycker att du kan köra runt två styrkepass i veckan. Dela gärna upp kroppen så att du tar exempelvis övre delen av kroppen första passet och nedre delen av kroppen andra passet. Detta tycker jag räcker då jag tolkar det som att du fortfarande vill lägga mest fokus på konditionsträningen. Vill du prioritera styrketräningen kan du träna styrka oftare och dela upp kroppen i mindre delar (hehe, lät lite konstigt, men jag tror du förstår vad jag menar; köra bröst + triceps en dag, rygg och axlar en osv …). Tänk att du ska träna igenom hela kroppen på en vecka. Om du tränar mer styrka får du även dra ner mängden konditionsträning så att det inte blir för mycket.

Angående träningen i övrigt. Kom ihåg att ha minst en vilodag i veckan. Kroppen bryts ner under träning och det är först vid vilan som kroppen återhämtar sig och blir starkare.

GI (glykemiskt index) och LCHF (low carb high fat) är två populära metoder att äta efter. Jag vet att det finns de som mår toppen av att följa GI-metoden och det finns de som mår toppen av att äta enligt LCHF. På samma sätt finns det de som testar och inte alls mår bra av det. Jag tror att det viktigaste är att äta sådant som funkar för en själv och som man mår bra av i kropp och själ. Vi är alla olika.

Jag vill inte rekommendera någon diet, och själv så äter jag det mesta. Jag vill gärna slå ett slag för vanlig mat. Allt handlar om mängd och variation. Jag mår bra av att äta det jag vill ha och jag gillar inte pekpinnar.

Lycka till!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer
teresealven

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. pernilla

    Hej hej!
    JAg är en lite överviktig tjej som egentligen älskar att träna. Har dock inte “kommit” igång igen efter ett par års “träningsvila”. HAr ett träningskort på sats centrum i Malmö, problemet e att jag har ingen att gå dit med eller som kan “sparka mig i baken”. Vet du kanske någon bra personlig tränare eller någon som söker en träningskompis i dessa regioner?? Eller bara några enkla tips på hur jag skall “komma” igång med motivationen?
    //
    Pernilla

  2. Elisabeth

    Hej!
    Har lite funderingar angående “platt mage”. Jag har varit normalviktig under hela mitt liv, är ganska lång, men har så länge jag kan minnas alltid haft lite “mage”. Det är inget andra tänker på, men självklart gör jag det. Jag har tränat i perioder, men under de senaste åren har jag tränat regelbundet. Sen en tid tillbaka brukar det bli fyra konditionspass med styrka och tre morgonpromenader. Jag äter mer eller mindre efter gi-modellen. Trivs bra med det eftersom lite överflödskilon försvinner, men det verkar som det bara försvinner på underdelen av kroppen, inte där jag vill att det ska försvinna. Nu till min fråga: Kan min “mage” beror på genetiska faktorer? Jag har ju haft den så länge jag kan minnas utan att jag har varit överviktig. Mvh/ elisabeth

  3. Josefine

    Hejsan! 🙂 Är ny läsare på din blogg och vill redan vara här och berömma! Har försökt motivera mig själv med både mat och träning länge och ibland är det ju väldigt svårt… Att då titta in i din blogg kommer göra det hela betydligt enklare för mig, det är jag säker på. Så tack på förhand & fortsätt sprida glädje på samma sätt du gör! Kram Josefine

  4. Therese

    Hej Therese, tack för en superbra blogg! Jag har lite funderingar kring kost och träning som jag hoppas att du kan svara på.
    1. Hur tränar man kärlekshandtagen? (vet att man inte kan punktförbränna men…)
    2. Vad betyder animaliska fetter? Är det dessa man ska undvika?
    3. Vilken träning ska man ägna sig åt om man har knäproblem? (korsband)
    4. Hur ser en bra mat-dag ut? Vad ska man äta? Hur mycket osv?

    Tack på förhand.